
Otwarto długo oczekiwany, 3-kilometrowy odcinek zachodniej obwodnicy Brzeska. Nowa trasa łączy rondo w Jasieniu przy drodze krajowej DK94 z nowo powstałym rondem w Okocimiu na DK75. Dzięki tej inwestycji ruch w kierunku Sądecczyzny stał się bardziej płynny, a centrum miasta zostało odciążone z codziennych korków. Obwodnica Brzeska to jednak nie tylko lokalne udogodnienie – jest to również pierwszy zrealizowany fragment większej inwestycji znanej jako „sądeczanka”. Dla pozostałych 47 kilometrów tej drogi to krok milowy w realizacji całego projektu.
Obwodnica Brzeska już otwarta
Zachodnia obwodnica Brzeska posiada dwie jezdnie, każda z dwoma pasami ruchu, co zapewnia szybki i komfortowy przejazd. Obecnie trasa kończy się dwoma rondami – jednym w Jasieniu, a drugim w Okocimiu. Jednak przy obu rondach pozostawiono rezerwę terenową na budowę estakad, które w przyszłości umożliwią kierowcom przejazd bez konieczności zatrzymywania się na skrzyżowaniach.
Dzięki nowej drodze kierowcy mogą omijać najbardziej zatłoczone ulice miasta – Kościuszki, ks. Popiełuszki czy Mickiewicza. Codziennie porusza się nimi około 23 tysięcy pojazdów, a teraz znacząca część tego ruchu została przeniesiona na obwodnicę.
Oddaliśmy pierwszy odcinek Sądeczanki – zachodnią obwodnicę Brzeska. Nowa trasa liczy 3 km i znacznie zmniejszy ruch w mieście, który sięgał 23 tys. pojazdów dziennie. Dzięki decyzji środowiskowej z @GDDKiA_Krakow rozpoczęła prace nad dalszymi odcinkami DK75 do Nowego Sącza❗️🚗 pic.twitter.com/XfN0kHP0B8
— Stanisław Bukowiec (@Stan_Bukowiec) January 24, 2025
W ramach inwestycji wybudowano nie tylko drogę, ale także niezbędne obiekty inżynieryjne. Nad nową trasą poprowadzono 40-metrowy wiadukt na ulicy Pomianowskiej, a na rzece Uszwicy powstały dwa mosty. Dodatkowo, na całej długości trasy zaprojektowano aż sześć przejść dla małych i średnich zwierząt, co podkreśla ekologiczne podejście do budowy infrastruktury drogowej.
Ważnym elementem projektu była także budowa zjazdu w kierunku Szpitala Powiatowego, który usprawni dojazd służb ratunkowych – pogotowia, policji i straży pożarnej.
Czytaj też: Najdłuższa autostrada w Polsce. Która autostrada jest najdłuższa? [RANKING]
Wyzwania budowlane na trasie obwodnicy
Choć obwodnica Brzeska to stosunkowo krótki odcinek drogi, jej budowa napotkała na szereg wyzwań. Teren, przez który przebiega trasa, charakteryzuje się dużymi różnicami wysokości. W Jasieniu droga biegnie na poziomie 270 metrów nad poziomem morza, natomiast w pobliżu Uszwicy obniża się do 220 metrów.
Tak znaczne różnice wysokości na krótkim odcinku wymagały rozległych prac ziemnych. W Jasieniu usunięto aż 330 tysięcy metrów sześciennych ziemi, aby obniżyć przebieg trasy, podczas gdy w dolinie rzeki konieczne było usypanie nasypu o objętości 165 tysięcy metrów sześciennych gruntu.

Dodatkowym utrudnieniem były specyficzne warunki glebowe. Na wielu odcinkach trasa przebiega przez grunty pylaste, które pod wpływem opadów deszczu zamieniały się w trudne do obróbki masy błota. Problemy te wielokrotnie wymuszały przerwy w pracach budowlanych.
Czytaj też: Budowlanka w Polsce na hamulcu. Wzrost cen wyraźnie wyhamował
Zachodnia obwodnica Brzeska jest częścią rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku. Inwestycję realizowała firma Eurovia Polska, a jej całkowity koszt wyniósł 117,5 miliona złotych. Nowa droga nie tylko poprawia komfort podróży dla mieszkańców miasta i okolic, ale także przyczynia się do rozwoju infrastruktury transportowej całego regionu.
Polska elektrownia jądrowa jeszcze nie powstała, a już zyska drogę. Aż trzynaście chętnych firm