PKP Intercity ogłosiło pierwszy w swojej historii przetarg na piętrowe pociągi. Przewoźnik zamierza nabyć 42 tego typu pojazdy, a dodatkowo przewidziano możliwość rozszerzenia zamówienia o kolejne 30 pociągów. Wartość zamówienia w podstawowej wersji wynosi blisko 10 miliardów złotych brutto, co czyni je jednym z największych w historii firmy. Celem tej inwestycji jest zwiększenie możliwości przewozowych w obliczu rosnącej liczby pasażerów oraz przygotowanie do nadchodzących zmian na rynku kolejowym.
PKP Intercity inwestuje w piętrowe pociągi
Wzrost zainteresowania transportem dalekobieżnym wymaga od PKP Intercity innowacyjnych rozwiązań, a nowoczesne, piętrowe pociągi elektryczne są idealną odpowiedzią na te potrzeby. Ich konstrukcja pozwala na przewóz większej liczby pasażerów, jednocześnie zachowując wysoki komfort i efektywność ekonomiczną. Pociągi te będą obsługiwać popularne trasy krajowe, takie jak Warszawa-Gdańsk, Kraków-Wrocław czy Łódź-Białystok, zapewniając pasażerom szybkie i wygodne podróże.
Pociągi te nie tylko zwiększą pojemność przewozową, ale także przyspieszą podróże. Założenia techniczne przewidują prędkość maksymalną na poziomie 200 km/h oraz zdolność do działania w różnych systemach zasilania (3 kV DC oraz 25 kV AC). Każdy z pociągów pomieści około 500 pasażerów, oferując nowoczesne udogodnienia, takie jak ergonomiczne fotele z indywidualnymi stolikami, podnóżkami i oświetleniem, WiFi, gniazdka elektryczne i porty USB, klimatyzację oraz zaawansowany system informacji pasażerskiej. Pociągi zostaną wyposażone w systemy wykrywania pożaru, monitoring oraz będą zgodne z europejskim systemem ETCS poziomu 1 i 2.
Czytaj też: Polska gospodarka jest europejskim liderem wzrostu. Nikt nie rozwijał się tak szybko jak my!
Pasażerowie będą mogli wybierać między pierwszą a drugą klasą, a także skorzystać ze strefy ciszy, przestrzeni dla dzieci, miejsc na rowery oraz bagaże. W planach przewidziano również wagony z maszynami vendingowymi, co dodatkowo podniesie komfort podróży.
Oferujemy podróżnym rekordowe czasy przejazdów, a rozkład jazdy staje się bardziej przewidywalny i korzystniejszy dla pasażera. Do tego inwestujemy w infrastrukturę i tabor. Właśnie ogłosiliśmy przetarg na zakup 42 piętrowych pociągów za prawie 10 mld zł, to pierwsze takie pojazdy w historii PKP Intercity. Zwiększamy dostępność transportu kolejowego dla Polaków – powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
@PKPIntercityPDP ogłosiło zapowiadane postępowanie przetargowe w trybie dialogu konkurencyjnego na dostawę 42szt (kolejne 30 w opcji) + 30 letnie utrzymanie poc. piętrowych 200 km/h 25kV AC i 3kV DC. Parametry techniczne będą doprecyzowane w dialogu z potencjalnymi wykonawcami. pic.twitter.com/oxzb0nSepf
— Janusz Malinowski (@J_Malinowski) October 16, 2024
Długoterminowe inwestycje PKP Intercity
PKP Intercity nie poprzestaje na przetargu na piętrowe pociągi. W tym roku przewoźnik podpisał szereg umów, które mają na celu kompleksową modernizację floty. Na początku roku doszło do zawarcia kontraktu z firmą NEWAG na dostawę 63 wielosystemowych lokomotyw elektrycznych, co oznacza największe w historii zamówienie jednej serii pojazdów w Polsce.
Dodatkowo, PKP Intercity podpisało kontrakt na modernizację 50 wagonów typu COMBO, które po przebudowie będą mogły pełnić różne funkcje, w tym dostosowanie do przewozu osób z ograniczoną mobilnością. Wartość tego kontraktu wynosi ponad 460 mln zł.
Kolejnym dużym zamówieniem było pozyskanie 35 dwunapędowych zespołów trakcyjnych, które pozwolą na obsługę niezelektryfikowanych linii, jednocześnie zwiększając możliwości przewozowe na liniach mieszanych. Wartość tego kontraktu sięga 3,3 mld zł brutto.
W lecie podpisano również umowę na dostawę 300 nowych wagonów, które będą mogły osiągać prędkość do 200 km/h. W przyszłości możliwe jest zwiększenie zamówienia o kolejne 150 pojazdów, co w sumie daje ponad 4 mld zł wartości kontraktu.
W dłuższej perspektywie, przewoźnik planuje ogłoszenie przetargu na zakup pociągów dużych prędkości, które będą mogły rozwijać prędkość nawet 250 km/h, co ma na celu skrócenie czasu podróży między największymi miastami Polski i uczynienie kolei bardziej konkurencyjną wobec transportu lotniczego i samochodowego.
Zmiany w rozkładzie jazdy! Intercity uruchamia nową trasę Pendolino