
Ciężarówki wodorowe zaczynają odgrywać kluczową rolę w przypadku ekologicznego transportu, a ich możliwości właśnie zostały potwierdzone nowym rekordem Guinnessa. Ciężarówka wodorowa H2Rescue, zaprojektowana przez firmę Cummins Accelera przy współpracy z Departamentem Energii i Obrony USA, przejechała aż 2 906 kilometrów na jednym zbiorniku wodoru, bijąc tym samym dotychczasowy rekord Guinnessa w tej kategorii.
Ciężarówka wodorowa pobiła rekord Guinnessa
Ciężarówka wodorowa bijąca rekord Guinnessa wyruszyła w trasę z ładunkiem 175 kilogramów paliwa wodorowego. Przez całą drogę poruszała się po Kaliforni z prędkością 80-88 km/h, pokonując zarówno ruch uliczny w godzinach szczytu, jak i zmieniające się warunki atmosferyczne, od 16 do 27°C. Aby zapewnić wiarygodność testu, przed rozpoczęciem podróży zbiornik został zaplombowany przez sędziego Księgi Rekordów Guinnessa, który nadzorował cały proces.
Czytaj też: Druga stacja wodorowa ORLEN w Polsce otwarta! A koncern dopiero się rozkręca
H2Rescue wykorzystuje silnik ogniw paliwowych Cummins Accelera oraz 250-kilowatowy silnik trakcyjny, które zapewniają efektywne i wydajne działanie. Co więcej, pojazd zużył jedynie 168 kilogramów wodoru, co potwierdza jego niezwykłą energooszczędność. Najważniejszy aspekt? Ciężarówka nie emituje żadnych spalin – jedynym produktem ubocznym jest czysta para wodna.
Przesiadka z tradycyjnego paliwa na wodór przynosi realne korzyści dla środowiska. W przypadku H2Rescue udało się uniknąć emisji 301 kilogramów CO₂, co oznacza znaczącą redukcję śladu węglowego w porównaniu do klasycznych ciężarówek pokonujących taki sam dystans. To dowód na to, że technologia wodorowa może odegrać kluczową rolę w ograniczaniu emisji gazów cieplarnianych i przyspieszeniu transformacji energetycznej.
At 1,806 miles, @AcceleraZero officially holds the Guinness World Records title for the longest drive of a fuel cell heavy-duty truck on a single fill of hydrogen! 🏅
Thank you to the partners who helped make the H2Rescue demonstration vehicle possible: DHS Science and… pic.twitter.com/bdW2awncHy
— Accelera by Cummins (@AcceleraZero) October 29, 2024
Ciężarówka do zadań specjalnych
Ciężarówka wodorowa, która pobiła rekord Guinnessa, nie jest jedynie innowacyjnym rekordzistą – jej głównym celem jest wsparcie akcji ratunkowych. Dzięki wbudowanym ogniwom paliwowym pojazd może generować 25 kilowatów energii przez 72 godziny, co wystarcza do zasilania kilku przyczep FEMA podczas operacji ratunkowych.
Z masą 14 970 kilogramów i solidną konstrukcją ciężarówka jest przystosowana do przewozu niezbędnych zasobów w strefy katastrof, gdzie infrastruktura może być poważnie uszkodzona. Dodatkowo, jako efekt uboczny pracy ogniw paliwowych, pojazd produkuje 3,8 litra wody na godzinę, co może być cennym zasobem w kryzysowych sytuacjach.
Czytaj też: Samochody elektryczne w UE: Śniegu nie ma i nie będzie, ale grunt, że emisja CO2 spadła
Według szacunków Departamentu Energii USA, zastąpienie tradycyjnych pojazdów ratunkowych modelami wodorowymi mogłoby przynieść oszczędność 6 910 litrów benzyny rocznie i ograniczyć roczną emisję gazów cieplarnianych o 2,8 tony. To pokazuje, że transport oparty na wodorze ma ogromny potencjał, szczególnie w branżach wymagających wysokiej wydajności i niezawodności.
Nowy rekord Guinnessa ustanowiony przez ciężarówkę wodorową H2Rescue to kolejny krok w kierunku czystszej i bardziej efektywnej mobilności. Test wykazał, że technologia ogniw paliwowych może stać się realną alternatywą dla konwencjonalnych pojazdów spalinowych.