KolejowyTransport

Metro w Singapurze to WIELKI SCHRON! Powinniśmy wziąć przykład

Singapur i Helsinki szykują swoje systemy metra na sytuacje kryzysowe. III linia metra w Warszawie nie uwzględnia tych kwestii. Dlaczego?

Singapur i Helsinki pokazują, jak infrastruktura transportowa może pełnić kluczową rolę w ochronie ludności. W Singapurze stacje metra zaprojektowano jako schrony obrony cywilnej, wyposażone w zaawansowane systemy bezpieczeństwa, umożliwiające ochronę tysięcy ludzi. Regularne ćwiczenia i edukacja mieszkańców wzmacniają gotowość na kryzysy. Helsinki z kolei dysponują siecią 5 500 schronów, które na co dzień pełnią funkcje rekreacyjne lub społeczne, ale w sytuacji zagrożenia są gotowe do użytku w 72 godziny.

W obliczu rosnących napięć geopolitycznych Polska powinna włączyć funkcje ochronne do projektowania infrastruktury krytycznej, jak linia metra M3 czy CPK. Niezbędne są inwestycje w schrony, wzmocnienie obrony cywilnej oraz edukacja społeczeństwa. Nauka od najlepszych, takich jak Singapur czy Finlandia, może pomóc zapewnić bezpieczeństwo obywatelom w obliczu nowych wyzwań.

O czym jest ten tekst?

  • Singapur i Helsinki jako wzory obrony cywilnej – W Singapurze stacje metra pełnią funkcję schronów, a w Helsinkach 5 500 schronów może ochronić 900 tys. osób w 72 godziny.
  • Polska potrzebuje lepszej strategii obrony cywilnej – Projekty takie jak linia metra M3 czy CPK powinny uwzględniać funkcje ochronne, inspirowane doświadczeniami z Finlandii i Singapuru.
  • Apel o konkretne działania – Inwestycje w schrony, edukację społeczeństwa i wzmocnienie infrastruktury są niezbędne w obliczu rosnących zagrożeń geopolitycznych.

Metro jako sieć schronów obrony cywilnej

W Singapurze istnieje 59 podziemnych stacji metra zaprojektowanych tak, aby pełniły również funkcję schronów obrony cywilnej w sytuacjach kryzysowych, takich jak ataki bombowe czy inne zagrożenia wojenne. Te specjalnie wzmocnione obiekty mogą pomieścić od 3 000 do 19 000 osób, w zależności od wielkości danej stacji. Co istotne, schrony te nie są reliktem zimnej wojny, a odpowiedzią na wyzwania przyszłości. Kwestię budowy nowych schronów uwzględniono w procesie rozbudowy szóstej linii metra, która znacząco zwiększyła ich dostępność dla mieszkańców.

Stacje metra wyposażane są w szereg systemów bezpieczeństwa, takich jak drzwi przeciwwybuchowe, zaawansowane systemy wentylacji i filtracji powietrza, aby zapewnić ochronę i komfort osobom przebywającym wewnątrz. Dzięki tym rozwiązaniom infrastruktura metra stanowi integralną część strategii obrony cywilnej Singapuru.

Szczególnie stacje znajdujące się na dużej głębokości, takie jak te na liniach przesiadkowych, są chronione przed konwencjonalnymi atakami z powietrza. Zintegrowane systemy wentylacyjne i klimatyzacja zapewniają komfort oraz czyste powietrze w sytuacjach awaryjnych, takich jak naloty czy skażenia chemiczne.

Wybrane stacje, takie jak Buangkok, mogą być szybko przekształcone w funkcjonalne schrony, mieszczące nawet tysiące ludzi. Proces ten obejmuje zamknięcie masywnych drzwi przeciwwybuchowych oraz uruchomienie systemów filtracji powietrza. W tunelach możliwe jest również zainstalowanie dodatkowych zapór ochronnych.

Infrastruktura metra w Singapurze jest stale modernizowana z myślą o bezpieczeństwie i wygodzie pasażerów. Wszystkie stacje zostały wyposażone w nowoczesne windy i systemy informacyjne ułatwiające poruszanie się osobom starszym oraz pasażerom z niepełnosprawnościami. Na peronach zamontowano bezpłatną sieć Wi-Fi oraz wyświetlacze informacyjne, które w sytuacjach awaryjnych mogą przekazywać kluczowe komunikaty.

Metro w Singapurze. Przygotowania na realne zagrożenia i szeroki udział mieszkańców

Regularne ćwiczenia organizowane przez Singapore Civil Defence Force (SCDF) (zintegrowaną służbę zajmującą się wszystkim aspektami bezpieczeństwa cywilnego państwa) utrzymują wysoką gotowość personelu i systemów obronnych. Singapur konsekwentnie buduje gotowość swoich mieszkańców na potencjalne zagrożenia poprzez inicjatywy takie jak ćwiczenia SG Ready. W lutym 2024 roku odbyła się tam się pierwsza edycja wydarzenia, symulująca zakłócenia w dostawach energii, wody i żywności, a także cyberataki i dezinformację.

W ćwiczeniach wzięło udział ponad 500 budynków edukacyjnych, społecznych, komercyjnych i rządowych, a wśród scenariuszy znalazły się m.in. symulowany blackout, zamknięcie rynków i ćwiczenia związane z zagrożeniami phishingowymi. Organizowane były także dni otwarte w schronach metra, gdzie mieszkańcy mogą w praktyce zobaczyć, jak stacje mogą zostać przekształcone w miejsca ochrony cywilnej. Wydarzenia te pozwalają zwiedzającym poznać kluczowe technologie i procedury stosowane w schronach, takie jak drzwi przeciwwybuchowe, systemy wentylacyjne czy procedury dekontaminacji. Uczestnicy mogą również nauczyć się podstawowych umiejętności ratunkowych pod okiem ekspertów SCDF. Inicjatywa ta ma na celu zwiększenie świadomości, przygotowanie społeczności na kryzysy oraz wzmocnienie zbiorowej odporności poprzez udział społeczeństwa, biznesu i sektora publicznego.

Singapur udowadnia, że przygotowanie na kryzysy może być integralną częścią codziennego życia miasta. Dzięki starannie zaprojektowanej infrastrukturze metra, regularnym ćwiczeniom oraz zaangażowaniu społeczeństwa, miasto-państwo buduje odporność na potencjalne zagrożenia. Strategiczne wykorzystanie stacji metra jako schronów pokazuje, jak infrastruktura transportowa może pełnić kluczową rolę w ochronie ludności, stając się symbolem nowoczesnej obronności.

Jak na kryzys i wojnę przygotowano metro w Helsinkach?

Finlandia, a szczególnie Helsinki, stanowią wzór w przygotowaniach obrony cywilnej na potencjalną konfrontację z Rosją. Helsinki dysponują około 5 500 schronami obrony cywilnej, które oferują łącznie 900 000 miejsc – wystarczająco dla mieszkańców i odwiedzających miasto. Schrony zapewniają ochronę przed zagrożeniami wojskowymi, zawaleniami budynków, promieniowaniem jonizującym oraz substancjami toksycznymi.

Schrony dzielą się na te zlokalizowane w budynkach, obiektach firmowych lub instytucjach oraz duże schrony wykute w skałach. Publiczne schrony budowane przez miasto, w tym wyposażone stacje metra, są dostępne dla mieszkańców, pracowników i osób przebywających na zewnątrz. Miasto posiada około 50 publicznych schronów mieszczących 200 000 osób. Najbardziej zaawansowane schrony wytrzymują bezpośredni wybuch bomby atomowej o mocy 100 kiloton TNT i są w pełni wyposażone, by umożliwić przetrwanie przez kilka miesięcy.

Na co dzień schrony są wykorzystywane jako magazyny, obiekty rekreacyjne lub społeczne. W sytuacji kryzysowej władze nakazują ich przygotowanie w ciągu 72 godzin i informują mieszkańców za pomocą sygnałów alarmowych, mediów oraz aplikacji mobilnej 112 Suomi. Osoby bez przypisanego schronu mogą korzystać z najbliższego publicznego obiektu. Szczegółowe informacje dostępne są w planach ratunkowych budynków i na stronach miasta.

Fińska strategia obrony, oparta na rozbudowanej sieci schronów i koncepcji „kompleksowego bezpieczeństwa”, jest dziś jednym z najlepiej rozwiniętych systemów ochrony cywilnej na świecie. Fińska doktryna bezpieczeństwa to jednak nie tylko infrastruktura – obejmuje ona również powszechny pobór wojskowy, rozbudowaną rezerwę liczącą 900 000 osób oraz stałe inwestycje w nowoczesny sprzęt, jak zakup 64 myśliwców F-35.

Także Niemcy się budzą

W Niemczech trwa dyskusja nad budową nowych schronów cywilnych w obliczu rosnących napięć geopolitycznych. Związek Miast i Gmin apeluje o inwestycję 10 miliardów euro w rewitalizację infrastruktury ochronnej, która została porzucona w 2007 roku. Obecnie funkcjonuje jedynie 579 schronów, a pełna ochrona populacji wymagałaby budowy 210 000 nowych obiektów, co zajęłoby 25 lat i kosztowało 140 miliardów euro.

Krytycy wskazują na ograniczoną skuteczność schronów wobec nowoczesnych technologii wojskowych, takich jak pociski hipersoniczne oraz postulują inwestycje w systemy ostrzegania, szkolenie służb i przygotowanie na katastrofy naturalne.

Rosną jednak zamówienia na prywatne bunkry, napędzane przez pandemię i wojnę w Ukrainie, choć ich ceny (20 000–200 000 euro) czynią je dostępne głównie dla zamożnych. Decyzja, czy inwestować w masową ochronę, pozostaje wyzwaniem dla rządu.

Apel do polskich elit: zacznijmy poważnie myśleć o bezpieczeństwie naszych obywateli

Polska stoi dziś przed realnym wyzwaniem bezpieczeństwa. W obliczu dynamicznej sytuacji geopolitycznej, zaawansowanych technologicznie pocisków hipersonicznych latających nad Ukrainą oraz ryzyka przypadkowych uderzeń, nasze społeczeństwo wymaga odpowiedzialnych działań. Czy w obliczu aktualnych zagrożeń Polska i Warszawa także nie powinna poważniej pomyśleć o bezpieczeństwie swoich mieszkańców?

Kwestie bezpieczeństwa powinny stać się założeniem projektowym wielu obiektów polskiej infrastruktury krytycznej. Choć pomysł budowy schronu pod CPK mógł jeszcze niedawno memem, dziś naprawdę jest to realnie potrzebne przedsięwzięcie.

Kto powinien podjąć działania?

  1. Ministerstwo Infrastruktury: Powinno uwzględnić projektowanie schronów w planach CPK oraz innych inwestycji krytycznych.
  2. Rządowe Centrum Bezpieczeństwa i formujące się struktury Obrony Cywilnej: Muszą opracować kompleksowy plan ochrony ludności, który obejmie budowę schronów i edukację społeczeństwa.
  3. Samorządy: Powinny wspierać lokalne inwestycje w infrastrukturę ochronną, np. schrony przy planowanych liniach metra, jak M3 w Warszawie.

Apelujemy do liderów politycznych, ekspertów i społeczeństwa o podjęcie konkretnych działań:

  • Zrewidujmy projekty infrastrukturalne, takie jak CPK i linia metra M3, aby uwzględniały funkcje ochronne.
  • Uczmy się od krajów takich jak Singapur, Szwecja czy Finlandia, które odpowiedzialnie przygotowują się na potencjalne zagrożenia.
  • Wzmocnijmy obronę cywilną, tworząc realne plany i wdrażając rozwiązania, które mogą uratować życie tysięcy Polaków.

Nie możemy pozwolić sobie na bezczynność w obliczu rosnącego ryzyka. To czas na odpowiedzialne decyzje i konkretne kroki.

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button