E-commerce

Szykujesz już przesyłki na święta? Polskie firmy kurierskie przygotowane na rekord

Europejski rynek przesyłek w okresie świątecznym osiąga nowe szczyty

Polacy pokochali przesyłki na święta i wszystko wskazuje na to, że tegoroczny okres świąteczny w Polsce zapowiada się wyjątkowo intensywnie dla branży logistycznej. Według niezależnych analiz opublikowanych przez Federal Express Corporation, w tym roku polskie firmy kurierskie obsłużą rekordowe 456 milionów przesyłek, co oznacza wzrost o 14,2% w porównaniu do ubiegłorocznych Świąt. Ten imponujący wynik przewyższa średnią europejską, która wynosi 9%, i świadczy o dynamicznym rozwoju sektora KEP (kurierów, przesyłek ekspresowych i paczek) w Polsce.  

Polacy rekordowo zamawiają przesyłki na święta

Europejski rynek przesyłek w okresie świątecznym osiąga nowe szczyty. Niezależne badanie przeprowadzone przez firmę Effigy Consulting, wskazuje, że od października do grudnia tego roku w Europie zostanie wysłanych 6,2 miliarda paczek, co oznacza 9% wzrost rok do roku. Po przeanalizowaniu bazy danych branży KEP (kurierów, przesyłek ekspresowych i paczek), zawierającej 500 000 punktów dotyczących ponad 300 przewoźników w 41 krajach, okazuje się, że w Polsce tempo rozwoju jest jeszcze wyższe. Nasz kraj zajmuje piąte miejsce pod względem liczby obsługiwanych przesyłek, ustępując jedynie Wielkiej Brytanii (1,3 miliarda przesyłek), Niemcom (1,1 miliarda), Francji (524 miliony) i Turcji (476 milionów). Dane te dowodzą, że Polska staje się jednym z kluczowych graczy na logistycznej mapie Europy. Odpowiednio rozwinięta infrastruktura kurierska pozwala naszym firmom skutecznie konkurować na międzynarodowej arenie i jeszcze sprawniej dostarczać przesyłki w święta.

Czytaj też: InPost uruchamia przesyłki za granicę! Tanio i wprost do Paczkomatu!

Rosnąca popularność zakupów online stanowi główną siłę napędową dla polskiego sektora kurierskiego. Z badania opublikowanego przez FedEx wynika, że aż 75,5% przesyłek w Polsce w okresie świątecznym to przesyłki B2C (od firm do konsumentów), co potwierdza, jak istotną rolę odgrywa handel elektroniczny w budowaniu krajowej gospodarki.  Dzięki e-commerce zarówno małe, jak i średnie przedsiębiorstwa w Polsce mają szansę dotrzeć do szerokiego grona klientów.

Dynamiczny rozwój polskiego ekosystemu gospodarczego, zwłaszcza w sektorze e-commerce, sprawia, że dostęp do wydajnych sieci logistycznych jest kluczowy dla konkurencyjności polskich przedsiębiorstw. Logistyka dzisiaj to znacznie więcej niż tylko transport towarów – to strategiczne narzędzie umożliwiające skuteczną nawigację po globalnych rynkach i budowanie przewagi konkurencyjnej. Dzięki silnym partnerstwom z operatorami logistycznymi, polskie firmy mogą skutecznie spełniać rosnące oczekiwania klientów i dynamicznie rozwijać swój biznes – mówi Mariusz Mik, Vice President Ground Operations Nordics, Eastern Europe, FedEx.

Polacy coraz częściej wysyłają paczki za granicę

Jeśli chodzi o przesyłki, jakie Polacy wysyłają na święta, to obejmują one paczki różnego typu, od firmowych po prywatne. Największą część stanowią paczki B2C (75,5%, 346 mln paczek), ale przesyłki B2B (między przedsiębiorstwami) również odnotowują wzrost – około 15,5% wszystkich paczek w Polsce w tym czasie. Około 4,6% przesyłek to prezenty i inne paczki między osobami prywatnymi, które cieszą się popularnością szczególnie w okresie świątecznym.

Dostawa przesyłek według nadawcy i odbiorcy w Europie w szczycie świątecznym 2024

Typ przesyłki Prognozowany wolumen od października do grudnia
Firma – Konsument indywidualny 4,284,943,000
Firma – Firma 1,215,763,000
Konsument indywidualny – Konsument indywidualny 486,200,000
Konsument indywidualny – Firma 236,735,000

Czytaj też: Zarobki w województwach Polski: Gdzie zarobisz najwięcej? [RANKING]

Chociaż polski rynek przesyłek świątecznych rozwija się w imponującym tempie, coraz większe znaczenie ma również eksport. Firmy kurierskie pomagają polskim przedsiębiorcom wysyłać produkty nie tylko do innych krajów Unii Europejskiej, ale także poza kontynent. Z badania opublikowanego przez FedEx wynika, że Europa importuje znacznie więcej przesyłek niż eksportuje – łącznie niemal 200 milionów paczek trafi do Europy z Chin i USA, podczas gdy eksport wyniesie około 75 milionów paczek.  

Eksport europejski według miejsca przeznaczenia

Miejsce przeznaczenia Prognozowany wolumen od października do grudnia
Kraje Unii Europejskiej (np. przesyłka z Francji do Niemiec) 340,260,000
Kraje spoza UE (np. przesyłka z Francji do Wielkiej Brytanii) 65,930,000
Reszta świata (np. przesyłka z Francji do Stanów Zjednoczonych) 75,470,000

Mariusz Mik zauważa, że Polska ma duży potencjał eksportowy, który można rozwijać dzięki innowacyjnym rozwiązaniom logistycznym i współpracy z międzynarodowymi operatorami.  

Warto pamiętać, że Polska jest również znaczącym eksporterem. Przed polskimi przedsiębiorstwami wciąż stoi wiele możliwości poza rynkiem krajowym. Wykorzystując dostęp do międzykontynentalnych i wewnątrzeuropejskich sieci logistycznych, zarówno drogowych, jak i lotniczych, w połączeniu z innowacyjnymi rozwiązaniami, polscy przedsiębiorcy mogą skutecznie eksplorować nowe rynki jako część swojej strategii rozwoju – dodał Mariusz Mik. 

Import europejski spoza UE

Źródło importu Prognozowany wolumen od października do grudnia
Reszta świata (np. przesyłka z Stanów Zjednoczonych do Francji) 191,760,000

Polski rynek przesyłek świątecznych rozwija się szybciej niż w większości krajów europejskich. Rekordowy wolumen przesyłek to dowód na rosnącą rolę naszej logistyki zarówno na poziomie krajowym, jak i międzynarodowym.

Sprzedaż podróbek, uzależniające gry i mylne promocje? Znamy już zarzuty wobec Temu

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button