DrogowyKolejowyTransport

Warszawski bilet miejski razem z kolejowym? No super, tylko po co?

Nowa oferta wpisuje się w szerszy plan zrównoważonego rozwoju i promocji transportu publicznego w stolicy

PKP Intercity oraz Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie ogłosiły nową usługę, dzięki której podróżni zyskają możliwość wygodnego korzystania z komunikacji miejskiej w stolicy Polski. Już od pierwszego kwartału przyszłego roku pasażerowie przyjeżdżający do Warszawy pociągami Intercity będą mogli dokupić warszawski bilet miejski jako dodatkowy element do biletu kolejowego. To ciekawa zmiana, jednak w kontekście rozbudowanego systemu zakupu biletów, wydaje się niepotrzebna.

PKP Intercity wprowadza warszawski bilet miejski

W ramach nowej oferty, pasażerowie PKP Intercity będą mogli dodać do biletu na pociąg opcję „biletu miejskiego”, co pozwoli im na bezproblemowe korzystanie z warszawskiego transportu publicznego. Działa to w bardzo prosty sposób: podczas zakupu biletu na pociąg, wystarczy zaznaczyć chęć dodania biletu miejskiego, a po dokonaniu płatności pasażer otrzyma warszawski bilet miejski, uprawniający go do podróżowania komunikacją miejską w strefie pierwszej przez 75 minut.

Z zadowoleniem obserwuję współpracę PKP Intercity z Zarządem Transportu Miejskiego w Warszawie, która dowodzi, że przy odpowiedniej determinacji możemy stworzyć w Polsce zintegrowany system transportu publicznego. Przypomnę, że w Ministerstwie Infrastruktury pracujemy nad koncepcją Ogólnopolskiego Biletu Zintegrowanego, który pozwoli połączyć transport kolejowy, autobusowy i miejski w jednym systemie. Naszym celem jest, aby ten bilet – podobnie, jak będzie to teraz miało miejsce w stolicy – ułatwił wygodne i przyjazne podróżowanie w całym kraju – powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

Czytaj też: PKP Intercity chce kupić piętrowe pociągi. To pierwszy taki przetarg w historii

Nowa oferta wpisuje się również w szerszy plan zrównoważonego rozwoju i promocji transportu publicznego w stolicy. Dyrektor ZTM Warszawa, Katarzyna Strzegowska, zaznacza, że ta usługa to nie tylko odpowiedź na potrzeby pasażerów, ale także krok w stronę budowania nowoczesnego miasta, w którym komunikacja publiczna odgrywa kluczową rolę.

Nowa usługa to innowacyjne podejście do transportu w Warszawie. Dzięki tej współpracy, pasażerowie zyskają dodatkowe możliwości i łatwiejszy dostęp do transportu publicznego, co jest zgodne z naszym celem, jakim jest zrównoważony rozwój i promowanie komunikacji miejskiej – dodaje Katarzyna Strzegowska, Dyrektor ZTM Warszawa.

Warszawa, jako dynamicznie rozwijająca się metropolia, stawia na wygodne i nowoczesne rozwiązania komunikacyjne. Połączenie biletu kolejowego z miejskim oznacza, że stolica może lepiej odpowiadać na potrzeby tysięcy podróżnych, którzy codziennie przyjeżdżają tu w celach biznesowych, turystycznych czy edukacyjnych.

Integracja oferty PKP Intercity z Warszawskim Transportem Publicznym to krok w stronę nowoczesnego transportu, który odpowiada na potrzeby podróżnych. Jesteśmy przekonani, że dzięki tej współpracy, podróżowanie po Warszawie będzie jeszcze łatwiejsze i bardziej komfortowe – zaznacza Janusz Malinowski, Prezes PKP Intercity.

A komu to potrzebne? A dlaczego?

Wprowadzenie biletu miejskiego jako uzupełnienia do biletu kolejowego ma uprościć podróżowanie po Warszawie, zwłaszcza dla osób spoza stolicy. Zintegrowany bilet pozwoli podróżnym bezpośrednio przesiąść się z pociągu na autobusy, tramwaje czy metro. Sęk w tym, że polski system zakupu biletów miejskich jest wystarczająco rozbudowany, by zaproponowane rozwiązanie wydawało się po prostu zbędne. Pasażerowie wysiadający z pociągu bez problemu mogą zakupić bilet miejski w jednej z popularnych aplikacji lub po prostu w automacie biletowym na przystanku.

Biorąc pod uwagę, że wielu pasażerów ma już dostęp do różnorodnych systemów zakupów biletów w stolicy, dodatkowy bilet miejski w ofercie PKP Intercity może nie stanowić kluczowej zmiany, a jedynie opcjonalny dodatek dla turystów czy osób okazjonalnie korzystających z kolei. Integracja mogłaby być bardziej efektywna, gdyby skierować ją na obniżenie kosztów czy bardziej zrównoważone finansowanie rozbudowy istniejących sieci transportowych w Warszawie, które każdego roku wymagają dużych nakładów z budżetu miasta.

Czytaj też: 20 lat temu połowa Polaków nie pracowała. Dziś Warszawa jest unijnym liderem zatrudnienia

Wysoka liczba sprzedawanych biletów miejskich nie pokrywa bowiem w pełni kosztów operacyjnych komunikacji. Przychody ze sprzedaży biletów pokrywa tylko około 30% kosztów, a resztę miasto Warszawa musi pokrywać z budżetu. Utrzymanie cen biletów na przystępnym poziomie wymaga dodatkowego finansowania, a więc integracja z biletami PKP Intercity może wydawać się mniej efektywna w kontekście budżetowym.

Nowe lokomotywy dla PKP Intercity! Osiągają zawrotne prędkości!

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button