CMA CGM inwestuje w kolej. 40 milionów euro na transport w Lyonie
Projekt inwestycyjny CMA CGM jest zgodny z wizją prezydenta Macrona, który dwa lata temu zapowiedział „Wielki Port Marsylia-Lyon”
Francuski gigant transportowy CMA CGM ogłosił znaczącą inwestycję w kolej oraz rozwój infrastruktury w porcie w Lyonie. Konsorcjum, któremu przewodzi, przeznaczy aż 40 milionów euro na modernizację i rozbudowę tego kluczowego węzła logistycznego w południowo-wschodniej Francji.
CMA CGM zapowiedziało duże inwestycje w kolej w porcie
W ubiegłym roku port w Lyonie obsłużył 101 000 TEU, z niemal równym podziałem na transport rzeczny (53 000 TEU) i kolejowy (48 000 TEU). Konsorcjum kierowane przez CMA CGM planuje jednak znaczące zwiększenie tych liczb w ciągu najbliższych sześciu lat i dlatego zapowiedziało duże inwestycje w kolej w porcie.
Czytaj też: Gigant przejmuje największy terminal kontenerowy na kontynencie! Zapłaci miliardy!
Dzięki inwestycji w wysokości aż 40 milionów euro, do 2030 roku port ma obsługiwać aż 100 000 kontenerów transportowanych rzekami i 80 000 koleją. Aby to osiągnąć zaplanowano modernizację terminali, budowę nowych torów kolejowych oraz rozbudowę infrastruktury przeładunkowej. Ważnym aspektem projektu będzie elektryfikacja urządzeń oraz wdrożenie nowoczesnych systemów IT, co pozwoli na bardziej efektywne zarządzanie operacjami.
Jednym z kluczowych elementów inwestycji będzie konsolidacja wszystkich działań związanych z transportem kontenerów na Terminalu 2. Do końca 2027 roku terminal zostanie rozbudowany o dodatkowe 2,9 hektara i wyposażony w dwie nowe linie kolejowe. Dzięki temu port w Lyonie zwiększy swoją przepustowość do 230 000 TEU rocznie już w 2028 roku.
La préfète F. Buccio a présidé la cérémonie d’annonce du lauréat de la sous-concession du Port de Lyon Édouard Herriot, port d’État. L’arrivée de la CMA CGM à Lyon marque une étape majeure pour le développement de l’axe Méditerranée-Rhône-Saône.
🔹 2024, une année riche :… pic.twitter.com/LH0vFPSpsy
— Préfète de région Auvergne-Rhône-Alpes et du Rhône (@prefetrhone) December 13, 2024
Francja ma ambitne plany tworzenia bardziej ekologicznego transportu
Inwestycja CMA CGM w kolej wpisuje się w ambitne plany Francji dotyczące tworzenia bardziej ekologicznego systemu transportowego. Na trasie łączącej Marsylię z Lyonem obecnie aż 80% towarów przewożonych jest drogami. Tylko 15% ładunków transportuje się koleją, a zaledwie 5% rzekami. Dzięki nowym rozwiązaniom port w Lyonie stanie się bardziej konkurencyjny i ekologiczny, zmniejszając obciążenie transportem drogowym.
Chociaż port w Lyonie jest własnością państwa, zarządzany jest przez firmę Compagnie Nationale du Rhône (CNR), znaną z produkcji energii hydroelektrycznej. Dotychczas operacje na dwóch terminalach obejmujących 10 hektarów prowadziła spółka zależna Lyon Terminal. Obecna podkoncesja wkrótce wygasa, a CMA CGM wraz z partnerami przejmie zarządzanie terminalami wiosną przyszłego roku.
Firma, posiadająca 67% udziałów w konsorcjum, podpisała 30-letnią podkoncesję, której celem jest rozwój portu Edouard Herriot w Lyonie. Nowy operator chce zapewnić równy dostęp dla wszystkich podmiotów logistycznych – zarówno morskich, rzecznych, jak i kolejowych, co jest częścią szerszej strategii dla osi transportowej Morze Śródziemne – Rodan – Saona.
Kluczowy projekt dla Francji
Projekt inwestycyjny CMA CGM w kolej jest zgodny z wizją prezydenta Francji Emmanuela Macrona, który dwa lata temu zapowiedział utworzenie „Wielkiego Portu Marsylia-Lyon”. Ma on być nie tylko kluczowym węzłem logistycznym dla południowej Francji, ale także bramą do rynków europejskich. Rozwój portu w Lyonie jest więc istotnym krokiem w realizacji tej strategii.
Ten projekt odzwierciedla nasze ambicje, realizowane wspólnie z partnerami, aby modernizować i wzmacniać strategiczną rolę portu Edouard Herriot w Lyonie poprzez zrównoważone rozwiązania logistyczne i rozwój modalnego przesunięcia, głównie z portu w Marsylii-Fos, z korzyścią dla regionalnych, krajowych i międzynarodowych interesariuszy gospodarczych – powiedział Emmanuel Delachambre, wiceprezes CMA CGM ds. terminali.
Jednym z głównych założeń projektu jest wspieranie modalnego przesunięcia – czyli przeniesienia transportu z dróg na bardziej ekologiczne środki, takie jak kolej i żegluga śródlądowa. CMA CGM, jako lider w branży logistycznej, chce odgrywać kluczową rolę w transformacji transportu w Europie, promując zrównoważony rozwój.
Czytaj też: Teksas chce wyprzedzić gospodarczo Francję. Trump ma w tym pomóc
Nowa infrastruktura ma być dostępna dla wszystkich operatorów transportowych, niezależnie od ich wielkości czy formy działalności. Dzięki tej inicjatywie Lyon umocni swoją pozycję jako jedno z najważniejszych centrów logistycznych w Europie, przyczyniając się jednocześnie do ochrony środowiska.
CMA CGM uruchamia pierwsze połączenie lotnicze przez Pacyfik!