Trudno nie zgodzić się ze stwierdzeniem, że modernizacja infrastruktury kolejowej zwiększa komfort podróżowania polskimi pociągami. Tak też jest w przypadku trasy między Chojnicami a Kościerzyną, gdzie PKP PLK zaplanowało podniesienie prędkości pociągów do 120 km/h, co ma przyspieszyć czas podróży między tymi miastami. Sęk w tym, że realny “zysk” jest nieadekwatny do kosztów, jaki modernizacja trasy Chojnice – Kościerzyna pochłonie.
Modernizacja trasy Chojnice – Kościerzyna
Nowa umowa, podpisana przez PKP Polskie Linie Kolejowe, przewiduje instalację zaawansowanych urządzeń sterowania ruchem kolejowym na odcinku Brusy – Lipusz. Na trasie o długości 26 km wdrożona zostanie tak zwana blokada liniowa, która umożliwi lepszą kontrolę nad ruchem pociągów. Nowoczesne systemy zostaną zamontowane m.in. w nastawni stacji Lipusz, co pozwoli na bieżące monitorowanie sytuacji na torach. Modernizacja trasy Chojnice – Kościerzyna dla tego etapu inwestycji pochłonie aż 5 mln zł netto, a środki pochodzą z budżetu PKP PLK. Zakończenie projektu zaplanowano na koniec 2025 roku.
Czytaj też: Koniec strategicznej inwestycji na Pomorzu! Kolej do portu w Gdyni zmodernizowana
W poprzednich latach linia kolejowa nr 211 przeszła gruntowną modernizację torów. Na odcinku 50 km wymieniono szyny i podkłady, a także zmodernizowano 60 przejazdów kolejowo-drogowych. Modernizacja obejmowała również instalację urządzeń systemu sterowania ruchem na stacji Brusy, co umożliwiło jazdę z prędkością do 120 km/h między Chojnicami a Brusami. Efektem tych prac było skrócenie czasu przejazdu o około 20 minut na tej trasie.
Pociągi przyśpieszą na linii kolejowej #Kościerzyna–#Chojnice w #Pomorskie. Podpisaliśmy umowę na zabudowę nowych urządzeń systemu sterowania ruchem kolejowym. Po realizacji prac składy pasażerskie pojadą z prędkością do 120 km/h na odc. #Brusy–#Lipusz. Skróci to podróż koleją na… pic.twitter.com/IYifZD4v0A
— PKP PLK SA (@PKP_PLK_SA) November 18, 2024
Obecnie pociągi na większości odcinków trasy Chojnice – Kościerzyna poruszają się z prędkością 60–80 km/h. Po wdrożeniu nowych urządzeń pociągi będą mogły poruszać się z prędkością do 120 km/h. Dzięki modernizacji za 5 milionów złotych, pasażerowie dojadą do celu… 5 minut wcześniej.
Milion złotych za minutę oszczędności w podróży to uczciwa cena
Choć modernizacja trasy Chojnice – Kościerzyna przyniesie korzyści, takie jak wyższy komfort i poprawa bezpieczeństwa, wiele osób może zadać pytanie: czy skrócenie czasu podróży o zaledwie 5 minut usprawiedliwia inwestycję rzędu 5 milionów złotych?
Czytaj też: Bezrobocie w Polsce jest niskie, różni się jednak drastycznie między województwami
Patrząc na liczby, koszt ten przekłada się na około milion złotych za każdą minutę oszczędności w podróży. Taka perspektywa może budzić wątpliwości, szczególnie w kontekście innych możliwych inwestycji w infrastrukturę kolejową, które mogłyby przynieść większe oszczędności czasowe lub poprawić dostępność połączeń.
Na trasach o długości kilkudziesięciu kilometrów różnica 5 minut jest mało odczuwalna dla pasażerów, zwłaszcza w sytuacji, gdy pociągi nadal kursują w niezbyt częstych odstępach czasu. Dla porównania, wcześniejsze modernizacje torów i sygnalizacji przyniosły znaczniejsze efekty – skrócenie podróży o 20 minut oraz poprawę bezpieczeństwa.
Pytanie więc brzmi, czy w przypadku tej konkretnej inwestycji nie należałoby skupić się na innych aspektach poprawy kolei, takich jak zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów czy rozbudowa oferty połączeń na mniej popularnych trasach? Tego rodzaju działania mogłyby przynieść bardziej odczuwalne efekty dla codziennych użytkowników kolei.
Olbrzymie dotacje na polskie inwestycje! Podpisano pierwsze umowy