Oto nawyki zakupowe Polaków. Musi być tanio i szybko
Wielu Polaków dostosowuje swoje nawyki zakupowe, co widoczne jest szczególnie podczas Black Friday i Cyber Monday
Polscy konsumenci coraz chętniej korzystają z nowoczesnych technologii i zmieniają swoje przyzwyczajenia zakupowe. Czas największych promocji, takich jak Black Friday, Cyber Monday czy okres świąteczny, stał się idealnym momentem do analizy kluczowych trendów kształtujących nawyki zakupowe Polaków.
Nawyki zakupowe Polaków
Współczesny konsument ceni czas i wygodę, co napędza rozwój tzw. quick-commerce, czyli błyskawicznych dostaw. Aż 43% kupujących kieruje się ceną, a 39% niskimi kosztami dostawy przy wyborze sklepu internetowego. Jednak szybkość dostawy również staje się kluczowym czynnikiem jeśli chodzi o nawyki zakupowe Polaków.
Badania wskazują, że większość klientów oczekuje dostarczenia przesyłki w ciągu 24 godzin. Firmy kurierskie dostosowują się do tych oczekiwań, oferując m.in. dostawy w soboty bez dodatkowych opłat. Dzięki temu sprzedawcy mogą zwiększyć swoją konkurencyjność w kluczowych okresach zakupowych.
Prawie dwie trzecie kupujących, zapytanych o swoje oczekiwania dotyczące dostawy zakupów online, spodziewało się otrzymać swoje produkty w ciągu 24 godzin. To generuje wiele wyzwań zarówno po stronie sprzedawców jak i operatorów firm kurierskich. Aby odpowiedzieć na rosnące potrzeby konsumentów, w UPS rozszerzyliśmy opcję dostawy również w sobotę, bez dodatkowych opłat dla kupujących. Dzięki temu, skracamy czas dostawy paczki i wspieramy sprzedawców i konsumentów w gorących okresach zakupowych jakimi są np. Black Friday, czy święta – mówi Marcin Gołębiewski, dyrektor generalny UPS na Europę Środkową.
Czytaj też: Platformy handlowe w Europie zdominowane przez USA i Chiny! A co z lokalnymi firmami?
Wielu Polaków dostosowuje swoje nawyki zakupowe, co widoczne jest szczególnie podczas Black Friday i Cyber Monday. Z raportów wynika, że Polacy coraz częściej planują zakupy z wyprzedzeniem – nawet tydzień wcześniej niż w poprzednich latach.
Dodatkowo, zakupy codzienne, w tym spożywcze, przesuwają się z weekendów na wcześniejsze dni tygodnia. Taka zmiana nawyków pozwala sprzedawcom optymalizować swoje procesy logistyczne i dostosowywać oferty promocyjne do nowego stylu zakupów.
Ekologiczny konsumpcjonizm
Polacy coraz bardziej zwracają uwagę na wpływ swoich wyborów na środowisko. Rośnie popularność ekologicznych produktów, za które konsumenci są gotowi zapłacić więcej. Ponad 70% klientów przyznaje, że wybiera marki zaangażowane w ochronę środowiska, a połowa deklaruje, że stara się wspierać firmy przeciwdziałające zmianom klimatycznym. Dla sprzedawców oznacza to konieczność inwestycji w zrównoważone procesy produkcji, ekologiczne opakowania oraz transparentne komunikowanie działań proekologicznych.
Rynek produktów używanych również przeżywa dynamiczny rozwój. Już co szósty Polak korzysta z możliwości kupna przedmiotów „z drugiej ręki”. Jeśli chodzi o tego rodzaju nawyki zakupowe Polaków, popularność re-commerce wynika z połączenia ekologicznego podejścia i atrakcyjnych cen. Globalne prognozy wskazują na dwucyfrowy wzrost tego segmentu co roku. Dla sprzedawców to doskonała okazja, by wprowadzać nowe linie produktów i poszerzać ofertę w odpowiedzi na rosnące zainteresowanie konsumentów.
Czytaj też: Zarobki w województwach Polski: Gdzie zarobisz najwięcej? [RANKING]
Hiperpersonalizacja produktów i usług
Nowoczesny klient oczekuje produktów i usług dopasowanych do swoich indywidualnych potrzeb. Hiperpersonalizacja staje się standardem, a sprzedawcy inwestują w narzędzia oparte na sztucznej inteligencji, takie jak zaawansowane wyszukiwanie, wirtualne przymierzalnie czy live chaty.
AI nie tylko usprawnia procesy zakupowe, ale również optymalizuje logistykę. Sztuczna inteligencja jest także wykorzystywana do przyspieszania odpraw celnych i zwiększania efektywności łańcucha dostaw, co dodatkowo podnosi satysfakcję klientów.
Sztuczna inteligencja nie tylko przekształca detaliczną stronę handlu elektronicznego, ale także rewolucjonizuje procesy logistyczne. Na przykład w UPS wykorzystujemy sztuczną inteligencję do usprawnienia procesów handlowych i przyspieszenia odprawy celnej dla transgranicznych handlowców. Cyfryzacja procesów logistycznych jest istotnym elementem usprawniającym przepływ łańcucha dostaw i zwiększającym zadowolenie klientów – mówi Marcin Gołębiewski z UPS.
Polski rynek zakupowy ewoluuje, a kluczowe trendy, takie jak szybkie dostawy, ekologiczna konsumpcja, zakupy z drugiej ręki i personalizacja, stają się fundamentem współczesnego handlu. Dostosowanie się do tych zmian pozwala sprzedawcom nie tylko sprostać oczekiwaniom klientów, ale także budować lojalność i zyskiwać przewagę konkurencyjną.
Znajdziesz nas w Google NewsTransport w logistyce. Na co zwrócić uwagę w logistyce dla e-commerce?