KolejowyLotniczyTransport

Tusk przyznaje miliardy na CPK! Jednak nie zaora projektu?

Dodatkowe 3,5 miliarda złotych zostanie skierowane na realizację szeregu kluczowych projektów

Centralny Port Komunikacyjny (CPK) to jeden z najbardziej ambitnych projektów infrastrukturalnych w Polsce, który ma zrewolucjonizować krajowy system transportu i stać się kluczowym węzłem komunikacyjnym w Europie Środkowej. Niedawno projekt ten otrzymał zastrzyk finansowy, co znacznie przyspieszy realizację prac projektowych i budowlanych. Dodatkowe miliardy przyznane na CPK sugerują, że wbrew wcześniejszym obawom, nowy rząd nie zamierza wyrzucić inwestycji do kosza.

Dodatkowe miliardy przyznane na CPK

Decyzją rządu pod przewodnictwem premiera Donalda Tuska, CPK otrzymało dodatkowe środki na realizację strategicznych celów. Zwiększenie kapitału zakładowego o dodatkowe 3,5 miliarda ma na celu wsparcie wszystkich kluczowych podprogramów inwestycji: lotniskowego, kolejowego oraz rozwoju stref otaczających przyszły port, takich jak aerotropolis. Według wiceministra infrastruktury Macieja Laska, dodatkowe miliardy na CPK przyśpieszą realizację prac.

Program CPK jest w fazie intensywnej realizacji. Pracujemy już na racjonalnych założeniach dotyczących skali inwestycji jak i w oparciu o realne harmonogramy. Projekt inwestycyjny CPK analizujemy również pod kątem całości wydatków Skarbu Państwa biorąc pod uwagę potrzeby gospodarcze kraju, a także potrzeby lokalnej społeczności – powiedział wiceminister infrastruktury Maciej Lasek.

Czytaj też: Ile zarabia minister? Nic dziwnego, że walczą o te stołki

Dodatkowe 3,5 miliarda złotych zostanie skierowane na realizację szeregu kluczowych projektów:

  • prace projektowe i budowlane terminala lotniskowego, w tym stref Airside i Landside, oraz węzła przesiadkowego transportu publicznego,
  • budowę systemów lotniskowych, takich jak system transportu bagażu, który ma sprostać najwyższym międzynarodowym standardom,
  • zakup nieruchomości i dalsze prace przygotowawcze związane z budową portu lotniczego,
  • rozwój infrastruktury transportowej, niezbędnej do obsługi przyszłego lotniska, w tym drogi dojazdowe i zasilanie energetyczne.

W ramach inwestycji drogowych środki te umożliwią budowę kluczowych tras dojazdowych do CPK, co zagwarantuje sprawny transport do nowego lotniska zarówno dla pasażerów, jak i przewoźników towarowych. Jednocześnie zaplanowano działania związane z rozwojem otaczającej infrastruktury, takiej jak Airport City oraz Cargo City – stref dedykowanych działalności biznesowej i logistycznej.

Centralny Port Komunikacyjny
Centralny Port Komunikacyjny

Rozwój kolei dużych prędkości

Jednym z najważniejszych elementów projektu CPK jest rozwój kolei dużych prędkości, która zintegruje lotnisko z siecią krajową i międzynarodową. W ramach tego segmentu realizowane są prace nad tzw. „linią Y”, która połączy Warszawę, Łódź i Wrocław.

Inwestycja w CPK ma nie tylko przyspieszyć rozwój infrastrukturalny Polski, ale także przynieść ogromne korzyści gospodarcze. Projekt zakłada utworzenie tysięcy miejsc pracy zarówno w fazie budowy, jak i eksploatacji lotniska. Dodatkowo rozwój połączeń kolejowych i drogowych przyczyni się do lepszej integracji regionów, co wpłynie na poprawę jakości życia mieszkańców.

Czytaj też: Wiemy kiedy ruszy budowa CPK! Czy wyrobimy się na czas?

Dodatkowe miliardy przyznane na CPK sugerują, że wbrew wcześniejszym obawom, nowy rząd nie zamierza wyrzucić inwestycji do kosza. Realizacja projektu ma być kontynuowana w perspektywie długoterminowej. Do końca przyszłego roku zaplanowano nie tylko zakończenie prac przygotowawczych, ale także rozpoczęcie pierwszych etapów budowy terminala oraz linii kolejowych. Dodatkowe miliardy na CPK wzmocnią prace nad projektem, który ma szansę stać się flagową inwestycją transportową w tej części Europy.

Spadek po PiS

CPK to flagowy projekt poprzedniego rządu Prawa i Sprawiedliwości, który od początku wzbudza duże kontrowersje oraz wątpliwości co do jego skali, kosztów i harmonogramu. Z tego powodu nowy koalicyjny rząd ogłosił kompleksowy audyt, który miał ocenić dotychczasowe wydatki związane z tym projektem oraz zakres zrealizowanych prac. Celem kontroli miało być także dostosowanie projektu do rzeczywistości oraz przedstawienie planu dalszych działań. Do audytu jednak nie doszło, ale rząd postanowił kontynuować projekt.

Pierwszy etap, który zgodnie z pierwotnym harmonogramem miał zakończyć się w 2027 roku, obejmuje uruchomienie nowego centralnego lotniska dla Polski w Baranowie pod Warszawą, mogącego obsłużyć około 40 milionów pasażerów rocznie. W kolejnych latach planuje się stopniową rozbudowę tego lotniska, aby było w stanie obsłużyć około 65 milionów pasażerów do 2060 roku.

Decyzja rządu dotycząca przyszłości CPK jest kluczowa dla dalszej realizacji tego gigantycznego projektu. Wyzwania technologiczne związane z budową kolei dużych prędkości wymagają szczególnej uwagi, ale odpowiednie zarządzanie i jasne priorytety mogą zapewnić sukces całego przedsięwzięcia.

Projekt budowlany CPK gotowy! Tak będzie wyglądać lotnisko [GALERIA]

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button