Budowa elektrowni w Rybniku postępuje. Solidne logistyczne wsparcie od giganta
Pełne uruchomienie elektrowni powinno nastąpić na przełomie 2026 i 2027 roku

Budowa elektrowni gazowo-parowej w Rybniku to jeden z najważniejszych projektów energetycznych realizowanych w Polsce. Inwestycja ta nie tylko zwiększy krajowe moce wytwórcze, ale również wpisze się w trend ekologicznej transformacji, ograniczając emisję szkodliwych substancji do atmosfery. Za realizację inwestycji odpowiada spółka PGE Nowy Rybnik, a transportem materiałów i części na budowę zajmuje się znany gigant logistyczny.
Budowa elektrowni w Rybniku idzie naprzód
Kluczowym elementem budowy elektrowni w Rybniku jest bowiem logistyka transportowa, której realizację powierzono firmie DB Schenker. Zakres prac jest imponujący – obejmuje transport ponad 70 000 ton ładunków, w tym elementów o masie jednostkowej sięgającej 388 ton metrycznych. Komponenty takie jak turbiny, generatory i transformatory są przewożone różnymi środkami transportu, w tym drogą morską, lądową i śródlądową. Proces logistyczny rozpoczął się już w lutym ubiegłego roku, kiedy to przystąpiono do prac inżynieryjno-planistycznych. Pierwsze dostawy komponentów miały miejsce latem, a zakończenie głównych transportów zaplanowano na tegoroczny sierpień.

Jednym z największych wyzwań, przed jakimi stanęli organizatorzy budowy, była konieczność dostosowania infrastruktury drogowej do transportu ponadgabarytowych ładunków. Na trasie przejazdu dokonano rozbiórki mostu kolejowego, przebudowy kilku rond oraz wzmocnienia dziesięciu mostów, aby zapewnić bezpieczny i płynny przejazd. Jak podkreśla Tomasz Kwapis, szef Global Projects & Industry Solutions Poland w DB Schenker, wszystkie prace przebiegają zgodnie z harmonogramem, co stanowi duże osiągnięcie w realizacji tak skomplikowanego przedsięwzięcia.

Droga ładunków do elektrowni
Transport komponentów odbywa się etapami. Ciężkie i wielkogabarytowe elementy są dostarczane do Polski drogą morską, głównie do portów w Gdańsku i Szczecinie. Następnie część z nich jest transportowana barkami śródlądowymi do Kędzierzyna-Koźla, gdzie przeładowywane są na specjalistyczne naczepy modułowe i przewożone drogą lądową do Rybnika. Zastosowanie różnych środków transportu pozwala na efektywne zarządzanie logistyką oraz minimalizowanie kosztów operacyjnych. Dzięki temu cały proces przebiega sprawnie, przy zachowaniu najwyższych standardów bezpieczeństwa.
Czytaj też: Polska elektrownia jądrowa jeszcze nie powstała, a już zyska drogę. Aż trzynaście chętnych firm
Współpraca ta to jeden z najbardziej ekscytujących projektów, jakie ostatnio realizowaliśmy globalnie w GPIS DB Schenker. Opracowaliśmy kompleksowy plan operacyjny obejmujący dostawę komponentów bezpośrednio z portów załadunkowych na całym świecie na teren elektrowni w Rybniku. Przy wyborze odpowiednich rozwiązań logistycznych skupiliśmy się na bezpieczeństwie, płynności, ciągłości oraz efektywności kosztowej i czasowej w całego procesu – mówi Christoph Hilgers, Head of Global Projects & Industry Solutions Germany, DB Schenker.

Budowa elektrowni gazowo-parowej w Rybniku to nie tylko ogromny krok naprzód pod względem zwiększenia mocy produkcyjnej, ale także przykład ekologicznej transformacji polskiej energetyki. Dzięki wykorzystaniu zaawansowanych technologii emisja pyłów i tlenków siarki zostanie niemal całkowicie wyeliminowana, a poziom emisji CO2 ograniczony do 320 g na każdą wyprodukowaną kilowatogodzinę energii. Oznacza to, że nowa elektrownia będzie spełniać najbardziej rygorystyczne normy środowiskowe, jednocześnie przyczyniając się do poprawy jakości powietrza w regionie.

Znaczenie inwestycji dla regionu
Budowa elektrowni w Rybniku to nie tylko ważny krok dla sektora energetycznego, ale również dla lokalnej społeczności. Inwestycja przyczyni się do stworzenia setek miejsc pracy, zarówno na etapie budowy, jak i podczas późniejszej eksploatacji. Ponadto modernizacja infrastruktury drogowej oraz nowe możliwości transportowe mogą przyczynić się do rozwoju regionalnej gospodarki i przyciągnięcia kolejnych inwestorów do regionu.
Projekt realizowany jest zgodnie z określonym harmonogramem, który przewiduje zakończenie prac budowlanych do końca 2026 roku, a pełne uruchomienie elektrowni na przełomie 2026 i 2027 roku. Obecnie kluczowe etapy inwestycji obejmują:
- Dostawy komponentów – sukcesywne transporty do miejsca budowy.
- Prace budowlane – montaż kluczowych elementów elektrowni.
- Testy i uruchomienie – przygotowanie do komercyjnej eksploatacji.
Czytaj też: Ceny materiałów budowlanych. Odnotowano spadek!
Na ten moment realizacja przedsięwzięcia przebiega zgodnie z planem, a jego zakończenie przyniesie liczne korzyści zarówno dla krajowego systemu energetycznego, jak i lokalnej społeczności.
DB Schenker uruchamia regularne połączenie z Chin. Nową trasę obsłużą… Emiratczycy