
Niemieckie lotnictwo pasażerskie czeka trudny okres. Najnowsze dane opublikowane przez stowarzyszenie lotnisk ADV wskazują na niepokojący trend – w drugiej połowie listopada liczba pasażerów korzystających z niemieckich lotnisk spadła o 2,6% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Aktualnie tygodniowo z usług lotniczych w Niemczech korzysta jedynie około 3 milionów pasażerów.
Niemieckie lotnictwo przechodzi kryzys
Zima tradycyjnie oznacza niższe obroty dla linii lotniczych, głównie w segmencie turystycznym. Problemy w tym okresie szczególnie mocno dotykają niemieckie lotnictwo pasażerskie. Według ekspertów jednak, to nie popyt, ale oferta pozostaje największym problemem.
Gdy inne europejskie lotniska dynamicznie się rozwijają, Niemcy tracą przewagę konkurencyjną z powodu rosnących kosztów i regulacyjnych obciążeń, które odstraszają linie lotnicze – zauważa Ralph Beisel, dyrektor ADV.
Czytaj też: Lufthansa jednak przejmie ITA Airways! UE daje zielone światło
Stowarzyszenie ADV w swoim najnowszym raporcie zaznacza, że choć spadek ruchu był przewidywany, jego skala okazała się „niespodziewanie wyraźna”. Główne przyczyny problemów niemieckiego lotnictwa to między innymi wysokie koszty regulacyjne, które obciążają zarówno linie lotnicze, jak i – w ostatecznym rozrachunku – pasażerów. Niemieckie lotniska w porównaniu z europejskimi konkurentami są również mniej atrakcyjne dla przewoźników, którzy szukają bardziej opłacalnych lokalizacji. Ponadto regulacje utrudniające rozwój branży odstraszają inwestorów i linie lotnicze.
In den genannten Ländern wächst der Luftverkehr aber. In Deutschland schrumpft er.
Zeigt übrigens auch deutlich, dass die Umwelt gar nix davon hat. Bloß die Mitarbeiter werden dann an einer griechischen, spanischen, portugiesischen, .. Basis zu dortigen Konditionen angestellt pic.twitter.com/uVbMFcqz45
— Señor Kartoffel AKA Sebastian (@senorkartoffel) December 10, 2024
Czy Niemcy mogą odwrócić ten trend?
ADV podkreśla, że bez zdecydowanych zmian Niemcy mogą utracić pozycję jednego z liderów europejskiego rynku lotniczego. Jednym z proponowanych rozwiązań jest wzorowanie się na Szwecji, która zrezygnowała z podatku od lotnictwa. Zdaniem Beisela, takie działanie mogłoby przyciągnąć linie lotnicze i zwiększyć konkurencyjność niemieckich lotnisk.
Niemcy powinny wzorować się na Szwecji i jako pierwszy krok całkowicie znieść podatek lotniczy – stwierdził Beisel.
Czytaj też: Niemiecka gospodarka jest na dnie, winna restrekcyjna polityka fiskalna i niepewność
Obecna sytuacja to sygnał ostrzegawczy dla całej branży. Niemieckie lotnictwo ma potencjał, by odbić się od dna, ale wymaga to szybkich działań i wprowadzenia polityki wspierającej rozwój. Jeśli Niemcy nie zdecydują się na odważne kroki, mogą pozostać w tyle za innymi europejskimi krajami.
Słabe wyniki finansowe Lufthansy. Chińczycy poważnym zagrożeniem dla europejskich przewoźników