
Tajwański gigant żeglugowy Evergreen Marine Corporation właśnie złożył zamówienie na ultranowoczesne kontenerowce LNG, wydając na nie około 3 miliardy dolarów (prawie 12 miliardów złotych). Zamówiono łącznie 11 statków, które zostaną zbudowane w stoczniach w Chinach i Korei Południowej, a ich dostawy rozpoczną się około 2028 roku.
Rekordowe zamówienie Evergreen – kontenerowce LNG za miliardy
Evergreen Marine Corporation kontynuuje swoją strategię modernizacji floty i redukcji emisji. Tym razem Evergreen postawił na kontenerowce z podwójnym napędem LNG, które zdaniem ekspertów mogą stanowić przyszłość zrównoważonego transportu morskiego.
Zamówione statki będą należeć do kategorii megakontenerowców, a ich ładowność to aż 24 000 TEU. To jedne z największych jednostek pływających na świecie, przystosowane do transportu ogromnych ilości ładunków na najdłuższych trasach oceanicznych.
Czytaj też: Nowe cła USA to początek globalnej wojny handlowej
Nowe kontenerowce Evergreen powstaną w dwóch krajach. 5 jednostek zbuduje za 1,47 miliarda dolarów chińska stocznia CSSC Guangzhou Shipyard International (GSI). Z kolei 6 statków powstanie za 1,77 miliarda dolarów w południowokoreańskiej Hanwha Ocean. Łączny rachunek? 3 miliardy dolarów, co daje średnio 265–295 milionów dolarów za każdy statek.
Taiwan’s shipping firm Evergreen Marine has ordered ultra-large #LNG-powered containerships at two yards in South Korea and China. #lngprime https://t.co/u1PMAvEhHA pic.twitter.com/uwJMcrFOkK
— LNG Prime (@LngPrime) February 12, 2025
LNG zamiast metanolu
Jeszcze dwa lata temu Evergreen postawił na metanolowe napędy, zamawiając 24 kontenerowce o pojemności 16 000 TEU. Statki te powstają w stoczniach Samsung Heavy Industries oraz Nihon Shipyard i będą gotowe do 2027 roku.
Czytaj też: Evergreen podpisuje gigantyczny kontrakt na kontenerowce na metanol
Co więcej, w ubiegłym roku firma zamówiła w Chinach także 6 mniejszych kontenerowców (2 400 TEU) z podwójnym napędem metanolowym. Za ich budowę odpowiada CSSC Huangpu Wenchong Shipbuilding Company, a jednostki mają trafić do włoskiej filii Evergreen – Italia Marittima.
Jednak w najnowszym zamówieniu Evergreen zdecydował się na zmianę paliwa – LNG zamiast metanolu. To ruch w stronę bardziej ekologicznych rozwiązań i dostosowania floty do przyszłych regulacji dotyczących emisji CO₂. LNG jest obecnie uważane za jedno z najczystszych paliw stosowanych w globalnej flocie kontenerowców.
Znajdziesz nas w Google NewsChiny dominują w przemyśle stoczniowym. Korea sobie nie radzi