Sprzedaż DB Schenker. Ujawniamy plany jednego z potencjalnych nabywców
Kluczowym czynnikiem może okazać się zdolność do utrzymania zatrudnienia
Sprzedaż DB Schenker, czołowej jednostki logistycznej należącej do Deutsche Bahn, jest już niemal na finiszu. W grze pozostało dwóch gigantów, którzy złożyli finalne oferty kupna. Media ujawniły plany jednego z potencjalnych nabywców.
Sprzedaż DB Schenker – kto zostanie nabywcą?
Sprzedaż DB Schenker rozstrzygnie się tak naprawdę między duńskim przedsiębiorstwem DSV, a konsorcjum kierowanym przez CVC Capital Partners. Oba zainteresowane podmioty złożyły kilka dni temu finalne oferty zakupu spółki za 14 miliardów euro. Teraz, prócz oferowanej ceny, poznaliśmy plany jednej z firm.
I tak też duńskie przedsiębiorstwo transportowe DSV zapowiedziało, że w przypadku zwycięstwa w przetargu, zainwestuje w przejętą spółkę około 1 miliarda euro w ciągu trzech do pięciu lat. Tak znaczący zastrzyk finansowy zwiększyć rentowność firmy oraz jej rozwój na globalnym rynku. Co więcej, DSV zobowiązała się do utrzymania integralności DB Schenker, co oznacza, że żadna część firmy nie zostanie sprzedana po przejęciu.
Czytaj też: Sprzedaż DB Schenker na finiszu! Są już finalne oferty
Jednym z kluczowych punktów propozycji DSV jest zapewnienie stabilności zatrudnienia. Firma planuje zwiększyć liczbę pracowników w Niemczech w średnim okresie, a także zagwarantowała, że nie będzie redukcji etatów przez dwa lata po zakończeniu transakcji. To zobowiązanie jest szczególnie istotne, biorąc pod uwagę obawy związane z potencjalną utratą miejsc pracy w wyniku zmiany właściciela.
Faworyt niekoniecznie najlepszym wyborem?
Deutsche Bahn, niemiecka państwowa spółka kolejowa, zdecydowała się na sprzedaż DB Schenker, aby skupić się na modernizacji krajowego transportu kolejowego oraz redukcji swojego zadłużenia. Proces sprzedaży tej strategicznej jednostki ma zakończyć się w przyszłym roku, a DSV oraz konsorcjum kierowane przez CVC Capital Partners pozostają ostatnimi konkurentami w wyścigu o przejęcie.
Warto wspomnieć, że CVC Capital Partners, drugi z finalistów, zaproponował alternatywny model przejęcia, zakładający zakup 75,1% udziałów w DB Schenker, podczas gdy reszta pozostałaby w rękach Deutsche Bahn. CVC prawdopodobnie zamknie europejską siedzibę firmy i zlikwiduje część miejsc pracy.
Niemniej jednak, związek zawodowy Verdi, który jest wiodącą siłą reprezentującą pracowników spółki, uważa, że to oferta DSV jest mniej korzystną opcją, jeśli chodzi o bezpieczeństwo miejsc pracy. Związkowcy wyrażają obawy, że mimo obietnic przejęcie przez DSV mogłoby skutkować utratą aż 5300 z 15 000 miejsc pracy DB Schenker w Niemczech. Verdi podkreśla, że choć CVC również może przeprowadzić redukcję, to skala cięć w przypadku DSV mogłaby być według związkowców znacznie większa, szczególnie w obszarach administracji i niektórych lokalizacjach.
Czytaj też: Gospodarka niedomaga, bo Niemcy nie wydają pieniędzy. Nastroje coraz gorsze
Ostateczna decyzja dotycząca sprzedaży Schenkera spoczywa na radzie nadzorczej Deutsche Bahn, która będzie musiała rozważyć oferty obu konkurentów w kontekście nie tylko finansowym, ale także społecznym. Związek Verdi naciska, aby priorytetem były nie tylko kwestie ekonomiczne, ale także ochrona miejsc pracy.
Trzeba spłacić długi
Sprzedaż oddziału logistycznego to jedna z najważniejszych decyzji dla Deutsche Bahn, która wpłynie na przyszłość tysięcy pracowników oraz strukturę europejskiego rynku logistycznego. W obliczu równych ofert finansowych, kluczowym czynnikiem decydującym może okazać się zdolność do utrzymania zatrudnienia i stabilności operacyjnej firmy.
Sprzedaż DB Schenker ma zostać oficjalnie sfinalizowana do 2025 roku. Z wyścigu już wcześniej wycofały się takie potęgi jak Maersk i Bahri, co tylko dodaje pikanterii finałowym negocjacjom. Decyzja o wyborze nowego właściciela ma zapaść w ciągu najbliższych tygodni.
DB Schenker, jako jeden z czołowych dostawców usług logistycznych na świecie, konsekwentnie zapewnia DB solidne dochody. Decyzja o sprzedaży tej kury znoszącej złote jaja może wydawać się nielogiczna, jednak w rzeczywistości wcale tak nie jest. Sprzedaż DB Schenker podyktowana jest bowiem potrzebą pozyskania znacznych zasobów finansowych w celu uregulowania ogólnego zadłużenia DB.
Oferta sprzedaży DB Schenker stwarza unikalną okazję dla potencjalnych nabywców do nabycia tak dużej i dochodowej firmy logistycznej, która może zwiększyć ich obecność na rynku i zdolności operacyjne na skalę globalną. Jeszcze pod koniec roku ponad 20 zainteresowanych stron zgłosiło chęć zakupu niemieckiego giganta logistycznego. Teraz na placu boju pozostało dwóch gigantów, ale zwycięzca może być tylko jeden.
A jest się o co bić. DB Schenker działa w ponad 130 krajach, posiada ponad 1850 lokalizacji i zatrudnia około 76 600 pracowników. Dzięki swojej globalnej obecności, firma oferuje szeroki zakres usług logistycznych, w tym transport lądowy, fracht lotniczy i morski, logistykę kontraktową oraz zarządzanie łańcuchem dostaw. Mimo trudnych warunków gospodarczych, DB Schenker osiągnął w 2023 roku skorygowany zysk operacyjny na poziomie 1,1 miliarda euro oraz przychody w wysokości 19,1 miliarda euro. Stabilne wyniki finansowe i potencjał wzrostu firmy czynią ją atrakcyjnym kąskiem.
Dwóch gigantów na placu boju
Sprzedaż DB Schenker przyciągnęła uwagę największych graczy w sektorze logistyki i prywatnych funduszy kapitałowych. Deutsche Bahn początkowo wyselekcjonował czterech oferentów: Maersk, Bahri, DSV oraz konsorcjum kierowane przez CVC Capital Partners. Jednak jakiś czas temu Maersk i Bahri wycofali swoje oferty, pozostawiając DSV i CVC Capital Partners jako głównych pretendentów.
Jeśli firmę przejąłby DSV, obecnie trzeci co do wielkości spedytor lotniczy na świecie, szybko skoczyłby na pierwsze miejsce. Duńska firma ma bogate doświadczenie w strategicznych przejęciach, integrując wcześniej UTi, Panalpinę i Agility. Przejęcie DB Schenker przez DSV znacznie zwiększyłoby jej globalny udział w rynku i zdolności operacyjne.
Z kolei konsorcjum kierowane przez CVC Capital Partners wnosi znaczne zasoby finansowe i doświadczenie w strategicznych inwestycjach. Grupa ta jest zainteresowana wykorzystaniem globalnej sieci logistycznej DB Schenker do osiągnięcia znaczących zwrotów z inwestycji. Siła finansowa konsorcjum i doświadczenie w zarządzaniu dużymi przejęciami czynią go poważnym pretendentem w procesie przetargowym.
Sprzedaż DB Schenker jest kluczowym momentem w branży logistycznej, oferującym rzadką okazję dla potencjalnych nabywców do nabycia wiodącego dostawcy usług logistycznych na świecie. Podczas gdy potencjalne korzyści finansowe dla Deutsche Bahn są ogromne, wiele pytań pozostaje bez odpowiedzi, zwłaszcza tych dotyczących przyszłości obu firm oraz międzynarodowych skutków tej transakcji. Niezależnie od ostatecznego nabywcy, świat logistyki czekają znaczące zmiany.
Sprzedaż DB Schenker coraz bliżej. Gigant uruchamia nową usługę