
Warszawa znów stawia na ekologiczne rozwiązania w transporcie publicznym. Najnowszym krokiem w tym kierunku jest podpisanie umowy między Solaris Bus & Coach a Miejskimi Zakładami Autobusowymi (MZA) na dostawę 50 przegubowych autobusów elektrycznych Solaris Urbino 18 electric. Nowe autobusy Solaris w Warszawie to kolejny krok w dążeniu Stolicy do redukcji emisji spalin i poprawy jakości życia mieszkańców.
Nowe autobusy elektryczne Solaris w Warszawie
Współpraca między Solaris a MZA Warszawa rozpoczęła się w 1997 roku. Od tego czasu producent dostarczył do stolicy blisko 1350 autobusów, w tym 163 elektryczne. Pierwsze elektryczne autobusy Solaris pojawiły się w Warszawie w 2015 roku, co uczyniło Stolicę jednym z pionierów w zakresie wdrażania zeroemisyjnego transportu publicznego w Europie.
Nowe autobusy Solaris Urbino 18 electric to przegubowe pojazdy o długości 18 metrów, wyposażone w silniki elektryczne zasilane bateriami Solaris High Energy. Ładowanie odbywa się na zajezdniach za pomocą złącza plug-in, co zapewnia efektywność i wygodę eksploatacji. Dzięki modułowemu systemowi napędowemu, główne komponenty umieszczono na dachu pojazdu, co pozwala na maksymalne wykorzystanie przestrzeni pasażerskiej. Każdy autobus pomieści aż 103 pasażerów.
Nowe autobusy będą wyposażone w klimatyzację, nowoczesny system informacji pasażerskiej oraz gniazda USB do ładowania urządzeń mobilnych. Niskopodłogowa konstrukcja oraz specjalne miejsca dla osób z niepełnosprawnościami i wózków dziecięcych zapewniają wygodę i dostępność dla wszystkich użytkowników. Solaris Urbino 18 electric są także wyposażone w najnowocześniejsze systemy bezpieczeństwa, w tym systemy wspomagania kierowcy oraz monitoring wnętrza pojazdu.
Czytaj też: Warszawa kupuje kolejne autobusy! Wszystkie będą elektryczne!
Wpływ na środowisko
Nowe autobusy elektryczne Solaris przyczynią się do znaczącej redukcji emisji CO₂ i innych szkodliwych substancji w Warszawie. Cicha praca pojazdów zmniejszy również poziom hałasu w mieście, co pozytywnie wpłynie na komfort życia mieszkańców.
Całkowity koszt kontraktu wynosi 51 milionów złotych, z czego 13 milionów złotych to wkład własny miasta, a pozostała część jest finansowana z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Inwestycja w autobusy elektryczne jest częścią szerszego planu modernizacji transportu publicznego w Warszawie, mającego na celu poprawę jakości powietrza oraz zmniejszenie kosztów eksploatacji floty pojazdów komunikacji miejskiej.
Czytaj też: Polska nie jest krajem równych szans, ale zadowolenie z życia rośnie!
Aby zapewnić sprawne funkcjonowanie nowej floty autobusów elektrycznych, konieczne było dostosowanie infrastruktury ładowania. Warszawa sukcesywnie rozbudowuje sieć ładowarek na zajezdniach autobusowych, co umożliwia szybkie i efektywne ładowanie pojazdów w przerwach między kursami.
Nowe zamówienie jest kolejnym krokiem w realizacji strategii MZA Warszawa, której celem jest dalsza elektryfikacja floty. Po dostarczeniu wszystkich zamówionych pojazdów, łączna liczba autobusów elektrycznych Solaris w Warszawie wyniesie 224 sztuki. Przewoźnik planuje kolejne inwestycje w ekologiczny transport, aby do 2030 roku znacząco zmniejszyć udział pojazdów spalinowych w swojej flocie.
Transport publiczny w Polsce – miłość czy konieczność? [NAJNOWSZE DANE]