Dzięki dostarczeniu pierwszych dwóch nowoczesnych lokomotyw spalinowo-elektrycznych od szwajcarskiej firmy Stadler, flota kolejowa w Nowej Zelandii zyskała znaczące wzmocnienie. Ten krok to element większej strategii odnowy floty KiwiRail, której celem jest modernizacja sieci kolejowej kraju oraz zwiększenie efektywności i ekologiczności transportu.
Stadler w Nowej Zelandii
W 2021 roku KiwiRail, państwowa spółka odpowiedzialna za kolej w Nowej Zelandii, złożyła zamówienie na 57 nowoczesnych lokomotyw od Stadlera. Wartość tego kontraktu wynosi 228 milionów euro, czyli w przeliczeniu jakieś 985 milionów zł. Głównym przeznaczeniem nowych pojazdów Stadler będą zarówno przewozy pasażerskie, jak i towarowe w Nowej Zelandii, głównie na Południowej Wyspie.
W odpowiedzi na rosnące potrzeby transportowe, KiwiRail zwiększyło swoje zamówienie o kolejne dziewięć lokomotyw, które będą eksploatowane na Północnej Wyspie. Lokomotywy te, jak i dziesięć jednostek z pierwotnego zamówienia, zostaną wyposażone w nowoczesny system ETCS L1 (Europejski System Sterowania Pociągami), umożliwiający ich użytkowanie na trasach wokół Auckland oraz Wellington, czyli dwóch największych aglomeracjach kraju.
Nowozelandzkie lokomotywy serii DM, o rozstawie torów 1067 mm, są budowane w hiszpańskiej fabryce Stadlera w Walencji, wcześniej znanej jako Vossloh España. Ich projekt bazuje na sprawdzonych rozwiązaniach z rodziny lokomotyw Euro 4000 oraz modelu Light Loco, specjalnie dostosowanego do wymagań rynków południowoamerykańskich. Stadler wykorzystał przy tym najnowsze technologie oraz sprawdzone komponenty, by dostarczyć pojazdy maksymalnie niezawodne i efektywne.
Czytaj też: Stadler debiutuje w Bułgarii i od razu z kontraktem na elektryki z Polski
Lokomotywy te posiadają układ osi Co’Co’, co oznacza, że każda z sześciu osi jest napędzana indywidualnym silnikiem trakcyjnym. Moc tych jednostek wynosi 3000 kW, a za napęd odpowiada nowoczesny silnik Caterpillar C175-16, spełniający surowe europejskie normy emisji spalin (EU Stage V). Lokomotywy te są zasilane przez generator prądu zmiennego (AC), który przekazuje energię do silników trakcyjnych, co zwiększa ich wydajność i niezawodność.
Ergonomia i ekologia na pierwszym miejscu
Lokomotywy nowozelandzkie zostały zaprojektowane z myślą o komforcie maszynistów. Każdy pojazd posiada dwie kabiny, znajdujące się na obu końcach lokomotywy, wyposażone w klimatyzację oraz zaawansowane systemy ułatwiające pracę. Technologia optymalizacji zużycia paliwa obejmuje m.in. system automatycznego włączania i wyłączania silnika podczas postoju, co pozwala na znaczące oszczędności paliwa.
Dodatkowo, lokomotywy są wyposażone w zaawansowane systemy monitorowania stanu technicznego pojazdu oraz doradcze systemy jazdy, które pomagają maszynistom prowadzić lokomotywę w sposób najbardziej efektywny energetycznie. Dzięki tym rozwiązaniom, KiwiRail będzie w stanie zmniejszyć zużycie energii i koszty eksploatacji pojazdów.
Wprowadzenie nowych lokomotyw Stadler w Nowej Zelandii jest dla KiwiRail krokiem w stronę nowoczesności i ekologii. Wymiana starej floty jest konieczna, ponieważ wiele lokomotyw, zwłaszcza na Południowej Wyspie, przekroczyło już swój przewidywany czas eksploatacji. Średni wiek tych pojazdów wynosi aż 20 lat powyżej zakładanej trwałości, a niektóre z nich mają niemal 60 lat. To sprawia, że są one mniej niezawodne i kosztowne w utrzymaniu.
Czytaj też: Budżet ważniejszy niż zdrowie. Zakaz palenia papierosów w Nowej Zelandii odwołany
Wprowadzenie nowych pojazdów pozwoli nie tylko na zwiększenie niezawodności i efektywności, ale także na poprawę jakości usług kolejowych, zarówno w przewozach pasażerskich, jak i towarowych. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom technologicznym, flota KiwiRail będzie bardziej przyjazna środowisku, co wpisuje się w globalny trend zmniejszania emisji zanieczyszczeń w sektorze transportu.
Zakup hybrydowych lokomotyw manewrowych
Oprócz zamówienia na 66 lokomotyw głównych, KiwiRail zdecydowało się również na zakup 24 lokomotyw manewrowych z napędem hybrydowym, łączących silnik spalinowy z akumulatorami. Te czteroosiowe pojazdy z układem osi Bo’Bo’, o maksymalnym nacisku osi wynoszącym 16 ton, również zostaną dostarczone przez Stadlera.
Zakup hybrydowych lokomotyw manewrowych Stadler to kolejny krok w stronę zmniejszenia emisji spalin oraz zwiększenia efektywności na krótkich trasach i w obszarach manewrowych w Nowej Zelandii. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych rozwiązań technicznych, te lokomotywy będą bardziej ekologiczne i ekonomiczne w użytkowaniu.
KiwiRail z powodzeniem realizuje również swoją strategię modernizacji infrastruktury kolejowej, a nowe lokomotywy od Stadlera są kluczowym elementem tej transformacji. Wprowadzenie nowoczesnych, ekologicznych pojazdów pozwoli na znaczną poprawę niezawodności i efektywności systemu kolejowego w kraju. Dzięki nowym lokomotywom, Nowa Zelandia będzie mogła nie tylko sprostać rosnącym potrzebom transportowym, ale także spełniać międzynarodowe standardy ekologiczne.