Port w Dunkierce dostanie nowy terminal intermodalny. To część szerszego planu
Jednym z największych atutów portu w Dunkierce jest jego znakomite połączenie z krajową i europejską siecią kolejową

Port w Dunkierce szykuje się na duże zmiany, bowiem już wkrótce w porcie powstanie nowy terminal intermodalny, który umożliwi sprawny załadunek naczep i nadwozi wymiennych na wagony kolejowe. Nowy obiekt ma wejść do użytku na początku przyszłego roku, a jego zarządzanie i obsługa są obecnie przedmiotem postępowania przetargowego.
Port w Dunkierce zyska nowy terminal intermodalny
Dunkierka, jako jeden z kluczowych portów multimodalnych we Francji, konsekwentnie rozwija swoją infrastrukturę transportową, wspierając przechodzenie z transportu drogowego na kolejowy. Już wkrótce port w Dunkierce otrzyma nowy terminal intermodalny, którzy pomoże w realizacji tych planów. Projekt ten jest częścią długofalowej strategii portu, której celem jest zwiększenie udziału kolei w przewozach towarowych.
Choć szczegóły dotyczące inwestycji, takie jak jej koszt czy planowana przepustowość terminalu, nie zostały jeszcze ujawnione, wiadomo, że projekt jest na zaawansowanym etapie planowania. Jak poinformował rzecznik portu, rozstrzygnięcie przetargu na operatora terminalu nastąpi w przyszłym miesiącu.
Obecny harmonogram nie pozwala nam powiedzieć więcej. Nadal jesteśmy w trakcie procedury przetargowej w celu wyłonienia operatora terminalu. Powinniśmy być w stanie ogłosić decyzję w przyszłym miesiącu – powiedział rzecznik.
Co więcej, na początku przyszłego miesiąca port opublikuje roczne dane dotyczące przewozów kolejowych, które obecnie wynoszą około 10 milionów ton rocznie. Nowy terminal ma szansę znacznie zwiększyć tę liczbę, wzmacniając pozycję Dunkierki jako jednego z najważniejszych węzłów transportowych we Francji.
Czytaj też: Powstanie port intermodalny! Połączy kolej i żeglugę rzeczną!
Dunkierka – port doskonale skomunikowany
Intermodalne usługi transportowe portu w Dunkierce oferują liczne połączenia z najważniejszymi centrami multimodalnymi we Francji, takimi jak Dourges i Metz, a także z południowymi hubami w Lyonie, Marsylii, Fos-sur-Mer, Bordeaux czy Bayonne-Mouguerre.
Jednym z największych atutów portu w Dunkierce jest jego znakomite połączenie z krajową i europejską siecią kolejową. Szczególnie istotne są trasy prowadzące do Niemiec, Doliny Rodanu i Włoch, które umożliwiają sprawny transport towarów w głąb Europy.

Warto również wspomnieć o inwestycji zakończonej w 2022 roku – wydłużeniu czterech torów suchego terminalu kontenerowego z 350 do 850 metrów. Dzięki temu możliwa stała się obsługa pociągów blokowych, co znacząco podniosło efektywność operacyjną portu.
Czytaj też: Strefa euro w stagnacji, a Francja i Niemcy pod kreską
Silna pozycja rynkowa i nowi operatorzy
Port w Dunkierce, dzięki inwestycjom takim jak ta w nowy terminal intermodalny, nieustannie przyciąga dużych operatorów logistycznych. Wśród firm działających na jego terenie znajdują się Greenmodal i Sogetran Logistics, które od lat rozwijają intermodalne rozwiązania transportowe.
Dodatkowo, w ubiegłym roku CEVA Logistics uruchomiła w porcie nowy hub logistyki pojazdów gotowych (FVL). Centrum to, wyposażone w dedykowaną bocznicę kolejową, obsługuje przepływy importowo-eksportowe, łącząc transport kolejowy z morskim.
Nowa inwestycja w terminal intermodalny to nie tylko krok w stronę nowoczesności, ale także realizacja szerszej strategii ekologicznej i logistycznej, której celem jest zmniejszenie emisji CO₂ poprzez ograniczenie transportu drogowego na rzecz kolei.
Polacy też potrafią! Firma z Kujaw podbija intermodal na Ukrainie