
Rosyjskie Koleje kończą rok z ogromnymi problemami finansowymi, odnotowując zysk netto aż o 90% niższy od zakładanych prognoz. Zamiast oczekiwanych 122 miliardów rubli (około 1,16 miliarda euro), zysk Rosyjskich Kolei wyniósł jedynie 15 miliardów rubli (około 142,4 miliona euro). Zapaść finansowa nie tylko wpłynęła na bieżące funkcjonowanie spółki, ale również zmusiła ją do rewizji przyszłych planów inwestycyjnych.
Zysk Rosyjskich Kolei o wiele niższy niż zakładano
Miniony rok okazał się wyjątkowo trudny dla Rosyjskich Kolei. Problemy kadrowe, niedobory lokomotyw oraz spadające wolumeny przewożonych ładunków w każdym miesiącu sprawiły, że przewidywania o wysokich zyskach okazały się całkowicie nierealne. Zysk Rosyjskich Kolei okazał się bowiem aż o 90% niższy od prognoz. Zamiast zaplanowanego rozwoju firma zmaga się z kryzysem, który zmusił zarząd do natychmiastowych działań naprawczych.
Czytaj też: Rosja też ma swoje “sankcje”! Putin utrudni transport z Chin do Europy?
Wstępne dane pokazują, że przewozy ładunków spadły o 4% w porównaniu do ubiegłego roku i aż o 6,5% w stosunku do pierwotnych prognoz. Zamiast planowanych 1265,4 miliona ton, Rosyjskie Koleje przewiozły jedynie 1189,9 miliona ton. Największe spadki dotyczyły kluczowych sektorów:
- Materiały budowlane: o 32 miliony ton mniej,
- Węgiel: redukcja o 28 milionów ton,
- Rudy: spadek o 14,9 miliona ton,
- Metale żelazne: o 6,3 miliona ton mniej,
- Produkty naftowe: zmniejszenie o 4,4 miliona ton.
Two freight #trains collided at the 6,623rd km of the Trans-Baikal railway, part of Trans-Siberian railway under Russian Railways, causing 42 carriages to derail and blocking traffic in both directions.
Details: https://t.co/3UClroSUmG#Accident #Russia pic.twitter.com/sUwIZkr6G8
— Sxcoal (@sxcoal) December 24, 2024
Rosyjskie Koleje mierzą się z wieloma problemami
Tak niski zysk Rosyjskich Kolei to nie tylko wynik problemów wewnętrznych. W mediach rosyjskich pojawiają się doniesienia o konflikcie cenowym z portem Taman nad Morzem Czarnym, który ograniczył przewozy w tym kluczowym regionie. Dodatkowo, część zasobów została skierowana na rozwój infrastruktury drogowej, co odbiło się na działalności kolejowej.
Czytaj też: PKB regionów Rosji pokazuje biedę i zacofanie. Warszawa bogatsza od Moskwy
Jednak najpoważniejszymi wyzwaniami w tym roku były braki kadrowe i niedobory lokomotyw, które uniemożliwiły realizację przewozów na planowaną skalę. Bez wystarczającej liczby pracowników i sprzętu RZD musiało zmierzyć się z ograniczeniami operacyjnymi, które skutkowały niezrealizowaniem celów finansowych i transportowych.
Na trudną sytuację finansową nałożyły się także dwie poważne awarie, które wstrząsnęły rosyjską siecią kolejową w ostatnich dniach roku. W regionie Zabajkalskim doszło do wykolejenia 42 wagonów po zderzeniu dwóch pociągów towarowych. Natomiast w Murmańsku pociąg pasażerski zderzył się z towarowym, co doprowadziło do śmierci jednej osoby i obrażeń u 22 pasażerów.
Rosja i Pakistan łączą siły! Ruszają przewozy kolejowe przez Iran