KolejowyTransport

Rosyjska Kolej bije kolejny antyrekord. Pociągi wolniejsze niż podczas lotu Gagarina w kosmos

Pomimo zapewnień Rosjan, sytuacja nie poprawia się

O narastających problemach rosyjskiego przewoźnika kolejowego RZD mówiło się już od dawna. Teraz rosyjska kolej bije kolejny antyrekord. W ubiegłym roku pociągi towarowe poruszały się z prędkością tak niską, jakiej nie odnotowywano od lat 60. XX wieku. Jednym z głównych powodów spowolnienia są ogromne zatory na torach spowodowane nadmiarem pustych wagonów, które blokują sieć transportową.

Pociągi coraz wolniejsze – liczby nie kłamią

Rosyjska kolej zaliczyła antyrekord pod każdym względem. Jeśli bowiem uwzględnić zarówno czas jazdy, jak i postoje, średnia prędkość rosyjskich pociągów towarowych w ubiegłym roku wyniosła 35,7 km/h co było najgorszym wynik od 1993 roku. W ruchu składy osiągały przeciętnie 40,6 km/h, co jest najniższym poziomem od 1961 roku włącznie.

W porównaniu z 2021 rokiem średnia prędkość transportu kolejowego spadła o 10%, a w samym 2024 roku spowolnienie wyniosło od 4 do 5%. Taki trend powoduje poważne konsekwencje dla gospodarki i dostaw towarów w Rosji.

Czytaj też: Może i w Rosji brakuje lokomotyw, ale za to kontenerów i wagonów też nie mają

Zbyt wiele wagonów, za mało lokomotyw i personelu

Jednym z głównych problemów Kolei Rosyjskich jest nadmierna liczba wagonów. Dyrektor generalny RZD, Michaił Głazkow, przyznał, że nadmiar wagonów wywiera negatywny wpływ na terminowość dostaw i wydajność kolei. W październiku na torach znalazło się aż 39 000 identycznych pustych wagonów jadących w przeciwnych kierunkach, co oznacza, że około 400 pociągów przewoziło tylko powietrze, zamiast ładunku. Również w październiku, w ramach działań naprawczych, RZD postanowiło wycofać 100 000 zbędnych wagonów, aby zmniejszyć ich liczbę do 1,1 miliona. Spotkało się to jednak z silnym sprzeciwem operatorów kolejowych.

Mimo tych prób sytuacja się pogorszyła – rosyjskie media podają, że na początku stycznia na torach znajdowało się rekordowe 1,382 miliona wagonów, co oznacza nadwyżkę 400 000 ponad planowaną liczbę. Zamiast redukcji liczby wagonów, ich ilość wciąż rośnie, pogłębiając kryzys.

Oczywiście, nadmiar wagonów wywiera negatywny wpływ na niezawodność dostaw towarów. W rezultacie zarówno jakościowe, jak i ilościowe wskaźniki sektora wykazują negatywny trend – powiedział Głazkow.

Czytaj też: PKB regionów Rosji pokazuje biedę i zacofanie. Warszawa bogatsza od Moskwy

Poza nadmiarem wagonów rosyjska kolej boryka się także z niedoborem lokomotyw, części zamiennych oraz wykwalifikowanego personelu. Braki te dodatkowo wydłużają czas przewozu towarów i powodują zatory.

Czy RZD poprawi sytuację?

Mimo, że Koleje Rosyjskie zanotowały kolejny już antyrekord, przewoźnik zapewnia, że podejmuje działania mające na celu poprawę sytuacji. W ostatnich miesiącach udało się usunąć 75 000 wagonów, a 116 000 zostało wycofanych z ogólnodostępnej sieci. Przyniosło to niewielkie efekty – średnia prędkość wzrosła o 2 km/h.

Jednak wzrost ten może być złudny. W Rosji zimą prędkości pociągów naturalnie rosną o około 2 km/h, co sugeruje, że realna poprawa sytuacji może być mniejsza, niż twierdzą Koleje Rosyjskie.

Rekordowa liczba wagonów, poważne problemy logistyczne i wolniejsze niż kiedykolwiek pociągi towarowe wskazują, że rosyjski system kolejowy znajduje się w kryzysie. Pomimo zapewnień RZD, sytuacja nie poprawia się, a wąskie gardła transportowe negatywnie wpływają na gospodarkę kraju.

Zysk Rosyjskich Kolei niższy o 90%! Ledwo co na siebie zarobili

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button