Raben Transport, będący częścią Grupy Raben, nawiązał strategiczną współpracę z niezależną grupą multienergetyczną Unimot, której celem jest wsparcie działań na rzecz dekarbonizacji transportu. W ramach pilotażowego programu, Unimot od września dostarcza Raben Transport biopaliwo HVO100 w Polsce, które odgrywa kluczową rolę w realizacji ekologicznych celów firmy.
Biopaliwo HVO100 – przyszłość transportu ciężkiego w Polsce?
HVO100 (Hydrogenated Vegetable Oil) to zaawansowane, niskoemisyjne paliwo alternatywne przeznaczone do silników diesla, umożliwiające redukcję emisji CO2 nawet o 90% w porównaniu do tradycyjnego oleju napędowego (B0). Paliwo to powstaje w procesach rafinacyjnych, w których oleje roślinne i tłuszcze zwierzęce poddawane są hydrokrakingowi lub uwodornieniu w warunkach wysokiej temperatury i ciśnienia. Biopaliwo HVO100 może zrewolucjonizować branżę w Polsce ponieważ jest produktem zgodnym z zasadą cyrkularności, co oznacza, że jego produkcja opiera się na zamkniętym obiegu surowców, minimalizując tym samym wpływ na środowisko.
Grupa Raben rozpoczęła testy HVO100 już w ubiegłym roku w Holandii, a pozytywne wyniki zachęciły firmę do rozszerzenia programu na inne rynki. Od lutego tego roku Raben Transport stosuje biopaliwo HVO100 w transporcie międzynarodowym w Niemczech i Austrii, a teraz również w Polsce, gdzie paliwo dostarcza Grupa Unimot. Obecnie około 5% floty Grupy Raben korzysta z HVO100, a liczba ta stale rośnie.
Czytaj też: Biopaliwo coraz popularniejsze. Kolejna firma stawia na eko-alternatywę
Wzrost wykorzystania paliw alternatywnych, takich jak HVO100, jest integralną częścią strategii Raben Transport. Firma planuje, że do przyszłego roku 10% jej floty będzie zasilane paliwami alternatywnymi, a do 2030 roku udział ten ma wzrosnąć do 75%. Tego rodzaju inicjatywy nie tylko redukują ślad węglowy, ale również odpowiadają na rosnące wymagania rynku dotyczące zrównoważonego rozwoju.
Dekarbonizacja transportu
Według ekspertów biopaliwo HVO100 to idealna alternatywa dla tradycyjnego diesla, również w przypadku transportu ciężkiego w Polsce. To niskoemisyjne paliwo pozwala bowiem na redukcję emisji CO2 nawet o 90%.
Jego wykorzystanie jest ważnym elementem dekarbonizacji transportu ciężkiego. Dla nas stanowi istotny element w realizacji naszej strategii ESG. Aktualnie, ponad 20% emisji CO2 to efekt pracy branży transportu ciężkiego. To duża odpowiedzialność wobec środowiska i znając ten wpływ staramy się razem z naszymi partnerami opracowywać realne, praktyczne rozwiązania w ramach redukcji w tym obszarze – podkreśla Joanna Górna, Key Account Manager w Raben Transport.
Czytaj też: Gdyby Polacy wiedzieli, ile rząd wydaje na emerytury, żądaliby cięć! [BADANIE]
Firma Unimot jako pierwsza wprowadziła biopaliwo HVO100 na rynek w Polsce, umożliwiając klientom tankowanie tego paliwa na swoich stacjach.
Jako polska multinergetyczna grupa kapitałowa i lider wśród importerów paliw w Polsce, cieszymy się, że możemy wesprzeć Raben Transport w realizacji strategii dekarbonizacji. Oferowane przez nas paliwo HVO pozwala efektywnie redukować ślad węglowy, jednocześnie będąc praktycznym i dostępnym rozwiązaniem – nie wymaga inwestycji w nową flotę czy jej modyfikacji, a stanowi alternatywę dla tradycyjnego oleju napędowego, polecaną przez czołowych producentów silników wysokoprężnych. To realny sposób na znaczące obniżenie emisji CO2, który odpowiada na rosnące potrzeby sektora transportowego w zakresie realizacji celów zrównoważonego rozwoju – mówi Wojciech Iwulski, Climate Solutions Director w Grupie Unimot.
Wprowadzenie HVO100 do Polski to kolejny krok w kierunku transformacji energetycznej. Innowacyjne paliwa mogą odgrywać kluczową rolę w dekarbonizacji transportu, przynosząc wymierne korzyści zarówno dla firm, jak i dla środowiska.
Znajdziesz nas w Google NewsW Czechach też zatankujesz biopaliwo HVO100! A zgadnij, w którym kraju go nie dostaniesz