
PKP Intercity kontynuuje wielomiliardowe inwestycje w swój tabor. Ubiegły rok był dla przewoźnika czasem intensywnych zmian – na tory wyjechało 40 nowych lokomotyw oraz 77 zmodernizowanych wagonów. W tym roku plany są jeszcze ambitniejsze. Nowe lokomotywy i wagony to część szeroko zakrojonego programu inwestycyjnego PKP Intercity, który obejmuje nie tylko zakup nowych pojazdów, ale także rozwój infrastruktury.
PKP Intercity inwestuje w lokomotywy
W ubiegłym roku PKP Intercity wzbogaciło swój park taborowy o 40 lokomotyw wyprodukowanych przez firmę NEWAG z Nowego Sącza. Lokomotywy te różnią się pod względem osiągów – 25 pojazdów osiąga prędkość 160 km/h, a 15 lokomotyw Intercity rozwija prędkość 200 km/h. Nowoczesne pojazdy zostały już wdrożone do regularnego rozkładu jazdy, zapewniając pasażerom bezpieczne i szybkie podróże po całej Polsce.
Oprócz lokomotyw PKP Intercity przeprowadziło gruntowną modernizację 77 wagonów, które zostały dostarczone przez H. Cegielski – Fabrykę Pojazdów Szynowych oraz PKP Intercity Remtrak. W 15 wagonach COMBO pojawiły się automaty vendingowe, umożliwiające zakup napojów i przekąsek na pokładzie. Dzięki temu podróżni mogą liczyć na większy komfort i wygodę w trakcie przejazdu.
W tym roku przewoźnik planuje odbiór kolejnych 38 nowoczesnych lokomotyw, które będą rozwijać prędkość 160 km/h. Pierwsze trzy pojazdy zostały już odebrane w styczniu, a kolejne sukcesywnie będą dołączane do eksploatacji.
Czytaj też: Intercity odbiera kolejne lokomotywy Griffin! Może wreszcie przestaną się spóźniać
Plany na ten rok obejmują także znaczące zwiększenie liczby wagonów. Do końca roku PKP Intercity zamierza odebrać 119 nowych pojazdów, z czego 95 to wagony COMBO, dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz dla rodzin z dziećmi. Dzięki temu kolej stanie się jeszcze bardziej dostępna i wygodna dla różnych grup podróżnych.
2/3 Podsumowanie 2024r. – liczba dostępnego taboru trakcyjnego i wagonowego, zwiększenie podaży miejsc w pociągach w 2024r.👇 pic.twitter.com/96smbzL2OE
— Janusz Malinowski (@J_Malinowski) February 1, 2025
Gigantyczne inwestycje w nowy tabor
W ubiegłym roku PKP Intercity podpisało kontrakty na modernizację taboru na łączną kwotę 11,8 mld zł brutto. Dzięki współpracy wyłącznie z polskimi producentami taboru oraz zakładami naprawczymi, inwestycje te wspierają także krajowy przemysł kolejowy. Najważniejsze zamówienia to:
- 300 nowych wagonów w nowoczesnym designie, z możliwością rozszerzenia zamówienia o dodatkowe 150,
- 63 wielosystemowe lokomotywy, z opcją zamówienia przez Intercity kolejnych 32 sztuk,
- 35 zespołów trakcyjnych o napędzie dwusystemowym,
- 50 wagonów COMBO po modernizacji,
- 150 odnowionych wagonów dla podwyższenia standardu podróży.
3/3 Podsumowanie 2024r. – inwestycje taborowe. @PKPIntercityPDP pozyskało 35 lokomotyw Gryffin produkcji @NewagSa oraz 130 zmodernizowanych wagonów przez #PKPICRemtrak oraz #FPSCegielski. Podpisane kontrakty z polskim przemysłem w 2024r.
to 11,8 mld zł. pic.twitter.com/FahU8DmmjT— Janusz Malinowski (@J_Malinowski) February 1, 2025
Ponadto, aby zapewnić sprawną obsługę nowoczesnego taboru, PKP Intercity inwestuje również w rozwój zaplecza technicznego. W ubiegłym roku zakończono modernizację bocznic kolejowych w Krakowie, Szczecinie i Wrocławiu, gdzie powstały nowe myjnie całoroczne.
Czytaj też: OECD mówi jasno. Takie będą inflacja i PKB dla Polski w 2025 roku
W tym roku przewoźnik przeznaczy 292 mln zł netto na kolejne inwestycje infrastrukturalne, w tym rozbudowę bocznic w Lublinie i Białymstoku (łączna wartość: 130 mln zł netto), budowę nowoczesnej lokomotywowni w Warszawie oraz przygotowanie zaplecza do obsługi większej liczby nowoczesnych pociągów. Do 2030 roku PKP Intercity planuje przeznaczyć aż 3,2 mld zł na modernizację stacji technicznych i bocznic, co pozwoli jeszcze bardziej usprawnić funkcjonowanie kolei dalekobieżnej.