
Dobra wiadomość dla mieszkańców południowej Małopolski. Budowa linii Podłęże – Piekiełko wchodzi w kolejną fazę realizacji. PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły gigantyczny przetarg na modernizację odcinka Tymbark – Limanowa. W ramach projektu powstaną nowoczesne mosty, wiadukty, perony, tunel oraz estakada, które nie tylko usprawnią komunikację, ale również podniosą komfort i bezpieczeństwo podróży.
Budowa linii Podłęże – Piekiełko
Budowa linii Podłęże – Piekiełko przyspiesza. Nowy przetarg dotyczy bowiem gruntownej modernizacji linii kolejowej nr 104 na odcinku Tymbark – Limanowa oraz budowy fragmentu nowej linii nr 622 prowadzącej w kierunku Szczyrzyca. Wartość inwestycji przekracza 1,3 mld zł, a jej zakończenie planowane jest na 2029 rok.
To kluczowy krok w modernizacji infrastruktury kolejowej, który znacząco poprawi połączenia z Krakowem i Nowym Sączem, a także całym regionem Podhala. Na tym etapie inwestycji powstanie:
- 14 km nowych torów wyposażonych w sieć trakcyjną
- 17 mostów i wiaduktów, które poprawią przepustowość i bezpieczeństwo,
- tunel o długości niemal 2 km między Tymbarkiem a Koszarami,
- estakada o długości ponad 2 km, z której podróżni będą podziwiać malownicze krajobrazy Limanowej,
- nowoczesne perony w Tymbarku i Koszarach, dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności,
- 9 bezkolizyjnych skrzyżowań eliminujących ryzyko kolizji z ruchem drogowym.
Czytaj też: Dramat mieszkańców Limanowej! Muszą szybko opuścić swoje domy!
Co ważne, nowa infrastruktura pozwoli na przejazd pociągów z prędkością do 150 km/h, skracając czas podróży i czyniąc kolej jeszcze bardziej konkurencyjną wobec transportu samochodowego. Po zakończeniu wszystkich prac podróż z Limanowej do Nowego Sącza skróci się do 20 minut, a dojazd z Limanowej do Krakowa zajmie około 40 minut. Dzięki inwestycjom przejazd pociągiem na trasie Kraków – Nowy Sącz potrwa zaledwie 60 minut, a podróż koleją do Zakopanego zajmie około 90 minut. To ogromna zmiana, która nie tylko usprawni transport, ale także wpłynie na rozwój gospodarczy i turystyczny całego regionu.
W Limanowej rządzić będzie kolej❗️🥳
Ogłosiliśmy przetarg na modernizację linii kolejowej nr 104 na odcinku Tymbark – Limanowa oraz budowę fragmentu nowej linii nr 622 od Tymbarku do Szczyrzyca. To już trzecie postępowanie przetargowe dla projektu #PodłężePiekiełko❗️
👉 Za 1,3… pic.twitter.com/8UfTUyuuL5
— PKP PLK SA (@PKP_PLK_SA) February 17, 2025
Największa inwestycja kolejowa na południu Polski
Budowa linii Podłęże – Piekiełko to jedna z największych inwestycji kolejowych w Polsce. W ramach całej inicjatywy przewidziano modernizację i elektryfikację 75 km linii kolejowej Chabówka – Nowy Sącz oraz budowę 58 km nowych torów, które połączą Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Celem inwestycji jest stworzenie szybkiej, nowoczesnej i niezawodnej kolei, która stanie się realną alternatywą dla transportu drogowego.
Projekt zapewni również ogromne korzyści dla rozwoju gospodarczego Małopolski. Nowe drogi, chodniki, przejścia podziemne i bezkolizyjne skrzyżowania poprawią komunikację w regionie i zwiększą bezpieczeństwo podróżnych.
Budowa nowego połączenia kolejowego z Krakowa do Nowego Sącza, Limanowej i Zakopanego pozwoli na stabilny rozwój gospodarczy i społeczny całego regionu. Nadrabiamy wieloletnie zaległości w rozwoju infrastruktury kolejowej. Równocześnie przygotowujemy podobne inwestycje w innych częściach kraju – mówi Piotr Malepszak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.


Czytaj też: Potężny złoty dusi nasz eksport. Silna waluta nie zawsze dobra
Początek roku to rekordowy okres jeśli chodzi o przetargi PKP PLK. Wartość ogłoszonych w ciągu pierwszych dwóch miesięcy przetargów przekroczyła 11 mld zł, a do końca roku planowane są kolejne postępowania na kwotę 16 mld zł. Inwestycje te obejmą modernizację około 1300 km torów, w tym między innymi kolejnych fragmentów projektu Podłęże – Piekiełko.
Nie zwalniamy tempa przy przygotowywaniu kolejnych przetargów. To trzecie postępowanie uruchomione w ostatnich tygodniach przez PLK SA dla tej inwestycji. W tym roku chcemy ogłosić również pozostałe postępowania przetargowe w ramach „Podłęża – Piekiełka”. Liczę na to, że wykonawcy dotrzymają harmonogramów i pociągi pojadą nowymi torami do Krakowa już za 5 lat – mówi Marcin Mochocki, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
PKP szykuje rekordowe inwestycje kolejowe! To te linie obejmie modernizacja