
BYD to marka, która w ostatnich latach podbiła rynek motoryzacyjny, a jej dynamiczny rozwój sprawia, że tradycyjni producenci aut muszą mieć się na baczności. Chińska firma niemal dorównała Tesli pod względem sprzedaży samochodów elektrycznych w ubiegłym roku, a jej globalna ekspansja przybiera na sile. Plany budowy nowych fabryk w różnych częściach świata pokazują, że samochody BYD to nie chwilowy trend, lecz poważna konkurencja dla największych graczy w branży.
Samochody BYD podbiły świat
Jeszcze kilka lat temu samochody BYD były marką znaną głównie w Chinach. Dziś firma jest jednym z najważniejszych producentów pojazdów elektrycznych na świecie, obecnym w ponad 70 krajach. Sukces firmy jest efektem strategicznych inwestycji, innowacyjnych technologii oraz agresywnej polityki ekspansji.
W ubiegłym roku BYD niemal zrównało się z Teslą pod względem sprzedaży, a liczba wyprodukowanych przez firmę aut pozwoliła jej zdobyć tytuł największego producenta samochodów elektrycznych na świecie. Konkurencja nie mogła pozostać obojętna na te zmiany – Volkswagen rozważał zamknięcie trzech fabryk w Niemczech, a japońscy giganci, tacy jak Toyota czy Nissan, musieli zmierzyć się z drastycznym spadkiem sprzedaży na rodzimym rynku.
BYD nie zwalnia jednak tempa i już inwestuje w nowe zakłady produkcyjne. Jednym z kluczowych projektów jest budowa fabryki w Indonezji, która ma rozpocząć działalność do końca tego roku. Koszt inwestycji sięga miliard dolarów, a szacowany poziom produkcji to 150 000 pojazdów rocznie.
Indonezja, licząca ponad 275 milionów mieszkańców, to kluczowy rynek dla rosnącego giganta. Tamtejszy rząd dąży do tego, by do 2030 roku wyprodukować 600 000 samochodów elektrycznych w kraju, co czyni inwestycję BYD niezwykle perspektywiczną. Nowa fabryka to również krok w stronę dalszej ekspansji eksportowej. Samochody BYD z Indonezji będą trafiały na rynki zagraniczne, co pozwoli firmie jeszcze bardziej umocnić swoją pozycję. Ponadto w ramach inwestycji rząd Indonezji przyznał firmie BYD prawo do importowania samochodów do kraju bez konieczności płacenia cła importowego.
Czytaj też: Chińczycy nie będą produkować elektryka w Tychach? Ma to być odwet za poparcie ceł!
BYD nie ogranicza się jednak tylko do Azji. Co prawda w ostatnim czasie chiński gigant otworzył także fabrykę w Tajlandii, ale już ma ambitne plany budowy zakładów w Pakistanie, Turcji, Brazylii, Meksyku i na Węgrzech. Najbardziej intrygująca jest jednak fabryka w Meksyku. Może ona otworzyć BYD drzwi do rynku amerykańskiego i kanadyjskiego, mimo że firma oficjalnie nie planuje jeszcze wejścia na rynek USA.
Konkurencja dla innych firm
Samochody BYD zaczynają wypierać konkurencję na zagranicznych i rodzimych rynkach. W Japonii marka sprzedała już więcej aut elektrycznych niż Toyota. Z kolei w Europie Volkswagen rozważał zamknięcie kilku swoich fabryk z powodu rosnącej konkurencji ze strony BYD.
Z kolei w Chinach, Nissan odnotował ogromne straty, co zmusiło go do rozmów o fuzji z Hondą. Ford również odnotował spadek sprzedaży w Chinach, choć nie tak drastyczny jak inni konkurenci. Natomiast w przypadku Stellantis spadek na chińskim rynku był na tyle poważny, że doprowadził do poważnego kryzysu w firmie i nagłej rezygnacji ówczesnego dyrektora generalnego Carlosa Tavaresa. Niektórzy inni producenci nie wytrzymali presji i całkowicie wycofali się z Chin. Przykładem jest Mitsubishi, które zakończyło działalność na tym rynku.
Choć Tesla nadal dominuje na rynku aut elektrycznych, przewaga nad BYD jest coraz mniejsza. W ubiegłym roku chiński producent sprzedał jedynie o 25 000 pojazdów mniej niż Tesla, ale wyprodukował ich więcej o 4500 sztuk, co pozwoliło mu zdobyć tytuł największego producenta EV na świecie.
Czytaj też: Kryzys w Chinach – kiedy fundamenty pękają, zaczyna się problem
Chociaż BYD nie zapowiada jeszcze oficjalnego wejścia do Stanów Zjednoczonych, jest tylko kwestią czasu, zanim znajdzie sposób, by ominąć bariery celne i wkroczyć na ten rynek. Obecnie BYD jest obecny w ponad 70 krajach na sześciu kontynentach.
Znajdziesz nas w Google NewsCzy Chiny zdominowały świat elektromobilności? 🌍⚡ [ZOBACZ FILM]