Raben Transport wprowadza biopaliwo HVO100 do swojej floty. W 2025 roku aż 10% floty firmy ma być zasilane paliwami alternatywnymi, co jest częścią szerszej strategii firmy, mającej na celu znaczną redukcję śladu węglowego. W ramach tych działań, Raben Transport testuje HVO100 już od lutego.
Biopaliwo HVO100 coraz popularniejsze
Biopaliwo HVO100, czyli hydrorafinowany olej roślinny, to jedno z najnowocześniejszych i najskuteczniejszych biopaliw dostępnych na rynku. Wykorzystując surowce odnawialne, paliwo to pozwala na redukcję emisji CO2 nawet o 90% w porównaniu z tradycyjnym olejem napędowym. Dzięki temu, ciężarówki zasilane HVO100 mogą przejeżdżać przez Europę, nie tylko przyczyniając się do zmniejszenia emisji, ale również spełniając rosnące wymagania ekologiczne.
Raben Transport nie poprzestaje jednak na minimalnych działaniach. Firma wyznaczyła sobie ambitne cele: do 2025 roku 10% jej floty ma być zasilane paliwami alternatywnymi, a w ciągu kolejnych pięciu lat udział ten ma wzrosnąć do 75%. Jest to część większej strategii Grupy Raben, która zobowiązała się do redukcji emisji o 38,7% do 2030 roku, w porównaniu z poziomem z 2020 roku.
Czytaj też: W Czechach też zatankujesz biopaliwo HVO100! A zgadnij, w którym kraju go nie dostaniesz
Pierwsze testy biopaliwa HVO100 rozpoczęły się w drugiej połowie ubiegłego roku w Niderlandach. Sukces tych testów skłonił firmę do rozszerzenia ich na inne rynki, takie jak Niemcy i Austria. Raben Transport, zaczynając testy w lutym, uruchomił dwa ciągniki siodłowe zasilane HVO100, które obsługują trasy międzynarodowe. Obecnie około 5% floty Grupy Raben korzysta z tego biopaliwa, a liczba ta stale rośnie.
HVO100 to paliwo niskoemisyjne, dzięki któremu możliwe jest ograniczenie o nawet 90% emisji CO2 do atmosfery. Jest znakomitym zamiennikiem tradycyjnego diesla rekomendowanym przez czołowych producentów aut ciężarowych do stosowania w tradycyjnych silnikach wysokoprężnych – podkreśla Joanna Górna, Key Account Manager w Raben Transport.
Zalety HVO100 w transporcie
Biopaliwo HVO100 nie tylko redukuje emisje CO2, ale również nie wymaga dużych inwestycji w infrastrukturę. Jest kompatybilne z tradycyjnymi silnikami wysokoprężnymi, co pozwala na jego szerokie zastosowanie bez konieczności modernizacji floty. Choć cena HVO100 jest wyższa o około 15-30% w porównaniu z tradycyjnym olejem napędowym, jego ekologiczne korzyści czynią go opłacalnym wyborem na dłuższą metę.
Czytaj też: Paweł Bednarz o gospodarce Polski – zauważana poprawa z nutką niepewności
Mimo licznych zalet, szerokie zastosowanie HVO100 napotyka pewne bariery. Biopaliwo to jest obecnie dostępne tylko w niektórych krajach europejskich, co ogranicza jego zasięg. Jednak Raben Transport jest optymistycznie nastawiony – istnieje szansa, że do końca tego roku w Polsce zostaną wprowadzone odpowiednie regulacje, które umożliwią produkcję i dystrybucję HVO100 na większą skalę.
Tankowanie HVO100 na stacjach odbywa się za pomocą tradycyjnych kart paliwowych, co upraszcza cały proces. Jednocześnie wymaga to od nas wdrożenia wewnętrznych procedur i dużej staranności, które pozwolą monitorować wpływ środowiskowy biopaliwa i poziom emisji w sposób wiarygodny – wyjaśnia Joanna Górna.
HVO100 to tylko jedno z wielu rozwiązań, które Raben Transport wdraża w celu zmniejszenia swojego śladu węglowego. Firma testuje również pojazdy elektryczne w ruchu miejskim, a od jesieni 2022 roku współpracuje z Volvo Trucks i Ikea Industry w ramach projektu, w którym e-ciężarówki napędzane energią odnawialną kursują między fabrykami. Dodatkowo, Raben Transport promuje rozwiązania intermodalne, które łączą transport kolejowy z drogowym, tam gdzie jest to możliwe.
Znajdziesz nas w Google NewsBiopaliwo HVO100 dostępne w Polsce? Nie z takimi przepisami…