
Świnoujście może stać się miejscem kolejnej kluczowej inwestycji w infrastrukturę przeładunkową. Spółka OT Logistics ujawniła, że rozważa budowę nowego terminala przeładunkowo-magazynowego dla produktów ciekłych. Nowy terminal miałby powstać na Nabrzeżu Górników w porcie morskim w Świnoujściu.
OT Logistics planuje nowy terminal w Świnoujściu
Jak podkreśla OT Logistics, nowy terminal przeładunkowy w Świnoujściu jest niezbędny, by sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na magazynowanie paliw ciekłych oraz innych produktów płynnych. W Polsce obserwuje się deficyt zarówno w zakresie pojemności magazynowych, jak i możliwości przeładunkowych, co skutkuje znacznym wzrostem importu paliw w ostatnich latach.
Zarząd OT Logistics podkreślił, że przedsięwzięcie wpisuje się w strategię spółki zakładającą dywersyfikację usług logistycznych i umocnienie pozycji jako uniwersalnego operatora logistycznego. Obecnie trwają analizy dotyczące wymogów administracyjnych i procedur koniecznych do uzyskania odpowiednich zgód na realizację inwestycji.
Czytaj też: Terminal w Świnoujściu odebrał rekordowe 4,66 mln ton LNG!
Spółka analizuje różne opcje finansowania nowej inwestycji. Rozważane są trzy główne modele, czyli finansowanie kapitałowe, na przykład poprzez emisję nowych udziałów lub akcji, finansowanie dłużne lub połączenie obu powyższych metod. Obecnie zarząd nie przewiduje emisji akcji, choć nie podjęto jeszcze ostatecznej decyzji co do struktury finansowania.
Reakcja Niemców na planowane inwestycje
Planowany terminal w Świnoujściu to inwestycja, która może znacząco wpłynąć na rozwój portu i zwiększyć jego konkurencyjność. Jeśli projekt dojdzie do skutku, Świnoujście zyska nowoczesny obiekt przeładunkowy, który wzmocni pozycję Polski na rynku transportu morskiego.
Inwestycje w Świnoujściu wywołują jednak zaniepokojenie w Niemczech. Przedstawiciele niemieckich portów wyrażają obawy dotyczące potencjalnego spadku konkurencyjności ich obiektów. Karsten Lentz, szef firmy przeładunkowej Euroports w Rostocku, zwrócił uwagę na różnice w standardach środowiskowych między Polską a Niemcami, sugerując, że polscy inwestorzy mogą mniej rygorystycznie podchodzić do kwestii ekologicznych podczas rozbudowy.
Hanna Mojsiuk, prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie, odrzuciła niemieckie obawy, podkreślając, że rozwój polskich portów jest naturalnym elementem europejskiej konkurencji i leży w strategicznym interesie Polski. Dodała, że polscy przedsiębiorcy nie zgadzają się na rezygnację z możliwości wzmacniania kluczowych sektorów gospodarki.
Czytaj też: Znamy wykonawcę lądowej części terminala instalacyjnego w Świnoujściu
Przemysław Hołowacz, ekspert ds. logistyki, zauważył, że inwestycje w Świnoujściu otwierają przed polską logistyką szanse na odgrywanie większej roli w Europie, co może budzić niepokój w niemieckich portach, ale powinno mobilizować je do unowocześniania swoich terminali a nie ataku na Polskę.
Znajdziesz nas w Google NewsNOWE REKORDY w polskich portach! Tak dobrze jeszcze nie było!