
Obwodnica Starogardu Gdańskiego to istotne przedsięwzięcie, które poprawi bezpieczeństwo ruchu drogowego oraz odciąży lokalny układ komunikacyjny. Inwestycja realizowana jest w ramach Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 (PB100) i obejmie odcinek drogi krajowej nr 22. Właśnie poznaliśmy chętnych do jej wykonania.
Obwodnica Starogardu Gdańskiego już wkrótce
Obwodnica Starogardu Gdańskiego ma usprawnić przepływ ruchu tranzytowego, który obecnie koncentruje się na miejskim odcinku DK22. Dzięki inwestycji zmniejszy się natężenie ruchu w centrum miasta, co przyczyni się do poprawy jakości życia mieszkańców oraz zwiększenia bezpieczeństwa na drogach. W połowie listopada ogłoszono przetarg na zaprojektowanie i budowę blisko 16 km obwodnicy.
Proces ten spotkał się z dużym zainteresowaniem, a w trakcie postępowania odpowiedziano na niemal tysiąc zapytań zainteresowanych firm. Dzięki temu wykonawcy mogli lepiej przygotować swoje oferty i dostosować je do wymogów inwestora. Najniższą ofertę, opiewającą na 407 939 365,19 zł, złożyła firma UNIBEP, natomiast najwyższa oferta o wartości 593 935 597,69 zł została przedstawiona przez firmę ONDE. Budżet przeznaczony na realizację wynosi 593 360 186,99 zł.

Czytaj też: Obwodnica Starogardu Gdańskiego coraz bliżej! Kto zrealizuje kluczową inwestycję?
Oferty oceniane są przede wszystkim pod kątem ceny (60%), ale również na podstawie kryteriów dotyczących przedłużenia gwarancji na ekrany akustyczne, obiekty mostowe i konstrukcje wsporcze. W ramach inwestycji zastosowano system „Projektuj i buduj”, co oznacza, że wybrany wykonawca jest odpowiedzialny za opracowanie dokumentacji projektowej, a następnie za realizację budowy.
Po uzyskaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) rozpocznie się budowa, która potrwa 39 miesięcy, z wyłączeniem okresów zimowych. Podpisanie umowy planowane jest na II kwartał tego roku, a zakończenie budowy przewiduje się na II kwartał 2029 roku.
📥 Dwanaście firm złożyło oferty w przetargu na zaprojektowanie i budowę 16 km obwodnicy Starogardu Gdańskiego w ciągu #DK22🛣️ To już kolejny krok do realizacji tej inwestycji!
Szczegóły na stronie @GDDKiA. @MI_GOV_PL @PUW_Gdansk @PomorskieEU— GDDKiA Gdańsk (@GDDKiA_Gdansk) February 14, 2025
Najważniejsze inwestycje realizowane w woj. pomorskim
Nowa obwodnica zostanie wykonana w układzie 2+1 (dwa pasy do wyprzedzania, naprzemiennie w obu kierunkach). Trasa będzie połączona z istniejącą siecią dróg publicznych poprzez ronda turbinowe. Nawierzchnia zostanie dostosowana do ruchu pojazdów o nacisku 11,5 t na oś.
W ramach inwestycji powstanie szereg obiektów inżynierskich, w tym wiadukty drogowe i mosty. Nowa droga zostanie wyposażona w infrastrukturę ochrony środowiska, w tym przejścia dla zwierząt i przepusty ekologiczne wraz z ogrodzeniem ochronno-naprowadzającym. Wzdłuż trasy powstaną ekrany akustyczne i nasadzenia zieleni izolacyjnej, ale również systemy podczyszczające wody opadowe z jezdni oraz zbiorniki retencyjne i infiltracyjne.

Czytaj też: Obwodnica Trójmiasta: prace ruszyły!
Obwodnica Starogardu Gdańskiego to druga inwestycja drogowa realizowana w woj. pomorskim w ramach Programu Budowy 100 obwodnic. Wcześniej oddano do użytku obwodnicę Brzezia, która usprawniła ruch na DK25.
W ramach programu w ciągu DK22 powstanie także obwodnica Człuchowa. W kwestii tej inwestycji złożono już wniosek o wydanie decyzji środowiskowej, a ogłoszenie przetargu w systemie Projektuj i buduj zaplanowano na IV kwartał przyszłego roku.
Samochody BYD zalały światowy rynek! Nie mamy szans z Chińczykami