Ruszyły prace budowlane, które przystosują obwodnicę kolejową Poznania do obsługi pociągów pasażerskich. Obecnie trwa demontaż sieci trakcyjnej na odcinku między Piątkowem i Kiekrzem, a wkrótce wykonawca przystąpi do rozbiórki szyn i podkładów. Dzięki tej inwestycji o wartości około 1,4 mld zł, mieszkańcy stolicy Wielkopolski zyskają nowe możliwości kolejowych podróży aglomeracyjnych.
Kolejowa obwodnica Poznania
Inwestycja pozwoli na stworzenie nowego, efektywnego systemu komunikacji kolejowej, który umożliwi mieszkańcom aglomeracji wygodne podróże pociągiem w obrębie miasta i pobliskich miejscowości. Kolejową obwodnicę Poznania tworzą fragmenty linii 272 (trasa Kluczbork – Poznań Główny), 352 (trasa Swarzędz – Poznań Starołęka), 354 (trasa Poznań Główny POD – Piła Główna), 394 (trasa Poznań Krzesiny – Kobylnica), 395 (trasa Zieliniec – Kiekrz) oraz 853 (zaplanowano budowę nowej łącznicy między Poznaniem Strzeszynem a Poznaniem Piątkowem). Obecnie kolejowa obwodnica Poznania służy głównie do przejazdu pociągów towarowych i korzysta z niej około 40 składów na dobę.
Dzisiaj rozpoczynamy bardzo istotną transformację ruchu kolejowego w poznańskim węźle kolejowym, jednym z najważniejszych w Polsce ze względu na intensywność ruchu pasażerskiego. Dzięki tej inwestycji powstanie nowy, sprawny system komunikacji kolejowej, który zapewni mieszkańcom Poznania i aglomeracji poznańskiej wygodne i szybkie podróże pociągiem w obrębie miasta i przyległych miejscowości – powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Realizację inwestycji powierzono konsorcjum firm: Zakład Robót Komunikacyjnych DOM (lider), Alusta (partner) i Intop Warszawa (partner). Prace budowlane rozpoczną się po opracowaniu szczegółowych projektów wykonawczych, planowanych na III kwartał tego roku, a ich zakończenie jest obecnie zaplanowane na koniec 2027 roku.
Czytaj też: Będzie nowy wiadukt w Poznaniu! Co by mieszkańcom remontów nie brakowało
Nowe przystanki
Po zakończeniu inwestycji pociągi będą bezproblemowo poruszać się po kolejowej obwodnicy, która liczy około 70 kilometrów torów. W ramach modernizacji przewidziane są m.in. prace nad infrastrukturą torową oraz siecią trakcyjną, instalacja nowoczesnych systemów sterowania ruchem kolejowym, które zapewnią bezpieczne i płynne podróże. Dodatkowo zaplanowano wybudowanie nowej łącznicy między Poznaniem Strzeszynem a Poznaniem Piątkowo oraz remont kilometrowej estakady kolejowej nad Wartą.
Mieszkańcy będą mieli wygodną możliwość korzystania z siedmiu nowo wybudowanych oraz jednego zmodernizowanego przystanku. Te obiekty będą lokalizowane w rozwijających się dzielnicach Poznania, takich jak okolice ul. Starachowickiej (p.o. Poznań Zieliniec), ul. Gdyńskiej (p.o. Poznań Koziegłowy), rejon ul. Naramowickiej (p.o. Poznań Naramowice), kampus uniwersytecki w okolicy ul. Stróżyńskiego (p.o. Poznań Piątkowo), ul. Sucholeskiej (p.o. Poznań Suchy Las), rejon ul. Folwarcznej (p.o. Poznań Franowo) i ul. Kobylepole (p.o. Poznań Kobylepole), oraz okolice ul. Szumana w Nowej Wsi (p.o. Swarzędz Nowa Wieś).
Wysokie platformy umożliwią wygodne wsiadanie i wysiadanie z pociągów, zapewniając pasażerom komfort podróży. Na peronach znajdą się różne udogodnienia dla podróżnych, w tym wiaty, ławki, jasne oświetlenie o niskim wpływie na środowisko oraz czytelne oznakowanie z informacjami. Wszystkie przystanki będą dostosowane do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością. Dzięki staraniom samorządu, w ramach innych projektów inwestycyjnych, przy peronach powstaną także węzły przesiadkowe, co ułatwi podróże i efektywnie zintegruje system transportu kolejowego z komunikacją miejską w Poznaniu.
Czytaj też: Nowy plan inwestycyjny PKP Intercity – pociągiem ku przyszłości?
Nie tylko ruch towarowy
W ostatnich miesiącach dokonano istotnych zmian w pierwotnym planie inwestycji. Ich celem jest zwiększenie przepustowości oraz zmniejszenie czasu podróży pociągów. Dzięki zmodyfikowaniu układu torowego, w tym wydłużeniu rozjazdów umożliwiających płynną zmianę toru jazdy oraz zwiększeniu promieni łuków, możliwe będzie osiągnięcie prędkości do 120 km/h, zarówno w przypadku pociągów pasażerskich, jak i towarowych. Dla porównania aktualna prędkość pociągów na kolejowej obwodnicy Poznania waha się między 20 a 90 km/h, w zależności od odcinka.
Po zakończeniu inwestycji przejazd całej obwodowej trasy pociągiem (z Poznania Głównego przez Franowo, Koziegłowy, Piątkowo i z powrotem do Poznania Głównego), uwzględniając wszystkie przystanki, potrwa około 50 minut. Z Lokalnego Centrum Sterowania dyżurni ruchu będą monitorować ruch pociągów. Natomiast w ramach modernizacji 18 przejazdów kolejowo-drogowych, nową nawierzchnię zyskają skrzyżowania torów z drogami, a 14 z nich otrzyma także nowe zabezpieczenia, w tym sygnalizacje świetlne i rogatki.
Znajdziesz nas w Google NewsIntercity łączy lubelskie i poznańskie koziołki. Pojedzie nowy skład