Rosyjskie Koleje (RZD) zmagają się z problemem, który skutecznie ogranicza ich zdolność do utrzymania i zwiększenia przewozów towarowych. Dane wskazują, że w Rosji po prostu brakuje lokomotyw, a aż 93% spadku załadunku na rosyjskiej sieci kolejowej jest wynikiem właśnie tego problemu. Co więcej, niedobór ten nasila się z miesiąca na miesiąc, komplikując realizację krajowych i międzynarodowych zamówień transportowych.
Dlaczego w Rosji brakuje lokomotyw?
Kryzys kolejowy w Rosji przybiera na sile, a głównym powodem tego stanu rzeczy jest drastyczny niedobór lokomotyw. Według raportów RZD, spadek załadunku wynikający z niedoboru lokomotyw sięga 6,4 miliona ton w ujęciu miesięcznym. W Rosji po prostu brakuje lokomotyw, a tamtejsze Koleje Rosyjskie tracą każdego dnia możliwość przewiezienia aż 192 tysięcy ton towarów, co w skali miesiąca daje ogromne straty. Szacuje się, że gdyby lokomotywy były dostępne, liczby te wyglądałyby zupełnie inaczej, a rosyjska kolej mogłaby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na transport towarowy.
Główną przyczyną niedoboru są sankcje nałożone przez Zachód oraz narastający problem z brakiem wykwalifikowanych pracowników. Sankcje ograniczyły dostęp do wielu kluczowych części zamiennych, co sprawia, że konserwacja i naprawa lokomotyw jest utrudniona, a w niektórych przypadkach wręcz niemożliwa. Wiele warsztatów kolejowych działa obecnie z minimalną liczbą pracowników, co dodatkowo opóźnia procesy serwisowe i uniemożliwia szybkie wprowadzenie lokomotyw do pracy. Brak personelu wpływa również na zdolność RZD do obsługi istniejących składów – nawet jeśli lokomotywa jest sprawna, często brakuje przeszkolonych maszynistów.
Czytaj też: W Rosji brakuje lokomotyw. I pracowników. Ale za to bieda jest
W rezultacie wiele lokomotyw po prostu stoi bezczynnie na torach, choć zapotrzebowanie na transport kolejowy wciąż rośnie. Dla przykładu, w obwodzie swierdłowskim nieużywanych pozostaje około 200 lokomotyw, w rejonie Moskwy ponad 300, a na Syberii – ponad 60. Te liczby odzwierciedlają skalę problemu i jego wpływ na cały kraj.
1/ Russian Railways is planning to reduce the number of freight cars it operates by 100,000 as it faces a deep crisis, with employees leaving to fight in Ukraine and a lack of spare parts due to sanctions. It’s expected to have a widespread economic impact. ⬇️ pic.twitter.com/wZ9hbpf6DB
— ChrisO_wiki (@ChrisO_wiki) November 4, 2024
Rosyjskie Koleje znajdują się w trudnej sytuacji
Na kryzys kolejowy wpływają również zmiany kierunków handlu Rosji, szczególnie z powodu nałożonych sankcji. W związku z przekierowaniem szlaków handlowych na wschód, w stronę Chin, pociągi towarowe muszą pokonywać teraz znacznie większe dystanse. Transport ładunków na tak długich trasach wymaga dodatkowych lokomotyw, by sprostać zapotrzebowaniu, co w praktyce tylko pogłębia problem ich niedoboru.
W Rosji brakuje lokomotyw już od niemal roku, co od kilku miesięcy powoduje regularny spadek załadunku. Średni miesięczny spadek wynosi około 6%, a we wrześniu osiągnął najniższy poziom od pięciu lat – 94,5 miliona ton. Rosyjskie Koleje znajdują się w trudnej sytuacji, a brak lokomotyw to tylko jeden z wielu problemów, z którymi muszą się mierzyć. Ograniczenia infrastruktury, przestoje związane z pustymi wagonami blokującymi linie oraz opóźnienia w serwisie dodatkowo pogarszają sytuację.
Czytaj też: Rosja wciąż skupuje używane samochody z Japonii. Sankcje nie zahamowały handlu
Spadek przewozów towarowych w Rosji odbija się nie tylko na samej branży kolejowej, ale ma też wpływ na szeroką gamę innych sektorów gospodarki, zwłaszcza eksport i import towarów, produkcję przemysłową oraz logistykę. Firmy czekają dłużej na dostawy surowców i produktów, co podnosi koszty produkcji i wpływa na konkurencyjność rosyjskich przedsiębiorstw na rynku międzynarodowym.
Co dalej i co z tym masłem?
Długotrwały niedobór lokomotyw oznacza, że RZD będzie musiało znaleźć długofalowe rozwiązania, aby sprostać rosnącym wymaganiom logistycznym kraju. Dopóki jednak sankcje i problemy kadrowe pozostaną nierozwiązane, sytuacja prawdopodobnie się nie poprawi.
Pomimo trudności, Rosyjskie Koleje pracują nad alternatywnymi rozwiązaniami, takimi jak zwiększenie efektywności wykorzystania istniejącego taboru oraz przyśpieszenie modernizacji niektórych linii. Eksperci podkreślają jednak, że bez wsparcia międzynarodowego i dostępu do części zamiennych Rosja będzie miała trudności z utrzymaniem płynności przewozów kolejowych. Problemy z infrastrukturą i zaopatrzeniem mogą dodatkowo opóźniać potencjalne poprawy.
Nasi czytelnicy mogą zastanawiać się czemu w tytule przytoczyliśmy informacje o braku masła. Produkt ten stał się ostatnio w Rosji symbolem luksusu z powodu gwałtownych wzrostów cen. W ostatnich miesiącach ceny tego podstawowego produktu spożywczego wzrosły o prawie 26%, osiągając najwyższy poziom od 17 lat. Problemy wynikają z trudności produkcyjnych, w tym niedoborów surowców i kosztów importu, co zmusiło kraj do rozpoczęcia importu masła z Turcji i Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Dla wielu Rosjan wysokie ceny masła stanowią obraz głębszego kryzysu ekonomicznego w kraju.
Może i w Rosji jest bieda, ale za to będą też szybkie pociągi! Całe dwa!