
Aż jedenaście firm stanęło do przetargu na realizację kluczowego odcinka drogi prowadzącej do przyszłej elektrowni jądrowej „Lubiatowo-Kopalino”. Nowa droga do elektrowni atomowej połączy drogę wojewódzką nr 213 z węzłem Łęczyce na trasie S6, stanowiąc jeden z dwóch głównych fragmentów infrastruktury drogowej niezbędnej dla tej strategicznej inwestycji energetycznej.
Droga do elektrowni atomowej już wkrótce
Przetarg na wykonawcę odcinka drogi krajowej ogłoszono w sierpniu ubiegłego roku. Wśród złożonych propozycji najniższą cenę – 199 995 570,92 zł – zaproponowało konsorcjum Aldesa Construcciones Polska i Aldesa Construcciones, natomiast najwyższa oferta, opiewająca na 289 656 820,24 zł, pochodzi od firmy Intercor. Budżet przewidziany na to zadanie przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) wynosi 417 855 507,06 zł, co daje spory margines finansowy.
Cena będzie miała kluczowe znaczenie w ocenie ofert, jednak to nie jedyny czynnik brany pod uwagę. Po dokładnej analizie i ocenie ofert zostanie wybrany wykonawca, który całościowo zaproponuje najkorzystniejsze warunki realizacji inwestycji. Ostateczna decyzja zapadnie na podstawie trzech głównych kryteriów:
- Cena (60%) – im niższa, tym większa szansa na wygraną.
- Przedłużenie gwarancji na obiekty mostowe wraz z ich wyposażeniem (30%).
- Przedłużenie gwarancji na instalacje zasilające i konstrukcje wsporcze (10%).
Kiedy rozpoczną się prace?
Zgodnie z harmonogramem umowa z wykonawcą zostanie podpisana w drugim kwartale tego roku, co oznacza, że prace projektowe oraz budowlane powinny zakończyć się w drugim kwartale 2028 roku. Warto zaznaczyć, że w okresie zimowym (od 16 grudnia do 15 marca) roboty nie będą prowadzone.
Nowa droga prowadząca do elektrowni atomowej została podzielona na dwa etapy. Oprócz omawianego odcinka DW213 – węzeł Łęczyce na S6 (ok. 15 km), wybudowana zostanie także trasa na odcinku Lubiatowo – DW213 (ok. 11 km). W przypadku drugiego odcinka również trwa weryfikacja ofert potencjalnych wykonawców.
Czytaj też: Polska elektrownia jądrowa jeszcze nie powstała, a już zyska drogę. Aż trzynaście chętnych firm
Dodatkowo w ramach budowy drogi ekspresowej S6 na odcinku Leśnice – Bożepole Wielkie powstanie łącznik między drogą powiatową w Łęczycach a trasą ekspresową, co umożliwi bezpośrednią komunikację nowej trasy z węzłem Łęczyce.
📥 Jedenaście firm chętnych do budowy drugiego odcinka drogi krajowej do przyszłej elektrowni jądrowej „Lubiatowo-Kopalino”⚛️ od drogi wojewódzkiej nr 213 do węzła Łęczyce na #S6. To jeden z dwóch fragmentów nowej DK w woj. pomorskim #Pomorze pic.twitter.com/VRZ4IPro2C
— GDDKiA Gdańsk (@GDDKiA_Gdansk) February 18, 2025
Nowa trasa odciąży drogi lokalne i ograniczy ryzyko wypadków
Budowa nowej trasy została uwzględniona w uchwale Rady Ministrów w ramach programu wspierania kluczowych inwestycji infrastrukturalnych w województwie pomorskim. Dzięki temu projekt ma zapewnione finansowanie oraz pełne wsparcie administracyjne, co zwiększa szanse na terminową realizację nowej drogi.
Inwestycja ma znaczenie strategiczne, zarówno pod kątem bezpieczeństwa energetycznego kraju, jak i dla lokalnej społeczności. Nowa trasa odciąży drogi lokalne, co poprawi płynność ruchu, a nowoczesna infrastruktura ograniczy ryzyko wypadków. Nowe połączenie z Trójmiasta do nadmorskich miejscowości w gminie Choczewo będzie też dobrą alternatywną trasą dojazdową nad Bałtyk.
Czytaj też: Czy będzie elektrownia atomowa w Polsce? Japonia i Polska podpisały już umowę
Droga do elektrowni atomowej będzie dostosowana do ruchu ciężkich pojazdów o nacisku 11,5 t na oś, co oznacza, że będzie mogła obsługiwać intensywny transport związany z budową i eksploatacją elektrowni. Nowa droga przyniesie szereg korzyści, zarówno dla gospodarki, jak i mieszkańców Pomorza.
Budowa elektrowni w Rybniku postępuje. Solidne logistyczne wsparcie od giganta