Branża Transportu, Spedycji i Logistyki (TSL) odgrywa kluczową rolę w globalnej gospodarce, ale często pozostaje niedoceniana w kontekście warunków pracy zawodowych kierowców. Raport „Problemy w miejscach załadunku i rozładunku: perspektywa przedsiębiorstw”, opracowany przez Fundację Truckers Life we współpracy z MDC2 i Fortress, rzuca światło na problemy branży TSL oraz trudności, z jakimi codziennie mierzą się kierowcy w parkach magazynowych. Wyniki pokazują, że świadomość problemów kierowców wciąż jest niewystarczająca w całym łańcuchu dostaw.
Problemy branży TSL
Raport powstał na podstawie analizy opinii 500 przedsiębiorstw reprezentujących różne segmenty sektora TSL. Wyniki badania ujawniają główne problemy branży TSL, które wpływają na efektywność operacji transportowych i jakość pracy kierowców. Z danych wynika, że aż 33% firm nie angażuje się w inicjatywy społeczne poprawiające warunki pracy kierowców, a 31% przedsiębiorstw nie planuje żadnych działań mających na celu poprawę obsługi kierowców. Zaledwie 2,8% respondentów deklaruje chęć zmiany warunków pracy kierowców.
Analiza wykazała również, że aż 54% firm nie oferuje odpowiednich miejsc do odpoczynku w pobliżu centrów logistycznych, a aż 60% podmiotów nie widzi potrzeby tworzenia wspólnych standardów rynkowych uwzględniających potrzeby kierowców. Te dane pokazują, jak wiele pozostaje do zrobienia, aby branża logistyczna w pełni zrozumiała znaczenie komfortu pracy kierowców dla funkcjonowania całego łańcucha dostaw.
Czytaj też: „Razem dla Transportu” – pomoc finansowa dla firm TSL poszkodowanych przez powódź
Zawodowi kierowcy często podkreślają brak szacunku dla ich pracy, co idzie w parze z niezadowalającymi warunkami w miejscach załadunku i rozładunku. Rozwiązanie tego problemu wymaga zaangażowania wszystkich uczestników rynku – od przewoźników i deweloperów magazynowych po operatorów logistycznych.
Deweloperzy powinni dbać o warunki pracy kierowców wraz z firmami logistycznymi i transportowymi – kierowcy stanowią nieodzowne ogniwo w łańcuchu dostaw, a jakość ich pracy przekłada się na sprawne funkcjonowanie całej branży – mówi Magda Cieliczko, Head of Marketing, MDC2.
Uwzględnianie komfortu kierowców kluczem do sukcesu
Jednym z głównych wniosków raportu jest potrzeba lepszego projektowania i utrzymania obiektów logistycznych. Już na etapie planowania parków magazynowych należy uwzględniać komfort kierowców, zwracając uwagę na:
- Bezpieczeństwo – zapewnienie odpowiednich warunków do manewrowania pojazdami.
- Funkcjonalność – tworzenie przestrzeni, które wspierają odpoczynek i regenerację.
- Dbałość o zdrowie – wprowadzenie stref aktywności fizycznej, takich jak Rest & Move, gdzie kierowcy mogą zadbać o swoje samopoczucie.
Jak zauważa Adrian Winiarek, Development Director w MDC2, na przykładzie projektu MDC2 Park Łódź South udało się wdrożyć rozwiązania, które znacząco poprawiają komfort pracy kierowców, m.in. większe parkingi i bezpieczne miejsca postojowe.
Czytaj też: Bezrobocie w Polsce jest niskie, różni się jednak drastycznie między województwami
Zmiana zaczyna się od świadomości
Raport Fundacji Truckers Life to ważny krok w kierunku poprawy sytuacji kierowców. Dzięki temu opracowaniu branża TSL ma szansę na rozwój, który uwzględnia potrzeby wszystkich uczestników rynku. Wdrożenie lepszych standardów pracy kierowców przełoży się nie tylko na ich satysfakcję, ale również na wzrost efektywności operacyjnej całego sektora.
Problemy zawodowych kierowców to wyzwanie, którego branża TSL nie może dłużej ignorować. Poprawa warunków pracy wymaga współpracy na wszystkich poziomach – od załadowców po deweloperów magazynowych. Działania na rzecz lepszej infrastruktury, większego szacunku dla pracy kierowców oraz wspólnych standardów rynkowych są kluczem do budowy bardziej zrównoważonej przyszłości dla całego sektora logistycznego.
Fundacja Truckers Life proponuje regularne ankiety i spotkania, które umożliwią diagnozowanie problemów i wspólne ich rozwiązywanie. Raport stanowi punkt wyjścia do dalszej dyskusji nad poprawą warunków i jakości pracy w całym łańcuchu dostaw i jest ważnym krokiem w stronę budowania lepszego modelu współpracy między firmami, kierowcami oraz załadowcami. Wierzymy, że jego wyniki wpłyną pozytywnie na całą branżę – mówi Dagmara Trusewicz, prezes Fundacji Truckers Life.
Znajdziesz nas w Google NewsProblemy w branży TSL są wyraźne i wymagają stanowczych działań