Solaris Urbino 18 hydrogen z tytułem „Bus of the Year 2025”! To drugi tytuł w historii Solarisa oraz pierwszy tytuł w historii konkursu dla pojazdu bezemisyjnego zasilanego wodorem. Bus of the Year to prestiżowy, międzynarodowy konkurs dla branży autobusowej organizowany od 1989 roku.
- Solaris po raz drugi w historii zdobywa tytuł „Bus of the Year”
- Solaris Urbino 18 hydrogen jest pierwszym autobusem z tytułem „Bus of the year”, który napędzany jest napędem wodorowym
W poniedziałek 16 września podczas gali zorganizowanej w ramach targów IAA Transportation w Hanowerze odbyło się wręczenie statuetek dla najlepszego autobusu roku 2025. Został nim Solaris Urbino 18 hydrogen. Jest to drugi w historii tytuł dla marki Solaris. Wcześniej w 2017 roku autobusem roku został bateryjny Solaris Urbino 12 electric.
Tym razem tytuł „Bus of the Year” został przyznany autobusowi o napędzie wodorowym. Solaris Urbino 18 hydrogen jest autobusem przegubowym, który napędzany jest energią elektryczną wytwarzana w wodorowych ogniwach paliwowych. Tym samym Solaris jest pierwszą firmą w historii konkursu, która zdobyła tytuł zarówno dla autobusu bateryjnego jak i wodorowego.
To ogromne wyróżnienie nie tylko dla naszego produktu, ale całej naszej strategii związanej z bezemisyjną mobilnością miejską. Jestem niezwykle dumny, że nasz autobus został w ocenie międzynarodowego jury uznany za najlepszy pojazd w swojej klasie w roku 2025. Tytuł ten to docenienie nie tylko naszego produktu, ale także naszej pozycji rynkowej w całej Europie. Mamy ogromny zaszczyt bycia liderem rozwiązań zeroemisyjnych, dostarczając do naszych klientów autobusy bateryjne i wodorowe. Korzystając z okazji, chciałbym serdecznie podziękować i pogratulować wszystkim naszym pracownikom, partnerom biznesowym i klientom. To nasz wspólny sukces!” – powiedział podczas odbierania nagrody Javier Iriarte, Prezes Zarządu firmy Solaris Bus & Coach, będącej częścią Grupy CAF.
Zobacz także: Nowe hybrydy wyjadą na łódzkie drogi. Solaris wygrał duży przetarg
Solaris Urbino 18 hydrogen rywalizował o tytuł najlepszego autobusu roku w maju w ramach Bus Euro Test. Tegoroczna edycja odbyła się w Czechach, gdzie w miejscowości Kladno przez kilka dni trwały testy porównawcze łącznie pięciu pojazdów. Solaris Urbino 18 hydrogen to przegubowy pojazd zdolny przewieźć na swoim pokładzie 140 osób. Autobus jest napędzany wodorem, który przechowywany jest w nowych, lżejszych zbiornikach o łącznej pojemności 51,2 kg. Na jednym tankowaniu autobus może przejechać 600 km, a pełne zatankowanie pojazdu trwa 20 minut. Ponadto baterie Solaris o pojemności około 60 kWh odgrywają rolę pomocniczego źródła zasilania i wykorzystywane są np. podczas przyspieszania, a także do magazynowania energii.
Wodór to prawdopodobnie jedno z najbardziej zrównoważonych paliw, a jego wykorzystanie i udział w miksie energetycznym w nadchodzących latach najszybciej wzrośnie właśnie w transporcie publicznym. Fakt, że Solaris zdecydował się zainwestować tak intensywnie w tę technologię, zasługuje na wielki szacunek. Solarisowi udało się również skonstruować autobus, który spełnia przyszłe wymagania w zakresie komfortu pasażerów i pojemności, bezpieczeństwa kierowcy oraz stworzenia dobrego miejsca pracy, a także zrównoważonego i przyjaznego dla środowiska napędu. Podsumowując, gdy Solaris zaprezentował w tym roku na Bus Euro Test przegubowy autobus z napędem wodorowym o długości 18 metrów, wzbudziło to ogromne emocje!” – zauważył Tom Terjesen, przewodniczący jury Bus of the Year.
Bus Euro Test, który poprzedza przyznanie nagrody Bus of The Year, to prestiżowy branżowy konkurs, przeprowadzany od 1989 roku. Organizatorem jest Stowarzyszenie Europejskich Wydawców Czasopism Branży Pojazdów Użytkowych ACE (Association of Commercial Vehicle Editors). Konkurs organizowany jest co dwa lata i za każdym razem organizatorem wydarzenia jest członek jury z innego europejskiego kraju. Wygrany pojazd otrzymuje tytuł najlepszego autobusu na rok następny, czyli w przypadku tegorocznej edycji – tytuł „Bus of the Year 2025”. Ocenie jury podlegają m.in. takie wskaźniki jak: przyspieszenie, droga hamowania, poziom drgań i hałasu. Znaczenie mają także subiektywne odczucia jurorów z jazdy, wcielających się zarówno w role kierowców, jak i pasażerów.
Znajdziesz nas w Google News