Morski

Sukces administracji Trumpa. Panama wycofuje się z porozumienia z Chinami

Stany Zjednoczone chcą wyprzeć chińskie wpływy w Kanale Panamskim.

W następstwie spotkania prezydenta Panamy José Raúla Mulino z sekretarzem stanu USA Marco Rubio Panama wycofuje się porozumienia z Chinami w sprawie zanagażowania w inicjatywę Pasa i Szlaku. Wizyta Rubio była wyraźnym sygnałem ze strony nowej administracji rządowej Stanów Zjednoczonych, której nie podobają się chińskie wpływy w Kanale Panamskim. Wcześniej Donald Trump zapowiadał, że jeśli Panama nie będzie przestrzegać traktatów, Stany Zjednoczone przejmą Kanał Panamski.

Wpływy Chin w portach Panamy

Panama rozważa ponadto możliwość unieważnienia kontraktów zawartych przez Hutchison Ports PPC, spółkę zależną konglomeratu CK Hutchison Holdings Ltd., należącego do miliardera Li Ka-shinga z Hongkongu.
Hutchison Ports zarządza dwoma z pięciu portów przylegających do Kanału Panamskiego, po jednym po każdej ze stron. Administracja kraju prowadzi obecnie audyt w tej sprawie.

Nie podjęto jeszcze ostatecznej decyzji, a rząd zamierza działać w sposób, który pozwoli uniknąć procesów sądowych i zachować należyte procedury. To jednak istotna zmiana, gdyż jeszcze pod koniec stycznia Mulino wskazywał, że Panama pozostanie „nieugięta w kwestii suwerenności Kanału Panamskiego”.

Stany Zjednoczone dążą do przejęcia kontroli nad tym kluczowym dla światowego handlu miejscem. Zdaniem Donalda Trumpa kanał poprzez swoje spółki kontrolują obecnie Chiny, co ma negatywnie wpływać na bezpieczeństwo przepraw czy wysokość opłat za przeprawę. Ponadto sekretarz stanu Marco Rubio wyraził obawy, że w przypadku konfrontacji z USA Chiny zyskają możliwość wykorzystania swojej spółki do blokowania amerykańskim statkom wejścia do kanału.

Zarząd Kanału Panamskiego odrzuca twierdzenie o pobieraniu nadmiernych opłat wobec amerykańskich statków. Twierdzi, że są one tej samej wysokości niezależnie od bandery. Podwyżki stawek mają jednak duży wpływ na amerykański handel zagraniczny. 40% ruchu kontenerów do USA odbywa się przez wody kanału Panamskiego.

Kanał Panamski został wybudowany przez Stany Zjednoczone w 1914 r. za kwotę odpowiadającą równowartości obecnych 13,5 mld dolarów. Po latach sprzeciwu mieszkańców Panamy wobec kontroli przeprawy przez USA w 1977 r. podpisano dwa traktaty, które utworzyły ścieżkę do przekazania kanału pod jurysdykcję Panamy. Lokalny Zarząd Kanału Panamskiego przejął kontrolę nad obiektem w 1999 r., jednak traktaty pozwalają Stanom Zjednoczonym na wykorzystanie swojego wojska do obrony neutralności kanału.

Chińskie inwestycje u bram USA to część globalnej strategii

Panama stała się pierwszym krajem Ameryki Łacińskiej, który przystąpił do chińskiej inicjatywy Pasa i Szlaku. Stało się to w 2018 r., kiedy Państwo Środka zaoferowało Panamie budowę 250-kilometrowego odcinka linii kolei dużych prędkości z Panama City do granicy z Kostaryką, linię metra w Panama City oraz most nad Kanałem Panamskim. Ta sprawa jest tylko jednym z przykładów konsekwentnego budowania przez Chiny swojej pozycji międzynarodowej poprzez inwestycje w infrastrukturę logistyczną.

O tego rodzaju inwestycjach na Morzu Czarnym, i szerzej, na Kaukazie Południowym pisaliśmy niedawno w kontekście Gruzji: Logistyczny Korytarz Środkowy. Dlaczego Gruzja jest ważna dla Chin?

W ubiegłym roku w Polsce zrobiło się głośno o kwestii kontroli od stycznia 2005 r. przez Chiny terminala kontenerowego Gdynia Container Terminal, który, według nieoficjalnych doniesień, został wciągnięty do wykazu obiektów infrastruktury krytycznej Rządowego Centrum Bezpieczeństwa. W obliczu rosnących napięć geopolitycznych na całym świecie rosną obawy o obecność chińskiego kapitału w kluczowych dla światowego handlu i przeładunków wojskowych miejscach.

W styczniu 2025 r. po raz pierwszy wykluczono firmy spoza Unii Europejskiej w ramach przetargu PKP PLK na realizację kluczowej z punktu widzenia bezpieczeństwa linii Białystok-Ełk będącej częścią korytarza Rail Baltica.

Czytaj więcej:  Rail Baltica: projekt, który się nie opłaca, ale i tak warto go zrealizować. Dlaczego?

NOWE REKORDY w polskich portach! Tak dobrze jeszcze nie było!

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button