Niemiecki zarządca infrastruktury DB InfraGO oddał do użytku nowy most kolejowy z Polski do Niemiec. Chociaż nowy obiekt na Odrze, który łączy niemieckie Küstrin-Kietz z polskim Kostrzynem, został oddany z dwuletnim poślizgiem, nie sposób nie nazwać go innowacyjnym.
Most kolejowy do Niemiec oddany do użytku
Nowy most do Niemiec jest bowiem wyjątkowy na skalę europejską ze względu na zastosowanie kompozytów węglowych, które są materiałem o wysokiej wytrzymałości i lekkości. Wykorzystanie tego nowatorskiego materiału w budowie mostu pozwala na większą trwałość oraz zmniejszenie wagi konstrukcji. Zastosowanie kompozytów węglowych na zawieszeniach mostu jest jednym z elementów, które czynią ten projekt unikalnym.
Planowane ukończenie budowy miało nastąpić w 2022 roku, jednak ze względu na pandemię oraz późniejsze problemy z dostępnością materiałów, termin ten przesunął się o ponad dwa lata. Pomimo tych trudności, wreszcie udało się zrealizować projekt wart 50 milionów euro. Za jego utrzymanie będą odpowiadać Niemcy.
Czytaj też: Spełnia się marzenie wielu Włochów. Powstanie most na Sycylię
Most został zaprojektowany z myślą o przyszłej elektryfikacji
Nowy most do Niemiec o długości 260 metrów zastąpił stary most z 1920 roku, który nie spełniał współczesnych standardów. Poprzednia konstrukcja miała ograniczenia wysokości, co utrudniało przepływ większych statków po Odrze. Ponadto dzięki nowej konstrukcji możliwe jest teraz znaczne zwiększenie prędkości pociągów, z 30 km/h do 120 km/h, co przyczyni się do szybszego transportu pasażerskiego i towarowego między Polską a Niemcami.
Most został zaprojektowany z myślą o przyszłej elektryfikacji, co jest istotnym krokiem w kierunku bardziej ekologicznej infrastruktury transportowej. Przygotowania te pozwalają na przyszłe modernizacje, które mogą jeszcze bardziej zwiększyć efektywność połączeń kolejowych.
Czytaj też: MFW: Niemcy są zbyt stare, skąpe i biurokratyczne, aby poprawić swój los
Dodatkowo, inwestycja w nowy most wpisuje się w szersze plany modernizacji infrastruktury kolejowej w Europie Środkowej i Wschodniej. Jest to element europejskiej sieci TEN-T, która ma na celu stworzenie spójnej i zrównoważonej sieci transportowej na kontynencie. Elektryfikacja linii kolejowej jest szczególnie istotna w kontekście dążenia Unii Europejskiej do redukcji emisji dwutlenku węgla i promowania zrównoważonego rozwoju.
Znajdziesz nas w Google NewsOto przyszłość kolejowego cargo? Cyfrowy pociąg towarowy zdał egzamin praktyczny