Żegluga śródlądowa w Europie kolejny rok z rzędu spada. Tym razem w 2023 roku spadek wyniósł 4,6% w stosunku do 2022 r. W wartościach bezwzględnych spadek wynosi 6 mln tonokilometrów.
Żegluga śródlądowa w Europie od dekady traci na znaczeniu
Od 2013 roku, bo od tego momentu Eurostat pokazał dane, żegluga śródlądowa jest w trendzie spadkowym, który przerywany jest pojedynczymi okresami wzrostu w ujęciu rok do roku. W 2013 roku wykonywano za pomocą żeglugi śródlądowej w UE 151,5 mld tonokilometrów. W latach 2014-2016 towarowa żegluga śródlądowa wyrażona w tonokilometrach spadała. W 2017 r. odnotowano delikatny wzrost o 0,5%, po którym nastąpił bardzo silny spadek o 10,9% i związane z nim odbicie w 2019 r. o 6,6%.
W latach 2020 i 2021 sytuacja była w miarę stabilna, po czym w 2022 r. odnotowano kolejny silny spadek o 9,8%. W 2023 r. trend spadkowy był kontynuowany i żegluga śródlądowa skurczyła się o kolejne 4,6% i obecnie wykonuje się mniej niż 116,5 mld tonokilometrów. W 2023 roku w stosunku do 2013 roku praca przewozowa żeglugi śródlądowej w UE zmniejszyła się o 35 mld tonokilometrów, co odpowiada 23,2%.
Co wozi się za pomocą żeglugi śródlądowej?
Głównymi rodzajami towarów, które w 2023 r. transportowano za pomocą żeglugi śródlądowej, były „rudy metali”, „węgiel i produkty rafinacji ropy naftowej” oraz produkty zawierające się w kategorii „chemikalia, guma i tworzywa sztuczne, paliwo jądrowe”. Popularne były również produkty rolne. Produkty z wymienionych kategorii stanowiły 65,3% wszystkich towarów transportowanych w UE za pomocą żeglugi śródlądowej.
W stosunku do 2022 r. największe zmiany zanotowano w transporcie węgla i ropy naftowej (spadek udziału o 2,3 p.proc. r/r) oraz w produktach rolnych (wzrost udziału o 1,3 p. proc.).
W jakich krajach żegluga śródlądowa jest najpopularniejsza?
Patrząc na wielkość przewożonego ładunku w przeliczeniu na jednego mieszkańca, to średnia unijna wynosi 1 tona ładunku na mieszkańca. Największą wartość wskaźnik przyjmuje w Holandii, gdzie wynosi aż 18,4 tony. Druga jest Belgia z wynikiem 13,6 ton na mieszkańca, a na trzecim miejscu jest Luksemburg z rezultatem 7,2 tony. Wszystkie pozostałe kraje zarejestrowały mniej niż 2,5 tony na mieszkańca w 2023 roku.
Znajdziesz nas w Google News