KolejowyTransport

Wygodniej i szybciej! Jakie lokomotywy zasiliły flotę Intercity?

Nowe lokomotywy i wagony to część szeroko zakrojonego programu inwestycyjnego PKP Intercity

PKP Intercity kontynuuje wielomiliardowe inwestycje w swój tabor. Ubiegły rok był dla przewoźnika czasem intensywnych zmian – na tory wyjechało 40 nowych lokomotyw oraz 77 zmodernizowanych wagonów. W tym roku plany są jeszcze ambitniejsze. Nowe lokomotywy i wagony to część szeroko zakrojonego programu inwestycyjnego PKP Intercity, który obejmuje nie tylko zakup nowych pojazdów, ale także rozwój infrastruktury. 

PKP Intercity inwestuje w lokomotywy

W ubiegłym roku PKP Intercity wzbogaciło swój park taborowy o 40 lokomotyw wyprodukowanych przez firmę NEWAG z Nowego Sącza. Lokomotywy te różnią się pod względem osiągów – 25 pojazdów osiąga prędkość 160 km/h, a 15 lokomotyw Intercity rozwija prędkość 200 km/h. Nowoczesne pojazdy zostały już wdrożone do regularnego rozkładu jazdy, zapewniając pasażerom bezpieczne i szybkie podróże po całej Polsce.

Oprócz lokomotyw PKP Intercity przeprowadziło gruntowną modernizację 77 wagonów, które zostały dostarczone przez H. Cegielski – Fabrykę Pojazdów Szynowych oraz PKP Intercity Remtrak. W 15 wagonach COMBO pojawiły się automaty vendingowe, umożliwiające zakup napojów i przekąsek na pokładzie. Dzięki temu podróżni mogą liczyć na większy komfort i wygodę w trakcie przejazdu.

W tym roku przewoźnik planuje odbiór kolejnych 38 nowoczesnych lokomotyw, które będą rozwijać prędkość 160 km/h. Pierwsze trzy pojazdy zostały już odebrane w styczniu, a kolejne sukcesywnie będą dołączane do eksploatacji.

Czytaj też: Intercity odbiera kolejne lokomotywy Griffin! Może wreszcie przestaną się spóźniać

Plany na ten rok obejmują także znaczące zwiększenie liczby wagonów. Do końca roku PKP Intercity zamierza odebrać 119 nowych pojazdów, z czego 95 to wagony COMBO, dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz dla rodzin z dziećmi. Dzięki temu kolej stanie się jeszcze bardziej dostępna i wygodna dla różnych grup podróżnych.

Gigantyczne inwestycje w nowy tabor

W ubiegłym roku PKP Intercity podpisało kontrakty na modernizację taboru na łączną kwotę 11,8 mld zł brutto. Dzięki współpracy wyłącznie z polskimi producentami taboru oraz zakładami naprawczymi, inwestycje te wspierają także krajowy przemysł kolejowy. Najważniejsze zamówienia to:

Ponadto, aby zapewnić sprawną obsługę nowoczesnego taboru, PKP Intercity inwestuje również w rozwój zaplecza technicznego. W ubiegłym roku zakończono modernizację bocznic kolejowych w Krakowie, Szczecinie i Wrocławiu, gdzie powstały nowe myjnie całoroczne.

Czytaj też: OECD mówi jasno. Takie będą inflacja i PKB dla Polski w 2025 roku

W tym roku przewoźnik przeznaczy 292 mln zł netto na kolejne inwestycje infrastrukturalne, w tym rozbudowę bocznic w Lublinie i Białymstoku (łączna wartość: 130 mln zł netto), budowę nowoczesnej lokomotywowni w Warszawie oraz przygotowanie zaplecza do obsługi większej liczby nowoczesnych pociągów. Do 2030 roku PKP Intercity planuje przeznaczyć aż 3,2 mld zł na modernizację stacji technicznych i bocznic, co pozwoli jeszcze bardziej usprawnić funkcjonowanie kolei dalekobieżnej.

Szybkie pociągi i wygodne wagony? Ta, chyba na bocznicy

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button