DrogowyTransport

Obwarzanek prawie gotowy! Północna Obwodnica Krakowa otwarta

Budowa trasy S7 oraz Północnej Obwodnicy Krakowa to ogromne przedsięwzięcie inżynieryjne

Północna Obwodnica Krakowa (POK) oraz nowy odcinek trasy S7 Kraków – Widoma oficjalnie otwarte. To przełomowy moment w rozwoju infrastruktury drogowej Małopolski. Długo wyczekiwana inwestycja to kluczowy krok w kierunku usprawnienia transportu nie tylko w regionie, ale także między dwoma największymi miastami Polski – Krakowem i Warszawą.

Północna Obwodnica Krakowa już otwarta!

Obie inwestycje mają łączną długość 25 km i stanowią integralną część szkieletu transportowego regionu. Nowy odcinek S7 Kraków – Widoma łączy Warszawę z Krakowem, tworząc 270 km nowoczesnej drogi ekspresowej. Na terenie Małopolski trasa biegnie zupełnie nowym śladem, zastępując historyczny trakt krakowski. Z kolej Północna Obwodnica Krakowa to fragment drogi S52, obejmujący 12,3 km. Trasa prowadzi wzdłuż północnych granic Krakowa, łącząc się na węźle Zielonki z Trasą Wolbromską, na węźle Węgrzce z Al. 29 Listopada, a poprzez węzeł Batowice z nowohuckimi Mistrzejowicami. To kluczowy element planu otoczenia miasta pełnym ringiem drogowym.

GDDKiA

Czytaj też: Powstaje najdłuższy tunel w Polsce! Skróci podróż z Krakowa o ponad połowę!

Oddanie nowego odcinka S7 do użytku znacząco skraca czas podróży między Warszawą a Krakowem. Zamiast blisko 5 godzin, trasę można pokonać w około 2,5 godziny. Komfort i bezpieczeństwo zapewniają dwupasmowe jezdnie z rezerwą na trzeci pas, nowoczesne wiadukty oraz liczne zbiorniki retencyjne.

Z kolei Północna Obwodnica Krakowa wyróżnia się obecnością dwóch tuneli – Zielonki (653 m) i Dziekanowice (496 m). Wyposażone w zaawansowane systemy detekcji pożarów, 920 zraszaczy, 42 wentylatory i 114 kamer zwykłych i termowizyjnych, stanowią one jedne z najnowocześniejszych obiektów tego typu w Europie.

Kraków otoczony drogami szybkiego ruchu

Chociaż nowe drogi są dostępne dla kierowców, niektóre elementy infrastruktury, takie jak węzeł Mistrzejowice, wymagają dalszych prac. Po ukończeniu 5 km trasy między węzłem Mistrzejowice a węzłem Nowa Huta, co ma nastąpić za dwa lata, Kraków stanie się drugim miastem w Polsce, po Łodzi, otoczonym pełnym ringiem dróg szybkiego ruchu. Obecnie pewne ograniczenia, w tym tymczasowe jednopasmowe łącznice, mogą spowalniać ruch w godzinach szczytu.

Budowa trasy S7 oraz POK to ogromne przedsięwzięcie inżynieryjne. Koszt budowy w przypadku trasy S7 wyniósł 1,7 mld zł natomiast Północna Obwodnica Krakowa kosztowała 1,4 mld zł. W ramach inwestycji powstały 42 zbiorniki retencyjne o łącznej pojemności 40 mln litrów. Jeśli zaś chodzi o materiały budowlane, zastosowano 500 tys. ton mas bitumicznych oraz 325 tys. m³ betonu.

Czytaj też: Najszczęśliwsze miasta w Polsce. Warszawie jednak nie jest do śmiechu [RANKING]

Na trasie powstało 27 mostów i wiaduktów, w tym estakada o długości prawie 570 m w Bosutowie. Część trasy biegnie na wysokości nawet 13 m nad poziomem terenu. To, co dla inżynierów było wyzwaniem na etapie projektowania i budowy, daje kierowcom szansę podziwiania pięknych widoków Wyżyny Małopolskiej.

Trasa S52 otrzymała 789,6 mln zł dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Droga ekspresowa S7 otrzymała 534,8 mln zł dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz 420,7 mln zł dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko. Oba odcinki wybudowało konsorcjum Gülermak (lider), Gűlermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhűt oraz Mosty Łódź.

Obwodnica Zatora w końcu powstanie? GDDKiA zmienia wykonawcę

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button