Poznaliśmy nowe dane dotyczące popularności lotów krajowych w Polsce. Miasta takie jak Gdańsk, Kraków, Warszawa czy Szczecin wciąż utrzymują się w czołówce, ale pojawiły się również nowe, zaskakujące kierunki. Oto najpopularniejsze krajowe trasy lotnicze, które w minionym roku cieszyły się największym zainteresowaniem pasażerów w Polsce.
Najpopularniejsze trasy lotnicze w Polsce
Według analizy rezerwacji eSky.pl, trzy najpopularniejsze trasy lotnicze – Gdańsk-Kraków, Warszawa-Szczecin oraz Szczecin-Kraków – stanowiły prawie połowę wszystkich lotów krajowych. Wciąż widoczny jest rosnący trend korzystania z samolotów na krótkich dystansach, co potwierdzają dane Urzędu Lotnictwa Cywilnego. W tym roku z tej formy transportu skorzystało aż 3,8 miliona pasażerów, co oznacza wzrost o 18% w porównaniu z rokiem poprzednim.
W podsumowaniu ruchu lotniczego za 2023 r. Urząd Lotnictwa Cywilnego podawał, że z takiej formy przemieszczania się wewnątrz kraju skorzystało 3,8 mln pasażerów. Oznacza to, że coraz więcej osób wybiera ten środek transportu, ponieważ w skali roku liczba osób podróżujących po Polsce samolotem zwiększyła się o 18 proc. r/r – podaje Deniz Rymkiewicz, ekspert internetowego biura podróży eSky.pl.
Połączenie Gdańsk-Kraków (GDN-KRK) to wciąż najchętniej wybierana trasa w Polsce, z 18% udziałem w krajowym ruchu lotniczym. Średnia cena biletu w jedną stronę wynosiła 210 zł, a za lot w obie strony pasażerowie płacili średnio 380 zł. Wzrost cen o 25% w porównaniu z ubiegłym rokiem nie zniechęcił podróżnych, co potwierdza stabilność tego połączenia.
Czytaj też: Historyczny rekord Chopina! Już 20 milionów pasażerów!
Drugie miejsce zajęła trasa między Warszawą a Szczecinem (WAW-SZZ), z udziałem 16% pasażerów. Średnie ceny wyniosły 380 zł za jedną stronę i 773 zł za podróż w obie strony, co oznacza znaczące podwyżki w stosunku do ubiegłego roku.
Na trzecim miejscu uplasowała się trasa Szczecin – Kraków, którą wybrało 13% pasażerów. To właśnie tutaj odnotowano największy wzrost cen – średnio 250 zł za bilet w jedną stronę (+45%) i 420 zł za lot tam i z powrotem (+57%).
Trasa Warszawa – Wrocław była największym beneficjentem zmiany trendów. W ciągu roku awansowała z dziewiątego na czwarte miejsce, zyskując 11% udziału w krajowym ruchu lotniczym. Mimo że ceny za bilet w jedną stronę pozostały stabilne (290 zł), podróż w dwie strony podrożała o 6%, osiągając średnią cenę 590 zł.
Pozostałe połączenia w czołówce
Trasa Warszawa – Gdańsk awansowała z dziesiątego na szóste miejsce, zdobywając 9% udziału w rynku. Średnie ceny za bilet w jedną stronę utrzymały się na poziomie 270 zł, ale lot w dwie strony podrożał o 16%, osiągając wartość 520 zł.
Z kolei loty między Gdańskiem a Lublinem, pomimo spadku o dwie pozycje, wciąż cieszyły się sporym zainteresowaniem (8% pasażerów). Jednak ceny biletów wzrosły aż o 44% (170 zł w jedną stronę) i 25% (260 zł za lot w obie strony).
Czytaj też: Najsilniejszy paszport na świecie: Polska znowu broni swojego miejsca i jest wyżej od USA [RANKING]
Jeśli jeszcze chodzi o najpopularniejsze trasy lotnicze w Polsce, na szczególną uwagę zasługują tę łączące Rzeszów z Gdańskiem (360 zł w jedną stronę, 630 zł w obie strony) i Warszawą (280 zł za jeden kierunek i 520 zł za podróż w obie strony), które po raz pierwszy znalazły się w rankingu. Obie trasy osiągnęły 5% udziału w rynku.
Debiut zaliczyła również Zielona Góra (IEG), której połączenie z Warszawą znalazło się na dziesiątej pozycji. Średnia cena biletu w jedną stronę wynosiła 190 zł, a lot w obie strony kosztował 350 zł.
Połączenia z Poznania i Olsztyna, popularne w poprzednich latach, wypadły z tegorocznego zestawienia. Największym zaskoczeniem może być brak lotów między Szczecinem a podwarszawskim Modlinem, co wynikało z anulowania tych połączeń w tym roku.
Z tegorocznego rankingu całkowicie zniknęło połączenie między Szczecinem a podwarszawskim Modlinem (WMI) z uwagi na odwołane loty na tej trasie, mimo że w zeszłorocznym zestawieniu zajęło ono szóstą pozycję. Mniejszy ruch niż w 2023 r. obserwowaliśmy również wśród użytkowników, którzy do lub z Krakowa latali na trasach z Poznania (POZ) i Olsztyna (SZY): jeszcze rok temu plasowały się one odpowiednio na siódmym i ósmym miejscach – mówi Deniz Rymkiewicz.
Rok przyniósł również zauważalne podwyżki cen biletów, co jest efektem rosnących kosztów paliwa oraz inflacji. Niemniej jednak, dla wielu pasażerów komfort i szybkość podróży samolotem rekompensują te dodatkowe wydatki.
Absurd na katowickim lotnisku! Samolot odleciał bez czekających pasażerów!