Chiny stoją przed szansą ogromnego rozwoju swojego sektora lotniczego, z prognozami wskazującymi, że chińscy przewoźnicy powiększą swoją flotę samolotów ponad dwukrotnie do 2043 roku. Według najnowszego raportu „Commercial Market Outlook 2024” (CMO) firmy Boeing, dynamiczny rozwój chińskiej gospodarki oraz rosnące zapotrzebowanie na podróże pasażerskie i transport towarowy będą kluczowymi czynnikami napędzającymi tę ekspansję.
Chińscy przewoźnicy zdominują sektor lotniczy
Jednym z najbardziej imponujących aspektów prognozy Boeinga jest przewidywany wzrost floty frachtowców w Chinach. Jak wynika z raportu, flota ta, obejmująca zarówno samoloty dedykowane, jak i przekształcone, prawie się potroi. Głównym motorem napędzającym chińskie linie do inwestycji w nowe maszyny jest prężnie rozwijający się sektor e-commerce, który nieustannie zwiększa zapotrzebowanie na szybki i efektywny transport lotniczy.
Czytaj też: Nawet ten rynek chcą zdominować! Chińskie linie lotnicze wypierają europejskich konkurentów
Darren Hulst, wiceprezes ds. marketingu komercyjnego w firmie Boeing, podkreśla, że chiński rynek lotniczy dla przewozów pasażerskich i towarowych wciąż rośnie, napędzany silnym wzrostem gospodarczym oraz rozbudową krajowych sieci połączeń przez linie lotnicze. Jak zaznacza Hulst, wzmożony popyt na podróże będzie wymagał dalszego rozwoju nowoczesnych, paliwooszczędnych flot samolotów.
After the unveiling and operational milestone with dual airline (Air China and China Southern) delivery at the Pudong Base of the Commercial Aircraft Corporation of China (COMAC) Final Assembly and Manufacturing Center on 28 August, Air China welcomed its first C919 (Registration… pic.twitter.com/T2zE7DpZiG
— FL360aero (@fl360aero) August 29, 2024
Chiński rynek lotniczy będzie rosnąć w zawrotnym tempie
Według prognoz zawartych w CMO, chińscy przewoźnicy będą powiększać swoją komercyjną flotę w tempie 4,1% rocznie, osiągając liczbę 9740 samolotów w 2043 roku, co stanowi znaczący wzrost w porównaniu do obecnych 4345 jednostek. Warto zauważyć, że roczny wzrost ruchu pasażerskiego w Chinach ma wynieść 5,9%, co przewyższa globalną średnią na poziomie 4,7%.
Raport prognozuje, że Chiny staną się największym rynkiem ruchu lotniczego na świecie, co będzie napędzać popyt na samoloty jednonawowe, które mają stanowić ponad trzy czwarte wszystkich dostaw. Ponadto, Chiny mają dysponować największą na świecie flotą samolotów szerokokadłubowych, z zapotrzebowaniem na 1575 nowych jednostek w tej kategorii.
Czytaj też: Chiny chcą iść na wojnę handlową z UE. Potężny cios w branże mleczarską
Wraz z rozwojem floty, chińscy przewoźnicy będą potrzebować kompleksowych usług wsparcia technicznego. Boeing szacuje, że wartość tych usług, obejmujących rozwiązania cyfrowe, konserwację oraz modyfikacje, wyniesie około 780 miliardów dolarów w nadchodzących dekadach.
Chiny, jako przyszły lider rynku lotniczego, mają przed sobą świetlaną przyszłość, której rozwój będzie uważnie obserwowany przez całą branżę lotniczą na świecie. Boeing, dzięki swoim zaawansowanym technologiom i innowacyjnym rozwiązaniom, z pewnością odegra kluczową rolę w kształtowaniu tego dynamicznego rynku. Chyba, że Chiny postanowią postawić na dalszy rozwój swoich rodzimych maszyn COMAC.
C919 zagrozi Airbusowi i Boeingowi?
Chiński samolot pasażerski C919 jest następcą mniejszego regionalnego odrzutowca ARJ21. W porównaniu do swojego poprzednika samolot charakteryzuje się lepszą konstrukcją aerodynamiczną, wydajniejszym systemem napędowym i niższą emisją dwutlenku węgla.
Kilka miesięcy po premierze C919, chiński producent COMAC rozpoczął pracę nad C939, nową szerokokadłubową maszyną, która ma konkurować z zachodnimi samolotami. Nowy projekt jest kolejnym dowodem na determinację Chin w zdobyciu wysokiej pozycji w branży lotniczej, która obecnie jest w dużej mierze kontrolowana przez zachodnich gigantów, Boeinga i Airbusa.
W międzyczasie Chiny opracowują już nowy szerokokadłubowy samolot C929, przeznaczony do międzynarodowych lotów na odległości do 12 000 km. Według spekulacji chińska maszyna ma dorównać niektórym aspektom zachodnich samolotów, na przykład Boeingowi 787 Dreamliner.