DrogowyTransport

Obwodnica Brzeska otwarta! Pierwszy odcinek sądeczanki już przejezdny 

W ramach inwestycji wybudowano nie tylko drogę, ale także niezbędne obiekty inżynieryjne

Otwarto długo oczekiwany, 3-kilometrowy odcinek zachodniej obwodnicy Brzeska. Nowa trasa łączy rondo w Jasieniu przy drodze krajowej DK94 z nowo powstałym rondem w Okocimiu na DK75. Dzięki tej inwestycji ruch w kierunku Sądecczyzny stał się bardziej płynny, a centrum miasta zostało odciążone z codziennych korków. Obwodnica Brzeska to jednak nie tylko lokalne udogodnienie – jest to również pierwszy zrealizowany fragment większej inwestycji znanej jako „sądeczanka”. Dla pozostałych 47 kilometrów tej drogi to krok milowy w realizacji całego projektu. 

Obwodnica Brzeska już otwarta

Zachodnia obwodnica Brzeska posiada dwie jezdnie, każda z dwoma pasami ruchu, co zapewnia szybki i komfortowy przejazd. Obecnie trasa kończy się dwoma rondami – jednym w Jasieniu, a drugim w Okocimiu. Jednak przy obu rondach pozostawiono rezerwę terenową na budowę estakad, które w przyszłości umożliwią kierowcom przejazd bez konieczności zatrzymywania się na skrzyżowaniach.

Dzięki nowej drodze kierowcy mogą omijać najbardziej zatłoczone ulice miasta – Kościuszki, ks. Popiełuszki czy Mickiewicza. Codziennie porusza się nimi około 23 tysięcy pojazdów, a teraz znacząca część tego ruchu została przeniesiona na obwodnicę.

W ramach inwestycji wybudowano nie tylko drogę, ale także niezbędne obiekty inżynieryjne. Nad nową trasą poprowadzono 40-metrowy wiadukt na ulicy Pomianowskiej, a na rzece Uszwicy powstały dwa mosty. Dodatkowo, na całej długości trasy zaprojektowano aż sześć przejść dla małych i średnich zwierząt, co podkreśla ekologiczne podejście do budowy infrastruktury drogowej.

Ważnym elementem projektu była także budowa zjazdu w kierunku Szpitala Powiatowego, który usprawni dojazd służb ratunkowych – pogotowia, policji i straży pożarnej.

Czytaj też: Najdłuższa autostrada w Polsce. Która autostrada jest najdłuższa? [RANKING]

Wyzwania budowlane na trasie obwodnicy

Choć obwodnica Brzeska to stosunkowo krótki odcinek drogi, jej budowa napotkała na szereg wyzwań. Teren, przez który przebiega trasa, charakteryzuje się dużymi różnicami wysokości. W Jasieniu droga biegnie na poziomie 270 metrów nad poziomem morza, natomiast w pobliżu Uszwicy obniża się do 220 metrów.

Tak znaczne różnice wysokości na krótkim odcinku wymagały rozległych prac ziemnych. W Jasieniu usunięto aż 330 tysięcy metrów sześciennych ziemi, aby obniżyć przebieg trasy, podczas gdy w dolinie rzeki konieczne było usypanie nasypu o objętości 165 tysięcy metrów sześciennych gruntu.

Obwodnica Brzeska transport drogowy inwestycje
GDDKiA

Dodatkowym utrudnieniem były specyficzne warunki glebowe. Na wielu odcinkach trasa przebiega przez grunty pylaste, które pod wpływem opadów deszczu zamieniały się w trudne do obróbki masy błota. Problemy te wielokrotnie wymuszały przerwy w pracach budowlanych.

Czytaj też: Budowlanka w Polsce na hamulcu. Wzrost cen wyraźnie wyhamował

Zachodnia obwodnica Brzeska jest częścią rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku. Inwestycję realizowała firma Eurovia Polska, a jej całkowity koszt wyniósł 117,5 miliona złotych. Nowa droga nie tylko poprawia komfort podróży dla mieszkańców miasta i okolic, ale także przyczynia się do rozwoju infrastruktury transportowej całego regionu.

Polska elektrownia jądrowa jeszcze nie powstała, a już zyska drogę. Aż trzynaście chętnych firm

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button