Info z rynku

Sprzedaż DB Schenker na finiszu! Są już finalne oferty

Decyzja o wyborze nowego właściciela ma zapaść w ciągu najbliższych tygodni

Sprzedaż DB Schenker, dochodowego oddziału logistycznego Deutsche Bahn, coraz bliżej. Jak donoszą dobrze poinformowane źródła, finalne oferty kupna złożyli dwaj giganci – duńska firma transportowa DSV oraz konsorcjum kierowane przez CVC Capital Partners.

Sprzedaż DB Schenker coraz bliżej

Sprzedaż DB Schenker, spółki logistycznej zatrudniającej ponad 70 tysięcy pracowników w 130 krajach na całym świecie, jest już na finiszu. Duńska firma transportowa DSV oraz konsorcjum kierowane przez CVC Capital Partners złożyły finalne oferty zakupu spółki za 14 miliardów euro. Transakcja ta, jeśli dojdzie do skutku, może być jedną z największych w Europie w tym roku.

Konsorcjum CVC złożyło również opcję, która może przywrócić mniejszościowy udział dla niemieckiego rządu, podbijając tym samym wartość oferty nawet do 16 miliardów euro. Jak informuje Reuters, długoterminowy plan CVC zakłada bowiem wprowadzenie logistycznego giganta na giełdę Fundusz miał też zagwarantować, że siedziba DB Schenker pozostanie w Niemczech i że firma zachowa swoją markę.

Czytaj też: Sprzedaż DB Schenker coraz bliżej. Gigant uruchamia nową usługę

Z drugiej strony mamy DSV, które nie zamierza odpuszczać. Jako potentat w branży spedycji, DSV może obiecać synergie, co w teorii brzmi świetnie – większa efektywność, niższe koszty, więcej zysków – ale w praktyce może skutkować zwolnieniami i zamknięciem niektórych lokalizacji.

Najważniejszym kryterium pozostaje to, żeby sprzedaż DB Schenker była korzystna ekonomicznie dla kolei – powiedział rzecznik Deutsche Bahn, odmawiając Reutersowi dalszego komentarza.

Którą ofertę przyjmie Deutsche Bahn?

Deutsche Bahn teraz musi podjąć decyzję – która oferta zapewni największe korzyści finansowe? Sprawa jest skomplikowana, bo choć pieniądze kuszą, na szali leży nie tylko przyszłość firmy logistycznej, ale i samych kolei. Głównym celem sprzedaży jest bowiem redukcja gigantycznego długu przekraczającego 30 miliardów euro i skoncentrowanie się na modernizacji transportu kolejowego w Niemczech.

Czytaj też: Słabe wyniki Niemiec kładą się cieniem na Europę Środkowo-Wschodnią

Sprzedaż DB Schenker ma zostać oficjalnie sfinalizowana do 2025 roku. Z wyścigu już wcześniej wycofały się takie potęgi jak Maersk i Bahri, co tylko dodaje pikanterii finałowym negocjacjom. Decyzja o wyborze nowego właściciela ma zapaść w ciągu najbliższych tygodni.

Trzeba spłacić długi

DB Schenker, jako jeden z czołowych dostawców usług logistycznych na świecie, konsekwentnie zapewnia DB solidne dochody. Decyzja o sprzedaży tej kury znoszącej złote jaja może wydawać się nielogiczna, jednak w rzeczywistości wcale tak nie jest. Sprzedaż DB Schenker podyktowana jest bowiem potrzebą pozyskania znacznych zasobów finansowych w celu uregulowania ogólnego zadłużenia DB.

Oferta sprzedaży DB Schenker stwarza unikalną okazję dla potencjalnych nabywców do nabycia tak dużej i dochodowej firmy logistycznej, która może zwiększyć ich obecność na rynku i zdolności operacyjne na skalę globalną. Jeszcze pod koniec roku ponad 20 zainteresowanych stron zgłosiło chęć zakupu niemieckiego giganta logistycznego. Teraz na placu boju pozostało dwóch gigantów, ale zwycięzca może być tylko jeden.

A jest się o co bić. DB Schenker działa w ponad 130 krajach, posiada ponad 1850 lokalizacji i zatrudnia około 76 600 pracowników. Dzięki swojej globalnej obecności, firma oferuje szeroki zakres usług logistycznych, w tym transport lądowy, fracht lotniczy i morski, logistykę kontraktową oraz zarządzanie łańcuchem dostaw. Mimo trudnych warunków gospodarczych, DB Schenker osiągnął w 2023 roku skorygowany zysk operacyjny na poziomie 1,1 miliarda euro oraz przychody w wysokości 19,1 miliarda euro. Stabilne wyniki finansowe i potencjał wzrostu firmy czynią ją atrakcyjnym kąskiem.

Dwóch gigantów na placu boju

Sprzedaż DB Schenker przyciągnęła uwagę największych graczy w sektorze logistyki i prywatnych funduszy kapitałowych. Deutsche Bahn początkowo wyselekcjonował czterech oferentów: Maersk, Bahri, DSV oraz konsorcjum kierowane przez CVC Capital Partners. Jednak na początku tego miesiąca Maersk i Bahri wycofali swoje oferty, pozostawiając DSV i CVC Capital Partners jako głównych pretendentów.

Jeśli firmę przejąłby DSV, obecnie trzeci co do wielkości spedytor lotniczy na świecie, szybko skoczyłby na pierwsze miejsce. Duńska firma ma bogate doświadczenie w strategicznych przejęciach, integrując wcześniej UTi, Panalpinę i Agility. Przejęcie DB Schenker przez DSV znacznie zwiększyłoby jej globalny udział w rynku i zdolności operacyjne.

Z kolei konsorcjum kierowane przez CVC Capital Partners wnosi znaczne zasoby finansowe i doświadczenie w strategicznych inwestycjach. Grupa ta jest zainteresowana wykorzystaniem globalnej sieci logistycznej DB Schenker do osiągnięcia znaczących zwrotów z inwestycji. Siła finansowa konsorcjum i doświadczenie w zarządzaniu dużymi przejęciami czynią go poważnym pretendentem w procesie przetargowym.

Sprzedaż DB Schenker jest kluczowym momentem w branży logistycznej, oferującym rzadką okazję dla potencjalnych nabywców do nabycia wiodącego dostawcy usług logistycznych na świecie. Podczas gdy potencjalne korzyści finansowe dla Deutsche Bahn są ogromne, wiele pytań pozostaje bez odpowiedzi, zwłaszcza tych dotyczących przyszłości obu firm oraz międzynarodowych skutków tej transakcji. Niezależnie od ostatecznego nabywcy, świat logistyki czekają znaczące zmiany.

Sprzedaż DB Schenker coraz bliżej. Jak zareaguje świat logistyki?

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button