Polska kolej przewiozła w 2024 r. 407,5 mln osób. Najwięcej od 1997
Trwa renesans polskiej kolei. PKP Intercity aktualizuje swoje prognozy wzrostu.

Polska kolej bije kolejne rekordy liczby pasażerów. W 2024 r. było ich aż 407,5 mln. Transport towarowy jest jednak pogrążony w stagnacji. Wolumen przewozów zatrzymał się na poziomie 223,5 milionów ton towarów, nieznacznie wyższym niż w roku poprzedzającym pandemię.
Liczba pasażerów kolei w 2024 r.
Czytaj więcej: Podróże pociągami Intercity coraz wygodniejsze? Przewoźnik podsumował rok
Rosnąca popularność kolei to niewątpliwie efekt działań, jakie na przełomie ostatnich miesięcy, a nawet lat, podejmowali poszczególni przewoźnicy, jak i pozostali uczestnicy rynku przewozowego w Polsce. Nasze statystyki pokazują, że wysiłek ten przynosi efekty, co powinno być zachętą do dalszych starań o pasażera. Wskaźnik wykorzystania kolei wyniósł 10,8. Czyli statystycznie każdy mieszkaniec Polski w ubiegłym roku wsiadł do pociągu niemal 11 razy. Porównanie tego wskaźnika z innymi krajami pokazuje, że kolej w naszym kraju ma jeszcze znaczny potencjał do rozwoju” – podsumowuje dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.
Jest duża szansa aby @PKPIntercityPDP osiągnęły poziom 88 mln pasażerów-zakładany pierwotnie w 2030r., już w perspektywie roku 2026. Zakładamy, że w 2030r. #PKPIC przewiezie 110 mln pas. https://t.co/sjklLJRiLR pic.twitter.com/iaVdQFtguW
— Janusz Malinowski (@J_Malinowski) February 8, 2025
Wolumen przewozów towarowych nie rośnie
W 2024 roku koleją przewieziono ponad 223,5 mln ton towarów, co oznacza spadek o 8,1 mln ton (-3,5%) w porównaniu do roku poprzedniego. Ostatni raz niższy wolumen w transporcie towarowym odnotowano w 2020 roku, gdy przewozy ograniczała pandemia COVID-19.
Czytaj więcej: NOWE REKORDY w polskich portach! Tak dobrze jeszcze nie było!
Łączna praca przewozowa wyniosła niemal 58,3 mld tonokilometrów, co stanowi spadek o 3,3 mld (-5,4%) względem 2023 roku. Niższy wynik w tym zakresie odnotowano ostatnio w 2021 roku (56 mld tonokilometrów).
W przypadku przewoźników towarowych był to kolejny rok wyzwań na tle aktualnej sytuacji geopolitycznej związanej z wojną w Ukrainie. Wielkość masy jaką przewiozły pociągi towarowe w 2024 r. (223,5 mln ton) to wynik tylko nieznacznie lepszy od uzyskanego w 2020 r. A był to rok nietypowy, z ograniczeniami w przewozach spowodowanymi pandemią. O ożywieniu możemy mówić w odniesieniu do przewozów intermodalnych. Jednak otoczenie, w jakim funkcjonuje ten sektor, charakteryzuje się nadal wysokim ryzykiem zmienności, co wpływa na niepewność tego rynku” – komentuje dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.
Praca eksploatacyjna osiągnęła poziom 82,3 mln pociągokilometrów, co oznacza redukcję o 2,1 mln pociągokilometrów (-2,5%) rok do roku. Średnia odległość przewozu jednej tony ładunku wyniosła 260,7 km, nieznacznie mniej niż w rekordowym 2023 roku (266 km).
Źródło danych: Urząd Transportu Kolejowego