DrogowyTransport

Nowa ekspresówka z Warszawy coraz bliżej! To oni ją zaprojektują

Odcinek S7 między Kiełpinem a Trasą Armii Krajowej w Warszawie będzie miał trzy pasy ruchu w każdym kierunku

Rozpoczęto prace nad dokumentacją projektową dla północnego wyjazdu ze Stolicy, który uzyska status drogi ekspresowej. Projekt ten dotyczy odcinka S7 między Kiełpinem a Trasą Armii Krajowej w Warszawie, stanowiącego kluczowy wylot ze stolicy w kierunku Gdańska. Cała nowa ekspresówka z Warszawy ma być gotowa za 3 lata.

Ekspresówka z Warszawy już wkrótce

Nowa ekspresówka z Warszawy zostanie zaprojektowana na tym odcinku przez konsorcjum firm Transprojekt Gdański (lider) oraz Biuro Projektowo-Badawcze Dróg i Mostów Transprojekt Warszawa. Całkowita wartość umowy wynosi 54,2 mln zł. Konsorcjum ma 41 miesięcy na przygotowanie kompletnej dokumentacji technicznej oraz uzyskanie wymaganych decyzji administracyjnych. Przy sprzyjających warunkach, zasadnicza dokumentacja ma być gotowa do drugiego kwartału 2026 roku. Po zakończeniu etapu projektowego ogłoszony zostanie przetarg na wybór wykonawcy prac budowlanych.

Projekt zakłada stworzenie dwujezdniowej trasy, na której znajdą się dwa tunele – jeden na Bielanach (ok. 1000 m) i drugi na Bemowie (ok. 1100 m). Rozważa się także budowę pięciu węzłów drogowych, takich jak Kolejowa, Wólka Węglowa, Janickiego, Generała Maczka i Warszawa Północ, łączących się z Trasą Armii Krajowej S8. Dodatkowo, przewidziano konstrukcję wiaduktów, przejść podziemnych, kładek pieszo-rowerowych oraz urządzeń ochrony środowiska, w tym ekranów akustycznych. Wszystkie te elementy zostaną opracowane na podstawie dokładnych analiz i konsultacji prowadzonych na etapie projektowym.

Czytaj też: Autostrada A2 coraz dłuższa! Ma już ponad pół tysiąca kilometrów!

W ramach wcześniejszych prac przygotowano dokumentację niezbędną do uzyskania decyzji środowiskowej. Kolejnym krokiem jest przygotowanie projektu budowlanego i uzyskanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Proces ten jest niezbędny z uwagi na złożoność techniczną trasy oraz przebieg drogi przez zurbanizowane obszary. Opracowanie projektu pozwoli na przeprowadzenie analizy różnych wariantów rozwiązań i wybór optymalnego z nich, uwzględniając plany inwestycyjne samorządów i prognozy ruchu.

Charakterystyka trasy i wyzwania techniczne

Odcinek S7 między Kiełpinem a Trasą Armii Krajowej w Warszawie będzie miał trzy pasy ruchu w każdym kierunku, a w niektórych miejscach nawet cztery. Nowa ekspresówka z Warszawy, o długości ponad 13 km, przebiegać będzie przez mocno zurbanizowane dzielnice Stolicy – Bemowo i Bielany. Część trasy zostanie poprowadzona wzdłuż istniejącej ul. Kolejowej w Dziekanowie Leśnym, a dalsza część, po węźle Łomianki, przebiegać będzie na nasypie w kierunku Kanału Młocińskiego.

Trasa będzie kontynuowana wzdłuż wschodniej granicy Kampinoskiego Parku Narodowego, docierając do węzłów Wólka Węglowa i Janickiego. Następnie, po minięciu ul. Arkuszowej w Warszawie, droga zostanie poprowadzona w dwóch tunelach – pierwszy o długości około 1000 m, a drugi o 1100 m. Po opuszczeniu tuneli, trasa będzie prowadzić nad drogą ekspresową S8, łącząc się z nią poprzez węzeł Warszawa Północ.

Czytaj też: Polska jednym z równiejszych państw UE. Litwa jednym z liderów nierówności

Oprócz tuneli, zaplanowano budowę wiaduktów, przejść podziemnych oraz kładek pieszo-rowerowych, które poprawią dostępność komunikacyjną dla pieszych i rowerzystów. Planowane są również liczne rozwiązania ekologiczne, takie jak ekrany akustyczne, przejścia dla zwierząt oraz ogrodzenia trasy, które mają zminimalizować wpływ inwestycji na środowisko.

Kolejne kroki w realizacji trasy S7 na północ od Warszawy

Kierowcy mają już dostęp do 275 km drogi ekspresowej na odcinku od węzła Gdańsk Południe do Płońska. Obecnie trwają prace nad odcinkiem między Płońskiem a Czosnowem, którego zakończenie planowane jest na 2026 rok. We wrześniu 2024 roku złożono wniosek o wydanie decyzji ZRID na kolejny, 9-kilometrowy odcinek trasy między Czosnowem a Kiełpinem. Cała ekspresówka, obejmująca północny wylot S7 z Warszawy, ma powstać do połowy 2027 roku.

Rozwój infrastruktury drogowej na północ od Warszawy jest kluczowy dla poprawy komunikacji między stolicą a północną częścią kraju, w szczególności Gdańskiem. Trasa S7 to jedna z najważniejszych arterii komunikacyjnych w Polsce, a jej rozwój znacząco przyczyni się do skrócenia czasu podróży oraz zwiększenia bezpieczeństwa na drogach.

Powstaje nowa estakada w Nowej Hucie! Nad torami, drogami i rzeką

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button