Niemiecki Deutsche Bahn (DB) staje przed nowym wyzwaniem, ponieważ Komisja Europejska zdecydowała o zakazie dalszego wsparcia dla jego spółki zależnej, DB Cargo. Eurokraci uznali, że gigantyczne dotacje dla spółki zakłóca uczciwą konkurencję na rynku kolejowego transportu towarowego. Czy koniec państwowego wsparcia dla DB Cargo wykończy zadłużonego molocha?
Koniec wsparcia dla DB Cargo
Z początkiem przyszłego roku DB Cargo będzie musiało funkcjonować bez wsparcia finansowego ze strony Deutsche Bahn. Decyzja ta, opisana przez Süddeutsche Zeitung jako „spodziewany rezultat postępowania przed Komisją Europejską”, oznacza, że spółka będzie musiała polegać na własnych zasobach, co stanowi ogromne wyzwanie w obliczu jej obecnych wyników finansowych. Czy koniec wsparcia dla DB Cargo wykończy spółkę? Trudno powiedzieć, ale warto przypomnieć, że w 2023 roku straty DB Cargo wyniosły prawie 500 milionów euro, a ich kompensacja z budżetu państwa stanowiła poważną przewagę konkurencyjną nad prywatnymi operatorami.
Czytaj też: KE faworyzuje Niemców? Poszło o miliardowe wsparcie na kolej
Teraz DB Cargo będzie zmuszone do przeprowadzenia głębokich zmian strukturalnych i optymalizacyjnych. W ubiegłym roku firma już rozpoczęła wewnętrzne procesy restrukturyzacyjne, mające na celu eliminację zbędnych procesów administracyjnych oraz zduplikowanych struktur. Zarząd DB Cargo ogłosił również potrzebę uproszczenia zarządzania i wprowadzenia nowej struktury biznesowej, dzielącej firmę na dwie odrębne jednostki.
Prywatni operatorzy przejmują rynek
Koniec dalszego wsparcia finansowego dla DB Cargo otwiera nowe możliwości dla prywatnych operatorów, którzy już teraz zdobywają coraz większy udział w rynku. W 2022 roku prywatne firmy przejęły 59% rynku transportu kolejowego w Niemczech, a teraz, pozbawione konkurencji wspieranej przez państwo, mogą zyskać jeszcze więcej.
Co więcej, przewidywane znaczące podwyżki opłat za dostęp do torów w Niemczech mogą dodatkowo utrudnić sytuację finansową DB Cargo, które już teraz zmaga się z problemem spadającej sprzedaży. Chociaż firma miała nadzieję na poprawę wyników finansowych w tym roku, obecne prognozy wskazują, że osiągnięcie rentowności może być trudniejsze niż zakładano.
Czytaj też: Słabe wyniki Niemiec kładą się cieniem na Europę Środkowo-Wschodnią
Decyzja UE wobec DB Cargo przypomina wcześniejsze działania podjęte wobec francuskiego Fret SNCF, które również zostało objęte dochodzeniem w sprawie nadmiernego wsparcia państwowego. W wyniku tego dochodzenia, Fret SNCF musiało zrezygnować z części swoich najbardziej dochodowych tras, przekazując je konkurentom. Podobny los może czekać DB Cargo, które już teraz walczy o utrzymanie się na rynku.
Przyszłość DB Cargo zależy teraz od skuteczności wprowadzanych zmian i umiejętności dostosowania się do nowej sytuacji rynkowej. Firma będzie musiała zredukować koszty, zwiększyć efektywność operacyjną i znaleźć nowe źródła przychodów, aby przetrwać bez wsparcia finansowego ze strony państwa. Niezależnie od dalszych kroków, jedno jest pewne: decyzja Komisji Europejskiej będzie miała długofalowe konsekwencje nie tylko dla DB Cargo, ale także dla całego rynku transportu kolejowego w Niemczech.
Sprzedaż DB Schenker coraz bliżej. Jak zareaguje świat logistyki?