LotniczyTransport

Ryanair opuszcza Modlin? 30% lotów z Warszawy do kosza!

Głównym powodem ograniczenia działalności Ryanaira w Modlinie są zbyt wysokie opłaty lotniskowe

Irlandzki przewoźnik Ryanair zapowiedział znaczne ograniczenie swojej siatki połączeń z lotniska Warszawa – Modlin. Liczba obsługiwanych pasażerów w tegorocznym sezonie letnim zmniejszy się o około 30%, co oznacza ponad milion podróżnych mniej w porównaniu z ubiegłym rokiem. Powodem tej decyzji jest brak porozumienia między linią a lotniskiem w sprawie wieloletniej umowy handlowej.

Ryanair ogranicza połączenia z lotniska Warszawa – Modlin

Latem Ryanair zlikwiduje 11 tras z lotniska Warszawa – Modlin, w tym połączenia do Göteborga, Kowna, Wiednia, Rygi, Oslo-Torp, Manchesteru, Aten, Birmingham, Leeds/Bradford, Liverpoolu i Walencji. Przewoźnik zredukuje też częstotliwość lotów na 28 trasach, co oznacza około milion miejsc dla pasażerów mniej w porównaniu z ubiegłym rokiem. W efekcie, przewoźnik przewiduje obsłużenie w Modlinie jedynie 1,5–1,6 mln pasażerów, podczas gdy w 2024 roku było to około 2,7 mln podróżnych.

Głównym powodem ograniczenia działalności Ryanaira w Modlinie są zbyt wysokie opłaty lotniskowe, które przewoźnik uznał za nieopłacalne. Wcześniej, w ramach umowy obowiązującej do końca 2023 roku, Ryanair płacił 5 zł za pasażera przy przekroczeniu progu 3 mln podróżnych rocznie. Po wprowadzeniu nowego taryfikatora lotniskowego, opłaty wzrosły przy jednoczesnym zmniejszeniu widełek:

  • 37 zł – podstawowa opłata pasażerska,
  • 14 zł – dla linii przewożących od 1 do 1,5 mln pasażerów,
  • 10 zł – dla przewoźników obsługujących od 1,5 do 2 mln pasażerów,
  • 6 zł – dla linii przekraczających 2,5 mln pasażerów.

Czytaj też: „Ryanair nie planuje latać do USA. Skupiamy się na Europie” [WYWIAD]

Ryanair negocjował nowe warunki, jednak nie udało się osiągnąć kompromisu. Zdaniem prezesa Buzz (części Ryanair Group) Michała Kaczmarzyka, proponowane przez Modlin stawki sprawiły, że niektóre połączenia stały się nierentowne.

Niestety nie byliśmy w stanie w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy dojść do porozumienia czy wynegocjować umowy handlowej, która dawałaby nam możliwość stabilnego rozwoju w nadchodzących pięciu–sześciu latach. […] To nie jest kwestia obniżania stawek. Negocjowaliśmy z Modlinem wyższe stawki, niż mieliśmy przez ostatnich 10 lat na lotnisku, i nie byliśmy w stanie się spotkać na tym poziomie, który z jednej strony byłby akceptowalny dla nas, a z drugiej strony zadowoliłby lotnisko. Zawsze byliśmy świadomi tego, że te historyczne ceny trzeba podnieść, kwestia była tylko jak mocno. Ceny zaproponowane przez Modlin niestety powodują, że część kierunków, które do tej pory operowały z sukcesem z Modlina, już w tej chwili nie mogą operować ze względu na to, że po prostu przestały nam się opłacać – wskazuje prezes Buzz.

Czy Ryanair całkowicie opuści Modlin?

Mimo ograniczenia lotów, Ryanair na ten moment nie zamierza całkowicie wycofać się lotniska Warszawa – Modlin. Linia nadal będzie operować z tego lotniska, bazując tam cztery samoloty oraz utrzymując zatrudnienie blisko 400 pracowników.

Jednocześnie przewoźnik przenosi część operacji na Lotnisko Chopina w Warszawie, co widać na przykładzie lotów do Manchesteru i Wiednia. W ubiegłym roku Ryanair obsłużył tam 381 tys. pasażerów, a w tym roku liczba ta może wzrosnąć do 500 tys.

Jakikolwiek nowy kierunek uruchamiany z lotniska typu Chopin w zasadzie wchodzi i się sprzedaje. W przypadku lotnisk regionalnych zawsze wymaga to jakiegoś okresu stymulacji, czasami jest to kilka, a czasami kilkanaście miesięcy w okresie, w którym promujemy ten kierunek, żeby on w długim okresie zaczął na siebie zarabiać. Dlatego bardzo trudno jest porównać Lotnisko Chopina i lotnisko w Modlinie – na takim lotnisku jak Chopin przewoźnik zawsze jest w stanie więcej zapłacić za dostęp do infrastruktury niż na lotnisku regionalnym – tłumaczy Michał Kaczmarzyk.

Czytaj też: Najsilniejszy paszport na świecie: Polska znowu broni swojego miejsca i jest wyżej od USA [RANKING]

Zmniejszenie skali operacji Ryanaira odbije się również na wynikach samego lotniska. Według danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC), w pierwszych trzech kwartałach ubiegłego roku liczba pasażerów w Modlinie spadła o ponad 15% w porównaniu do analogicznego okresu w 2023 roku. Dalsze zmniejszanie ruchu może zagrozić finansowej stabilności portu lotniczego, ponieważ Ryanair stanowił dotychczas ponad 80% ruchu pasażerskiego w Modlinie.

Czy jest szansa na poprawę sytuacji?

Przyszłość operacji Ryanaira w Modlinie pozostaje niepewna. Jak podkreślił Michał Kaczmarzyk, najbliższy sezon letni jest już zakontraktowany, co oznacza, że zmiany są niemożliwe. Ewentualne negocjacje mogą zostać wznowione dopiero w 2026 roku.

Mimo braku porozumienia, przewoźnik deklaruje, że relacje operacyjne z Modlinem są dobre i nie można mówić o otwartym konflikcie, lecz o rozbieżnościach w kwestiach finansowych.

Rynek przewozów pasażerskich jest bardzo sezonowy. Najbliższy sezon letni w zasadzie jest w sprzedaży, nie da się w nim wiele zmienić. Kolejnym terminem, kiedy będzie można tak naprawdę coś negocjować, to jest dopiero rok 2026. Więc musi trochę czasu minąć, zanim będziemy w stanie z Modlinem cokolwiek negocjować, ale to znowu kwestia taka, czy i kiedy do tych negocjacji wrócimy. Na pewno nigdy nie było między nami żadnego konfliktu, mamy operacyjnie dobre relacje, w Modlinie bazujemy cztery samoloty, jest tam w tej chwili prawie 400 naszych pracowników. Absolutnie nie można mówić o konfliktach, bardziej jest kwestia taka, że nie byliśmy w stanie się porozumieć w kwestiach handlowych – mówi Michał Kaczmarzyk. 

Pomimo redukcji lotów z Modlina, Ryanair utrzymuje pozycję lidera na polskim rynku lotniczym. W pierwszych trzech kwartałach ubiegłego roku przewoźnik obsłużył 13 mln pasażerów w międzynarodowym ruchu regularnym, co stanowi wzrost o 1,5 mln w porównaniu z 2023 rokiem.

Zero tolerancji dla chamów! Ryanair pozwał pasażera za zakłócenie lotu

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button