Polską kolej czekają ogromne zmiany dzięki nowym przetargom ogłoszonym przez PKP Polskie Linie Kolejowe. Trzy strategiczne inwestycje, których łączna wartość przekracza 6 miliardów złotych, mają na celu modernizację infrastruktury kolejowej, co wpłynie na komfort podróżnych oraz efektywność transportu towarowego na polskiej kolei.
Inwestycje na polskiej kolei
Wszystkie inwestycje na polskiej kolei są wspierane zarówno z funduszy unijnych, jak i budżetowych. Jednym z kluczowych projektów jest modernizacja trasy Gdynia – Lębork, która stanowi część linii kolejowej nr 202, łączącej województwo pomorskie z zachodniopomorskim. Prace obejmą przebudowę licznych stacji i przystanków, w tym Gdynia Chylonia, Rumia, Reda, Wejherowo i Lębork, co zapewni pasażerom wyższy komfort podróży. Dodatkowo, powstaną nowe przystanki, takie jak Rumia Biała Rzeka czy Wejherowo Bolszewo, które zwiększą dostęp do kolei w regionie.
Zmodernizowana trasa zwiększy przepustowość, co pozwoli na wyjazd większej liczby pociągów. Dla poprawy płynności ruchu planowane jest dobudowanie drugiego toru na odcinkach Gdynia Chylonia – Rumia i Wejherowo – Lębork oraz dodatkowych torów aglomeracyjnych na odcinku Rumia – Wejherowo. Modernizacja obejmie również przebudowę sieci trakcyjnej oraz innych obiektów inżynieryjnych, co przyczyni się do bardziej płynnych i szybszych podróży kolejowych. Dzięki temu czas podróży na trasie Gdynia – Słupsk skróci się o około 15 minut.
Czytaj też: Rusza nowa inwestycja pod Poznaniem. Pociąg pojedzie… po obwodnicy
Szacowana wartość tego projektu wynosi ponad 3 miliardy złotych, a jego zakończenie planowane jest na koniec 2029 roku. Inwestycja ta jest finansowana ze środków unijnych w ramach programu FEnIKS na lata 2021-2027.
Stawiamy na inwestycje, które przyniosą wymierny efekt dla pasażerów oraz przewoźników. Jesteśmy zorientowani na efekty, a ogłoszone przetargi pokazują siłę i dobrą kondycję spółki – dodał Piotr Wyborski, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Ogłosiliśmy przetarg na budowę pierwszej części nowej linii kolejowej w ramach projektu #PodłężePiekiełko❗️ Budowa trasy Szczyrzyc – Tymbark wspomoże rozwój komunikacyjny, turystyczny i transportowy #Małopolskie. 🎉 Jak przekazali dziś w Zakopanem @DariuszKlimczak, minister… pic.twitter.com/1pMw7mUKIC
— PKP PLK SA (@PKP_PLK_SA) September 4, 2024
Szybszy przejazd z Krakowa do Zakopanego i Nowego Sącza
Kolejne ważne inwestycje na polskiej kolei to budowa nowego odcinka linii nr 622 w ramach projektu „Podłęże-Piekiełko”. Linia ta połączy nowo projektowaną stację Szczyrzyc z istniejącą stacją Tymbark, leżącą na modernizowanej linii nr 104. Trasa będzie dostosowana do prędkości 160 km/h dla pociągów pasażerskich i 120 km/h dla towarowych, co znacząco wpłynie na efektywność transportu.
Odcinek ten przebiega przez wymagające tereny podgórskie, co wymaga budowy licznych mostów, wiaduktów oraz dwóch tuneli o długościach 3,8 km i 1 km. Dodatkowo, wszystkie skrzyżowania torów z drogami będą bezkolizyjne, co zwiększy bezpieczeństwo zarówno dla kierowców, jak i pasażerów.
W połowie tego odcinka powstanie nowy przystanek kolejowy Stróża koło Dobrej, przystosowany do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Koszt budowy tego fragmentu szacowany jest na ponad 2 miliardy złotych, a środki na realizację pochodzą z budżetu państwa.
Dzięki tej inwestycji skrócimy przejazd pociągów z Krakowa do Zakopanego i Nowego Sącza. Jeszcze w tym roku ogłosimy przetargi na kolejne odcinki, w tym w okolicach Gdowa. Chcemy jednoznacznie uciąć wszelkie spekulacje – mamy zabezpieczone pieniądze, przystępujemy do działań. Rozwijamy polską kolej – mówi Dariusz Klimczak, minister infrastruktury.
1️⃣ Dzień
3️⃣ Przetargi
6️⃣ Miliardów złotych
‼️To największy pakiet przetargowy w historii, uruchomiony jednego dnia przez @PKP_PLK_SA. Takiej ofensywy modernizacyjnej na polskiej kolei jeszcze nie było!
🚀Przyspieszamy‼️ pic.twitter.com/LRDxunbBBv— Dariusz Klimczak (@DariuszKlimczak) September 5, 2024
Inwestycje o łącznej wartości ponad 6 miliardów złotych
Trzeci przetarg dotyczy modernizacji linii kolejowej Stalowa Wola – Tarnobrzeg – Sandomierz – Ocice – Padew, która poprawi połączenia na pograniczu województw podkarpackiego i świętokrzyskiego. Dzięki inwestycji pociągi pasażerskie powrócą na odcinki Padew – Chmielów oraz Sandomierz – Grębów. Modernizacja obejmie również budowę nowych przystanków, takich jak Tarnobrzeg Sobów czy Kępie Zaleszańskie, co zwiększy dostępność mieszkańców do kolei.
Przebudowane perony będą dostosowane do potrzeb wszystkich grup podróżnych, w tym osób starszych oraz osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Komfort korzystania z kolei zapewnią nowe wiaty, ławki i gabloty informacyjne. Całość projektu obejmuje również modernizację torów, sieci trakcyjnej oraz urządzeń sterowania ruchem. Szacunkowy koszt prac wynosi około 900 milionów złotych, a ich zakończenie planowane jest na 2027 rok.
Czytaj też: Polska mistrzem Europy. Nikt nie rozwija się szybciej niż my!
Inwestycje o łącznej wartości ponad 6 miliardów złotych to potężny krok w kierunku unowocześnienia polskiej infrastruktury transportowej. Dzięki nim podróże koleją staną się szybsze, wygodniejsze i bezpieczniejsze, a modernizowane trasy będą mogły obsługiwać większą liczbę pociągów. To także doskonała okazja do dalszego rozwoju komunikacyjnego w Polsce, co przyczyni się do wzrostu gospodarczego i lepszego dostępu do transportu w różnych regionach kraju.
Inwestycje na polskiej kolei są możliwe dzięki wsparciu funduszy unijnych i budżetowych, co pokazuje, jak istotną rolę odgrywa współpraca na szczeblu krajowym i międzynarodowym w rozwoju infrastruktury transportowej.
Szybsze pociągi z Lublina do Zamościa? Rusza budowa nowej linii!