DrogowyTransport

Bezpieczniejsze drogi zimą? Rampy do odśnieżania ciężarówek zmieniają zasady gry [SPRAWDŹ LOKALIZACJE]

Ministerstwo Infrastruktury liczy również na współpracę z sektorem logistycznym i centrami przeładunkowym

Wraz z nadejściem zimy, kierowcy muszą usuwać nagromadzony na dachach naczep śnieg i lód, co nie tylko jest trudnym zadaniem, ale też niebezpiecznym dla pozostałych uczestników ruchu drogowego. Naprzeciw temu problemowi wyszło Ministerstwo Infrastruktury, które postanowiło rozwinąć w całej Polsce… system ramp do odśnieżania pojazdów ciężarowych. Pierwsze rampy do odśnieżania ciężarówek już zostały zainstalowane, zapewniając większą wygodę kierowcom i większe bezpieczeństwo wszystkim użytkownikom dróg.

Rampy do odśnieżania ciężarówek dużym ułatwieniem dla kierowców

Głównym zadaniem ramp do odśnieżania jest umożliwienie bezpiecznego i efektywnego usuwania śniegu oraz lodu z dachów ciężarówek, co zapobiega niebezpiecznym sytuacjom na drodze. W wielu przypadkach, zalegający na dachach pojazdów ciężki śnieg lub lód, spadając, może powodować poważne uszkodzenia innych pojazdów, a nawet prowadzić do wypadków. Rampy do odśnieżania ciężarówek rozwiązują ten problem, dając kierowcom odpowiednie narzędzie do przygotowania pojazdów na zimowe warunki.

W odpowiedzi na potrzeby kierowców Ministerstwo Infrastruktury w ostatnich latach zainstalowało 13 ramp na wybranych Miejscach Obsługi Podróżnych (MOP), w tym aż osiem urządzeń pojawiło się w ciągu ostatniego roku. Do końca 2025 roku planowane jest zainstalowanie kolejnych 9 ramp, a docelowo, do 2026 roku, liczba tych urządzeń ma przekroczyć 70, co stanowi ogromny krok w stronę systematycznego przygotowania infrastruktury drogowej na zimę.

Czasami warunki atmosferyczne są takie, że na dachach naczepy zbiera się lód lub śnieg i nie ma warunków do tego, aby skutecznie go usunąć. Te urządzenia służą temu, aby kierowca mógł zadbać o stan pojazdu, tak aby nie stwarzał on zagrożenia na drodze. Te urządzenia są proste, ale doskonale wpisują się w to, żeby można było pojazd ciężarowy we właściwy sposób przygotować do ruchu – powiedział Główny Inspektor Transportu Drogowego, Artur Czapiewski.

Dzięki szybkiemu rozwojowi systemu ramp, kierowcy podróżujący głównymi trasami mogą teraz znaleźć te urządzenia na strategicznie rozmieszczonych MOP-ach. Oto wybrane lokalizacje, gdzie obecnie znajdują się rampy do odśnieżania na kluczowych trasach szybkiego ruchu:

  • A1: MOP Mszana Południe w woj. śląskim,
  • A1: MOP Woźniki Wschód w woj. śląskim,
  • A1: MOP Woźniki Zachód w woj. śląskim (tu dostępna jest dmuchawa),
  • A4: MOP Prószków w woj. opolskim,
  • A4: MOP Przysiecz w woj. opolskim,
  • S3: MOP Racula Zachód w woj. lubuskim,
  • S8: MOP Guzew Południe w woj. łódzkim,
  • S19: MOP Obroki Wschód w woj. lubelskim,
  • S19: MOP Obroki Zachów w woj. lubelskim,
  • S61: MOP Chomentowo Wschód woj. podlaskim,
  • S61: MOP Chomentowo Zachód woj. podlaskim.

Usuwanie śniegu z naczep jest zadaniem niełatwym, zwłaszcza dla starszych kierowców i może skończyć się urazem. Dlatego wychodzimy z inicjatywą budowy specjalnych ramp ułatwiających odśnieżanie naczep. Rampy są budowane w miejscach obsługi podróżnych (MOP) na sieci dróg szybkiego ruchu. Na dziś mamy 13 takich ramp, z których 8 powstało w ciągu ostatnich 10 miesięcy. Planujemy budowę kolejnych 50, przede wszystkim w południowej i wschodniej części kraju  – poinformował minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

Plany na przyszłość

Ministerstwo planuje zwiększyć liczbę ramp do odśnieżania w kolejnych latach, aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu. W trwających obecnie przetargach obowiązek wybudowania infrastruktury do odśnieżania pojazdów ciężarowych dotyczy 17 lokalizacji:

  • A2: MOP Moczydła w woj. mazowieckim,
  • A2: MOP Jędrzejów w woj. mazowieckim,
  • A4: MOP Paszczyna Południe w woj. podkarpackim,
  • A4: MOP Hruszowice w woj. podkarpackim,
  • A4: MOP Chotyniec w woj. podkarpackim,
  • S3: MOP Przybiernów Zachód w woj. zachodniopomorskim,
  • S3: MOP Przybiernów Wschód w woj. zachodniopomorskim,
  • S7: MOP Pepłowo Zachód w woj. mazowieckim,
  • S7: MOP Pepłowo Wschód w woj. mazowieckim,
  • S17: MOP Niwa Babicka w woj. lubelskim,
  • S17: MOP Kołbiel w woj. Mazowieckim,
  • S19: MOP Janów Lubelski Wschód w woj. lubelskim,
  • S19: MOP Janów Lubelski Zachód w woj. lubelskim,
  • S61: MOP Górki Wschód w woj. podlaskim,
  • S61: MOP Górki Zachód w woj. podlaskim,
  • S61: MOP Niekrasy Wschód w woj. warmińsko-mazurskim,
  • S61: MOP Niekrasy Zachód w woj. warmińsko-mazurskim.

Ponadto zgodnie z nowym planem infrastrukturalnym nowe rampy do odśnieżania ciężarówek pojawią się w takich lokalizacjach jak:

  • S7: MOP Liksajny w woj. warmińsko-mazurskim,
  • S7: MOP Majdany Wielkie w woj. warmińsko-mazurskim,
  • A4: MOP Chechło w woj. śląskim,
  • A4: MOP Proboszczowice w woj. śląskim,
  • A1: MOP Gorzelanka Wschód w woj. śląskim,
  • A1: MOP Gorzelanka Zachód w woj. śląskim,
  • S8: MOP Jonas Południe w woj. dolnośląskim,
  • S8: MOP Jonas Północ w woj. dolnośląskim,
  • S19: MOP Kamień Wschód w woj. podkarpackim,
  • S19: MOP Kamień Zachód w woj. podkarpackim,
  • A4: MOP Jankowice Wielkie w woj. opolskim,
  • S8: MOP Ochędzyn w woj. łódzkim,
  • S8: MOP Niwiska w woj. łódzkim,
  • S61: MOP Budzisko Zachód w woj. podlaskim (2 stanowiska),
  • A1: MOP Skoszewy Wschód w woj. łódzkim,
  • A1: MOP Skoszewy Zachód w woj. łódzkim.

Resort jest również w trakcie oceny możliwości wybudowania ramp w kolejnych 20 lokalizacjach:

  • A1: MOP Starcza Wschód w woj. śląskim,
  • A1: MOP Starcza Zachód w woj. śląskim,
  • A2: MOP Ciosny Południe w woj. łódzkim,
  • A2: MOP Bolimów w woj. łódzkim,
  • A2: MOP Mogiły w woj. łódzkim,
  • S3: MOP Lisiny Wschód w woj. lubuskim,
  • S3: MOP Lisiny Zachód w woj. lubuskim,
  • S3: MOP Stożne Zachód w woj. lubuskim,
  • S3: MOP Stożne Wschód w woj. lubuskim,
  • S7: MOP Grabin Wschód w woj. warmińsko-mazurskim,
  • S7: MOP Grabin Zachód w woj. warmińsko-mazurskie,
  • S8: MOP Syców Południe w woj. dolnośląskim,
  • S8: MOP Syców Północ w woj. dolnośląskim,
  • S8: MOP Paprotnia Północ w woj. łódzkim,
  • S8: MOP Sięganów Południe w woj. łódzkim,
  • S8: MOP Cibory Północ w woj. podlaskim,
  • S8: MOP Guzew Północ w woj. łódzkim,
  • S19: MOP Bukowa I w woj. podkarpackim,
  • S19: MOP Bukowa II w woj. podkarpackim,
  • S19: MOP Nienadówka w woj. podkarpackim.

Czytaj też: Najdłuższa autostrada w Polsce. Która autostrada jest najdłuższa? [RANKING]

W przypadku pozostałych MOP-ów o funkcji komercyjnej infrastruktura zostanie zbudowana, po zgłoszeniu takiej potrzeby ze strony GDDKiA. Rampy do odśnieżania ciężarówek mogą więc powstać dodatkowo w lokalizacjach:

  • A2: MOP Ostrów Kania Północ w woj. mazowieckim,
  • A2: MOP Ostrów Kania Południe w woj. mazowieckim,
  • S6: MOP Kamień Północ w woj. pomorskim,
  • S6: MOP Kamień Południe w woj. pomorskim,
  • S17: MOP Pilawa w woj. Mazowieckim.

Współpraca z branżą logistyczną

Od 2024 roku w każdym nowym przetargu na dzierżawę MOP-u komercyjnego wpisano wymóg stworzenia infrastruktury do odśnieżania pojazdów ciężarowych. Jest to przełomowa decyzja, która zapewnia, że wszystkie nowo powstające obiekty będą uwzględniały potrzeby kierowców związane z bezpieczeństwem zimowym. Obecnie rampy do odśnieżania w Europie są dostępne w ograniczonym zakresie, m.in. w Niemczech oraz w regionach górskich Austrii i Szwajcarii. Polska stanie się więc jednym z niewielu krajów oferujących tak szeroką sieć ramp.

W Polsce, podobnie jak w innych krajach europejskich, większość ramp stanowią urządzenia ręczne, charakteryzujące się prostą konstrukcją i wysoką niezawodnością. Dzięki temu są one łatwe w obsłudze i mniej narażone na awarie, co ma kluczowe znaczenie podczas intensywnych opadów śniegu i dużego ruchu pojazdów ciężarowych.

Czytaj też: Wielka, zacofana i biedna. Taka właśnie była Polska w XVI-XVIII w. [RAPORT OG]

Rampy do odśnieżania ciężarówek to nie tylko wygoda dla kierowców, ale przede wszystkim znaczące wsparcie dla bezpieczeństwa na drogach. Zimą warunki drogowe mogą stać się bardzo trudne, a śnieg i lód, które gromadzą się na naczepach pojazdów ciężarowych, mogą w każdej chwili spaść na inne pojazdy. Dlatego dostępność ramp do odśnieżania jest tak istotna, a ich rozwój to odpowiedź na potrzeby zarówno kierowców, jak i innych uczestników ruchu.

Ministerstwo Infrastruktury liczy również na współpracę z sektorem logistycznym i centrami przeładunkowymi, które mogą rozważyć instalację podobnych urządzeń na terenie swoich obiektów. Wprowadzenie ramp w przestrzeniach logistycznych zmniejszy ryzyko związane z przemieszczaniem się zaśnieżonych pojazdów i dodatkowo zwiększy poziom bezpieczeństwa na drogach. Ministerstwo Infrastruktury wyraża nadzieję, że dzięki tym działaniom Polska stanie się wzorem w zakresie zimowej infrastruktury drogowej dla innych krajów w regionie.

Szykują zakazy ruchu na Wszystkich Świętych! W te dni kierowcy nie wyjadą

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button