Autostrady odgrywają kluczową rolę w polskiej infrastrukturze, stanowiąc podstawę połączeń między najważniejszymi ośrodkami gospodarczymi i regionami. Choć ich rozwój trwa już od dekad, wciąż w planach jest wiele nowych odcinków i rozbudowa istniejących tras. W niniejszym artykule przyjrzymy się historii powstania autostrad, najnowszym planom rozbudowy oraz przygotujemy ranking dziesięciu najdłuższych polskich dróg. Jaka jest więc najdłuższa autostrada w Polsce?
Kiedy powstała najdłuższa autostrada w Polsce?
Pierwsze plany budowy autostrad na terenach dzisiejszej Polski sięgają lat 30. XX wieku, kiedy to w czasach III Rzeszy rozpoczęto budowę niektórych odcinków autostrady A4. Odcinki te były częścią większych planów budowy Reichsautobahnen, które miały połączyć niemieckie miasta z terenami na wschodzie. Jednym z pierwszych fragmentów była trasa z Wrocławia do Gliwic, której część istnieje do dziś w postaci A4. Wychodzi więc na to, że A4 to obecnie nie tylko najdłuższa autostrada w Polsce, ale również i najstarsza.
Po II wojnie światowej budowa autostrad w Polsce była mocno ograniczona z powodu braku środków i priorytetów politycznych. Dopiero w latach 90. zaczęto poważnie inwestować w rozwój dróg szybkiego ruchu, co doprowadziło do dynamicznego rozwoju sieci autostrad i dróg ekspresowych na początku XXI wieku.
Polska sieć autostrad jest wciąż rozbudowywana, a w planach są liczne modernizacje istniejących tras oraz budowa nowych. Szczególnie autostrada A4, najdłuższa w Polsce, doczeka się w najbliższych latach rozbudowy. W najbliższym czasie planowana jest m.in. rozbudowa odcinka Katowice-Kraków o trzeci pas, co ma na celu zwiększenie przepustowości trasy, przez którą codziennie przejeżdżają dziesiątki tysięcy pojazdów.
Jednocześnie, trwają prace nad nowymi odcinkami autostrad A1 i A2, a także rozbudową ważnych dróg ekspresowych, takich jak S3 czy S7, które docelowo będą mogły konkurować długością z niektórymi autostradami.
Ranking najdłuższych polskich autostrad
- Autostrada A4 – 672,8 km
- Przebieg: Jędrzychowice (granica z Niemcami) – Korczowa (granica z Ukrainą)
- Główne miasta na trasie: Zgorzelec, Legnica, Wrocław, Opole, Gliwice, Katowice, Kraków, Tarnów, Rzeszów, Jarosław.
Autostrada A4 to najdłuższa autostrada w Polsce, licząca 672 km. Przebiega od Jędrzychowic na zachodzie kraju, przy granicy z Niemcami, do Korczowej na wschodzie, przy granicy z Ukrainą. Jest częścią międzynarodowej trasy E40, jednej z najdłuższych dróg w Europie. A4 przechodzi przez tak ważne ośrodki jak Wrocław, Katowice i Kraków, co czyni ją kluczowym elementem polskiej infrastruktury drogowej
- Autostrada A1 – 568 km
- Przebieg: Rusocin (S6) – Gorzyczki (granica z Czechami)
- Główne miasta na trasie: Gdańsk, Toruń, Łódź, Piotrków Trybunalski, Częstochowa, Gliwice.
A1, zwana również „Autostradą Bursztynową”, łączy północ z południem kraju, biegnąc od Gdańska nad Bałtykiem, przez Łódź, aż do Gorzyczek przy granicy z Czechami. Trasa ta jest kluczowa dla transportu międzynarodowego i krajowego, stanowiąc szybkie połączenie między portami a południową granicą Polski. W przyszłości, planuje się dodatkowe rozbudowy w rejonie portów w Gdańsku.
- Autostrada A2 – ponad 513,2 km
- Przebieg: Świecko (granica z Niemcami) – Kukuryki (granica z Białorusią – w planach)
- Główne miasta na trasie: Świecko, Poznań, Konin, Łowicz, Warszawa.
A2 to główna oś komunikacyjna łącząca zachodnią i wschodnią Polskę. Autostrada ta zaczyna się w Świecku na granicy z Niemcami i biegnie w kierunku Warszawy, z planami dalszej rozbudowy na wschód, w stronę Terespola i granicy z Białorusią. Jest częścią międzynarodowej trasy E30, łączącej zachodnią Europę z krajami wschodnimi.
- Autostrada A18 – 76,8 km
- Przebieg: Olszyna (granica z Niemcami) – Krzyżowa (połączenie z A4)
- Główne miasta na trasie: Olszyna, Bolesławiec.
Choć A18 nie może się pochwalić długością porównywalną z A1 czy A2, jej strategiczne znaczenie jest duże. Autostrada ta łączy Polskę z Niemcami na zachodzie, będąc częścią trasy Berlin – Wrocław. Aktualnie trwają prace nad modernizacją południowej jezdni, co ma poprawić jakość i bezpieczeństwo tej trasy.
- Autostrada A6 – 29 km
- Przebieg: Kołbaskowo (granica z Niemcami) – Rzęśnica (S3)
- Główne miasta na trasie: Szczecin, Kołbaskowo.
A6, choć jest jedną z krótszych autostrad, ma duże znaczenie regionalne, ponieważ obsługuje ruch wokół Szczecina i zapewnia połączenie z niemiecką autostradą A11. Jest to kluczowy fragment międzynarodowej trasy E28, która prowadzi aż do Petersburga w Rosji.
- Autostrada A8 – 22,4 km
- Przebieg: Obwodnica Wrocławia, która łączy autostradę A4 z drogą ekspresową S8.
- Główne miasta na trasie: Wrocław
Autostrada A8, czyli tak zwana Autostradowa Obwodnica Wrocławia, jest najkrótszą autostradą w Polsce. Jest to jedyna polska autostrada, która nie posiada miejsc obsługi podróżnych.
Czytaj też: Najdłuższa autostrada w Polsce – polskie drogi częściowo ukończone
Krajówka dłuższa od autostrady
W najbliższych latach rozbudowie ulegnie nie tylko sieć polskich autostrad, ale także sieć dróg ekspresowych, które coraz częściej zastępują autostrady na trasach krajowych. Droga ekspresowa S7, biegnąca z Gdańska do Rabki-Zdroju, osiągnie długość 706 km, co uczyni ją dłuższą od jakiejkolwiek polskiej autostrady. Nawet A4, czyli najdłuższa autostrada w Polsce, będzie krótsza od S7.
Inne ważne projekty to kontynuacja budowy drogi ekspresowej S19 (Via Carpatia) oraz trasy S10, która połączy Szczecin z Warszawą. W planach jest także dokończenie drogi S11, kluczowej arterii łączącej Pomorze Środkowe z Górnym Śląskiem.
Czytaj też: Polska gospodarka jest europejskim liderem wzrostu. Nikt nie rozwijał się tak szybko jak my!
Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku zakłada realizację łącznie ponad 2500 km nowych dróg szybkiego ruchu, w tym autostrad i dróg ekspresowych. Celem jest połączenie wszystkich miast wojewódzkich oraz głównych regionów Polski, co ma przyspieszyć rozwój gospodarczy kraju poprzez lepszą przepustowość oraz zwiększenie bezpieczeństwa i komfortu na drogach.
Polska sieć autostrad wciąż się rozwija, a najdłuższe autostrady, takie jak A4, A1 i A2, stanowią fundament transportu w kraju. Wraz z planowanymi rozbudowami oraz nowymi odcinkami, długość tych tras będzie się zwiększać, a ich rola w gospodarce kraju pozostanie kluczowa.
Znajdziesz nas w Google NewsMinisterstwo rozszerza opłaty za autostrady! Polscy przewoźnicy wściekli