DrogowyTransport

Ministerstwo rozszerza opłaty za autostrady! Polscy przewoźnicy wściekli

Przewoźnicy ostrzegają, że dodatkowe opłaty mogą mieć negatywne skutki dla całej gospodarki

Przewoźnicy drogowi w Polsce zwrócili się do Ministerstwa Infrastruktury z prośbą o wstrzymanie planowanego rozszerzenia sieci płatnych dróg. Zgodnie z najnowszym projektem rozporządzenia, jesienią opłaty od ciężarówek i autobusów, za autostrady i drogi ekspresowe, zostaną rozszerzone na 1600 kilometrów tras. Przewoźnicy argumentują, że obecne warunki gospodarcze, w tym rosnąca inflacja i wysokie koszty energii, nie sprzyjają wdrażaniu takich zmian.

Resort infrastruktury chce wprowadzić kolejne opłaty za autostrady

Jak podkreśla prezes Związku Pracodawców Transport i Logistyka Polska, Maciej Wroński, obecna sytuacja gospodarcza nie sprzyja podwyżkom kosztów transportu, które mogą przełożyć się na wzrost cen towarów w sklepach. Rosnąca inflacja, będąca efektem m.in. uwolnienia cen energii, już teraz stanowi poważne obciążenie dla gospodarki. Zdaniem przewoźników, kolejne opłaty za autostrady i drogi ekspresowe mogą jedynie pogłębić ten problem.

Zgodnie z projektem, sieć płatnych dróg miałaby zostać powiększona o 44% w stosunku do obecnej. Ministerstwo Infrastruktury argumentuje, że celem planowanego rozszerzenia sieci płatnych dróg jest zachęcenie do przeniesienia części transportu towarów na kolej. Resort przypomina również, że sieć dróg objętych opłatami dla ciężarówek i autobusów nie była rozszerzana od 2017 roku.

Czytaj też: Transport drogowy w Unii Europejskiej ze spadkami! Branża zaniepokojona danymi

Niemniej jednak, przewoźnicy nie zgadzają się z takim podejściem, podkreślając, że rozumieją konieczność wprowadzenia tych zmian, jednak apelują o ich odroczenie o co najmniej 12 miesięcy. Tak duża zmiana, wprowadzona w tak krótkim czasie, może ich zdaniem znacząco pogorszyć sytuację przewoźników drogowych, zwiększając koszty transportu, co może dodatkowo wpłynąć na wzrost inflacji i osłabienie konkurencyjności polskiej gospodarki.

Czas największego od 25 lat kryzysu na rynku przewozów drogowych nie jest dobrym momentem na zwiększanie kosztów transportu. Jeśli resort infrastruktury chce wspomóc branżę, co wielokrotnie deklarowali jego przedstawiciele, to jednym z elementów wsparcia powinna być czasowa rezygnacja z planów rozszerzenia sieci dróg objętych opłatami za przejazd, do czasu ustabilizowania się sytuacji rynkowej w sektorze TSL, a także do czasu zmniejszenia tempa wzrostu inflacji w Polsce – podkreśla w rozmowie z RMF FM prezes Związku Pracodawców Transport i Logistyka Polska Maciej Wroński.

Opłaty zostaną wprowadzone na wielu odcinkach dróg

Planowane rozszerzenie sieci płatnych dróg obejmie następujące odcinki:

  • Autostrada A1 – odcinek węzeł Piotrków Trybunalski Południe – węzeł Pyrzowice,
  • Autostrada A2 – odcinek węzeł Lubelska – Choszczówka Dębska,
  • Droga ekspresowa S1 – odcinek Milówka – Zwardoń,
  • Droga ekspresowa S2 – odcinek węzeł Puławska – węzeł Lubelska,
  • Droga ekspresowa S3 – odcinki węzeł Parłówko – węzeł Miękowo, węzeł Skwierzyna Południe – węzeł Międzyrzecz Południe, węzeł Nowa Sól Zachód – węzeł Bolków,
  • Droga ekspresowa S5 – odcinki węzeł Bydgoszcz Północ – węzeł Gniezno Południe, węzeł Poznań Zachód – węzeł Rydzyna, węzeł Korzeńsko – węzeł Wrocław Północ,
  • Droga ekspresowa S6 – odcinki węzeł Goleniów Północ – węzeł Nowogard Zachód, węzeł Nowogard Wschód – węzeł Koszalin Wschód, węzeł Bożepole Wielkie – węzeł Gdynia Wielki Kack,
  • Droga ekspresowa S7 – odcinki węzeł Żuławy Zachód – węzeł Elbląg Zachód, węzeł Miłomłyn Południe – węzeł Olsztynek Zachód, węzeł Rączki – węzeł Płońsk Północ, węzeł Tarczyn Południe – węzeł Głuchów, węzeł Radom Północ – węzeł Skarżysko-Kamienna Południe, węzeł Kielce Południe – węzeł Jędrzejów Północ, węzeł Jędrzejów Wschód – węzeł Wodzisław, węzeł Kraków Nowa Huta – węzeł Kraków Przewóz, Lubień – węzeł Zabornia,
  • Droga ekspresowa S8 – odcinki węzeł Radziejowice – węzeł Paszków, węzeł Marki – węzeł Radzymin Południe, węzeł Wyszków Północ – węzeł Brok, węzeł Podborze – węzeł Zambrów Zachód, węzeł Mężenin – węzeł Jeżewo,
  • Droga ekspresowa S10 – odcinek węzeł Wałcz Zachód – węzeł Witankowo,
  • Droga ekspresowa S11 – odcinki Szczecinek – Omulna, węzeł Mieszków – węzeł Jarocin, węzeł Ostrów Wielkopolski Północ – Strugi, Krążkowy – węzeł Baranów,
  • Droga ekspresowa S12 – odcinek węzeł Puławy Zachód – węzeł Kurów Zachód,
  • Droga ekspresowa S16 – odcinek węzeł Olsztyn Południe – węzeł Olsztyn Wschód,
  • Droga ekspresowa S17 – odcinki węzeł Lubelska – Michałówka, węzeł Garwolin Południe – węzeł Kurów Zachód,
  • Droga ekspresowa S19 – odcinki węzeł Lublin Węglin – Stobierna, węzeł Świlcza – węzeł Rzeszów Południe,
  • Droga ekspresowa S51 – odcinek węzeł Olsztynek Zachód – węzeł Olsztyn Południe,
  • Droga ekspresowa S61 – odcinki węzeł Śniadowo – węzeł Łomża Południe, węzeł Kolno – węzeł Ełk Południe, węzeł Kalinowo – węzeł Raczki, węzeł Suwałki Południe – węzeł Suwałki Północ.

Czytaj też: System podatkowy w Polsce, czyli jak zmarnowaliśmy niepowtarzalną okazję

Przewoźnicy ostrzegają, że dodatkowe opłaty za autostrady i ekspresówki w obecnej sytuacji gospodarczej mogą mieć negatywne skutki nie tylko dla branży transportowej, ale także dla całej gospodarki. Ostateczne decyzje w tej sprawie będą miały kluczowe znaczenie dla przyszłości polskiego transportu drogowego.

Kryzys w branży transportowej narasta! Lawinowy wzrost postępowań

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button