PKP Intercity zakończyło odbiór 20 lokomotyw serii EU160 Griffin, które dostarczono w ramach kontraktu o wartości niemal 525 milionów złotych brutto. Nowoczesne lokomotywy od firmy NEWAG, zaprojektowane z myślą o unowocześnieniu floty PKP Intercity, będą obsługiwały kluczowe trasy w kraju.
Kolejne lokomotywy NEWAG dostarczone dla Intercity
Przetarg na nowe jednosystemowe lokomotywy elektryczne ogłoszono w sierpniu 2022 roku, a umowę z producentem, firmą NEWAG z Nowego Sącza, PKP Intercity podpisało w marcu 2023 roku. Zgodnie z pierwotnymi planami, dostawa wszystkich 20 pojazdów miała być rozłożona na maksymalnie 30 miesięcy. Jednak dzięki sprawnej realizacji zamówienia, PKP Intercity odebrało pierwszą lokomotywę już w grudniu ubiegłego roku, a całość kontraktu zrealizowano w rekordowo krótkim czasie – 19 miesięcy.
Griffiny, systematycznie wprowadzane do użytku, obsługują teraz pociągi kursujące na ważnych trasach krajowych, takich jak połączenia z Gdyni do Warszawy, Łodzi, Poznania, Wrocławia, Krakowa, Zielonej Góry i Zakopanego. Nowoczesne maszyny pozwalają na skrócenie czasu przejazdów, co przekłada się na większy komfort podróży dla pasażerów.
Czytaj też: Nowe lokomotywy dla PKP Intercity! Osiągają zawrotne prędkości!
Nowoczesne lokomotywy serii EU160 Griffin są wyposażone w zaawansowane systemy bezpieczeństwa, takie jak europejski system sterowania pociągami ETCS w wersji poziomu L1 i L2, który podnosi bezpieczeństwo eksploatacji. Dodatkowo, maszyny te wyposażone są w szereg innowacyjnych rozwiązań technologicznych, takich jak systemy diagnostyki pokładowej, monitoring wizyjny, GPS oraz system alarmowy chroniący przed pożarami.
Mamy już 50 nowoczesnych lokomotyw Girffin. Odebraliśmy ostatnią z najnowszego zamówienia na 20 egzemplarzy. Wcześniej kupiliśmy 30 takich lokomotyw. Rozpędzają się do prędkości 160 km/h. Maszyny, które wycofujemy ze służby dzięki zakupowi, osiągały prędkość 125 km/h… pic.twitter.com/aiBryROzNr
— PKP Intercity (@PKPIntercityPDP) September 30, 2024
Modernizacja parku taborowego PKP Intercity
Nowe lokomotywy NEWAG pozwoliły na modernizację floty Intercity. Nowe Griffiny, zdolne do rozwijania prędkości do 160 km/h, zastępują starsze lokomotywy, które mogły osiągać jedynie 125 km/h, co pozwala na przyspieszenie przewozów na kluczowych trasach krajowych. Jest to kolejny etap unowocześniania taboru przewoźnika – wcześniej, w listopadzie 2020 roku, zakończono odbiór 30 innych lokomotyw tego samego typu. Łącznie PKP Intercity dysponuje teraz 50 nowoczesnymi lokomotywami serii EU160.
Czytaj też: Zarobki w Polsce coraz wyższe! Zarabiamy już więcej od Czechów
Dzięki tej inwestycji, polski przewoźnik staje się bardziej konkurencyjny, oferując szybsze i bezpieczniejsze przewozy pasażerskie na głównych szlakach kolejowych w Polsce. Oprócz obecnie realizowanego zamówienia, PKP Intercity planuje dalsze rozszerzenie swojej floty.
Odebraliśmy 9 lokomotyw Griffin EU200! Pierwsza z nich poprowadziła już pociąg IC Słowiniec.🚄 Z Nowego Sącza na Olszynkę:) pic.twitter.com/JxBHW7erQ4
— PKP Intercity (@PKPIntercityPDP) September 24, 2024
W ramach innej umowy NEWAG dostarczy przewoźnikowi dodatkowe 63 wielosystemowe lokomotywy, z opcją na zamówienie kolejnych 32, wraz z pełnym pakietem serwisowym. Jest to największy w historii kontrakt tego typu, zarówno dla PKP Intercity, jak i dla producenta, a jego wartość wynosi około 2,3 miliarda złotych brutto.
Będą tańsze bilety kolejowe na Śląsk! Sprawdź co przygotowało Intercity