Obwodnica Zatora to jedna z najbardziej wyczekiwanych inwestycji drogowych w Małopolsce. Po serii wyzwań proceduralnych związanych z odwołaniem poprzedniego przetargu teraz udało się wyłonić nowego wykonawcę, który przystąpi do budowy.
Obwodnica Zatora powstanie! Wykonawca został wybrany
Proces wyboru wykonawcy obwodnicy Zatora był długotrwały i pełen wyzwań. Pierwsze rozstrzygnięcie zostało zakwestionowane przez wszystkie uczestniczące firmy – Mostostal Warszawa, Skanska (która wygrała poprzedni przetarg) oraz konsorcjum Strabag. Po wniesieniu odwołań do Krajowej Izby Odwoławczej przeprowadzono ponowną weryfikację ofert, dzięki czemu obwodnica Zatora będzie miała szansę powstać. Wykonawcy zwrócili uwagę na błędy w ocenie ofert ich konkurentów, które ich zdaniem zostały ocenione zbyt wysoko.
Po ponownej analizie jako najlepszą oceniono ofertę konsorcjum Strabag, którego propozycja opiewała na kwotę 76,2 mln zł. Decyzję tę podjęto po dokładnej analizie czterech kluczowych kryteriów:
- Zastosowany zakres BIM – 40 punktów
- Cena – 35 punktów
- Przedłużenie okresu gwarancji jakości – 20 punktów
- Zagospodarowanie destruktu asfaltowego – 5 punktów
Ponowna ocena pozwoliła na bardziej szczegółowe zbadanie aspektów technicznych i organizacyjnych ofert, co ostatecznie zadecydowało o wyniku. Finalnie ta ocena przedstawia się następująco.
Wykonawca | Zakres BIM | Cena | Przedłużenie gwarancji | Zagospodarowanie destruktu | Razem |
Mostostal Warszawa | 7,5 | 35 | 20 | 5 | 67,50 |
Skanska | 19,5 | 30 | 20 | 5 | 74,50 |
konsorcjum Strabag Infrastruktura Południe (lider) i Strabag | 21,5 | 30,94 | 20 | 5 | 77,44 |
Wybraliśmy ponownie Wykonawcę 2,1 km obwodnicy #Zator #DK28🐟
Najkorzystniejszą ofertę złożyło konsorcjum @STRABAG_PL🏗️
Pierwszy wybór został unieważniony po odwołaniach👨⚖️
Nowa trasa połączy się z #DK44 i ominie miasto po południowo-zachodniej stronie↘️@GDDKiA | @MI_GOV_PL pic.twitter.com/sABbZlFaSy— GDDKiA Kraków (@GDDKiA_Krakow) November 21, 2024
Nowa droga o długości 2,1 km powstanie po zachodniej stronie Zatora, a jej trasa ominie centrum miasta, łącząc rondo na skrzyżowaniu DK44 i DW781 z DK28 w rejonie stacji paliw przy ul. Wadowickiej. Obwodnica Zatora będzie jednojezdniową drogą klasy GP (główna przyspieszona) z jednym pasem w każdym kierunku.
Czytaj też: Powstaje nowa estakada w Nowej Hucie! Nad torami, drogami i rzeką
Ponadto zaplanowano rozbudowę już istniejących ulic: Wadowickiej, Sikorskiego, Bugajskiej oraz dróg gminnych Jana Pawła II i Halle, a także budowę nowych dróg lokalnych, służących obsłudze przyległych terenów i przebudowę infrastruktury technicznej (wodociągowej, kanalizacyjnej, energetycznej, teletechnicznej).
Aby zadbać o komfort mieszkańców i ochronę środowiska, projekt uwzględnia dwa przejścia podziemne dla pieszych i rowerzystów, ekrany akustyczne redukujące hałas oraz przejścia dla zwierząt i dwa stawy kompensacyjne.
Czytaj też: Zarobki w województwach Polski: Gdzie zarobisz najwięcej? [RANKING]
Przy budowie zostanie zastosowana nowoczesna metodyka BIM
Obwodnica Zatora będzie jedną z pierwszych inwestycji w Polsce, w której na tak dużą skalę zastosuje się metodykę BIM (Building Information Modeling). BIM to innowacyjna metoda zarządzania informacją w projektach budowlanych, która integruje dane od momentu projektowania, przez realizację, aż po utrzymanie obiektu.
Dzięki wykorzystaniu trójwymiarowych modeli i wspólnego środowiska danych, BIM pozwala precyzyjnie planować i koordynować prace budowlane, minimalizować ryzyko błędów i opóźnień i efektywnie zarządzać infrastrukturą po zakończeniu budowy. Ta będzie także pierwszą drogową inwestycją w małopolskim oddziale GDDKiA, w której zostanie zastosowany Elektroniczny Dziennik Budowy.
Niecodziennym elementem tego projektu był tryb wyboru wykonawcy – dialog konkurencyjny. W odróżnieniu od tradycyjnego przetargu nieograniczonego, ten model pozwalał na współpracę z potencjalnymi wykonawcami już na etapie przygotowań.
GDDKiA prowadziła rozmowy z trzema finalistami, aby wspólnie wypracować optymalne założenia kontraktu, szczególnie w zakresie zastosowania BIM. Ten proces zaowocował uproszczeniem procedur i stworzeniem bardziej efektywnego systemu przepływu informacji.
Budowa obwodnicy Zatora wpisuje się w Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku. Prace mają rozpocząć się w 2025 roku i potrwać do 2027 roku. Obwodnica Zatora nie tylko usprawni ruch w regionie, ale dzięki zastosowaniu BIM być może także stanie się wzorem dla przyszłych projektów drogowych w Polsce.
Od ponownej oceny ofert wykonawcy mogą również złożyć odwołania. Umowa na budowę obwodnicy Zatora zostanie podpisana po uprawomocnieniu się wyboru.
Ekspresówka z Krakowa do Warszawy coraz bliżej! Kolejny odcinek “super siódemki” otwarty!