KolejowyTransport

Zderzenie trzech lokomotyw w Krakowie! Przewoźnik szacuje straty

Pojazdy najprawdopodobniej zostaną wyłączone z użytku na czas naprawy

PKP Intercity zmaga się z kolejnymi problemami odnośnie taboru, spowodowanymi przez zderzenie się trzech lokomotyw elektrycznych na stacji Kraków Płaszów, do którego doszło 1 sierpnia 2024 roku. Incydent, który nie wpłynął na rozkład jazdy, pozostawia przewoźnika z pytaniami o przyczyny i skutki tego niecodziennego zdarzenia.

Zderzenie lokomotyw w Krakowie

W czwartek podczas wykonywania manewrów doszło do zderzenia trzech lokomotyw na stacji Kraków Płaszów. Jedna z lokomotyw, EP07-362, najechała na stojącą na torze lokomotywę EP07-1041, która z kolei uderzyła w EP09-006. Zdarzenie potwierdziło dla portalu Raport Kolejowy biuro prasowe PKP Intercity, zapewniając, że mimo incydentu rozkład jazdy nie został zakłócony.

Podczas jazdy manewrowej jedna z lokomotyw uderzyła w dwie stojące lokomotywy. Obecnie prowadzone są analizy uszkodzeń, a okoliczności zdarzenia bada komisja. Zdarzenie nie wpływa na realizację rozkładu jazdy – przekazało portalowi Raport Kolejowy biuro prasowe PKP Intercity.

Czytaj też: Polskie firmy bez inwestycji tracą rynek. Odnotowano spadek sprzedaży

Zdjęcia z miejsca zdarzenia pokazują uszkodzenia obu lokomotyw serii EP07. Widoczne są zgięcia w ramach oraz pęknięcia jednej z szyb. Stan lokomotywy EP09-006 pozostaje niejasny, a ocena zakresu uszkodzeń będzie możliwa dopiero po dokładnej inspekcji technicznej.

Przewoźnik prowadzi szczegółową analizę uszkodzeń i badanie okoliczności kolizji. Specjalna komisja ustali, jakie były przyczyny zdarzenia i jakie środki naprawcze będą konieczne. Lokomotywy zostały przetransportowane do zaplecza technicznego w Krakowie Prokocimiu, gdzie zostaną przeprowadzone dalsze badania. Nawet jeśli uszkodzenia nie są zbyt poważne, pojazdy najprawdopodobniej i tak zostaną wyłączone z użytku na czas naprawy. 

Mimo tego nieprzyjemnego incydentu, PKP Intercity kontynuuje odbiór nowych pojazdów. W ramach przyspieszonego harmonogramu na tory wyruszają nowe lokomotywy EU160, które już teraz obsługują różne trasy. Niestety nowe maszyny to tylko kropla w morzu potrzeb przewoźnika.

lokomotywy NEWAG Griffin pociągi PKP Intercity
PKP Intercity

Czytaj też: Intercity przyspiesza dostawy! Nowe lokomotywy NEWAG już we flocie

Problem z taborem

Jak poinformował prezes spółki Janusz Malinowski podczas sejmowej podkomisji ds. transportu kolejowego, niesprawnych jest aż 36% wszystkich wagonów Intercity. Malinowski wyznał, że gdy objął stanowisko po poprzedniej ekipie, niesprawnych było ponad 40% wagonów.

Chociaż sytuacja nieco poprawiła się w przeciągu ostatnich miesięcy, zepsute wagony nadal wpływają na zdolności przewozowe Intercity. Szczególnie, że nie działa nawet połowa wagonów przystosowanych do prędkości 200 km/h. Zepsutych jest także 30% lokomotyw i 17% zespołów trakcyjnych.

W ciągu ostatnich 8 lat liczba nowych wagonów wzrosła jedynie o 12%, a liczba lokomotyw o… osiem sztuk. To niewystarczający przyrost w kontekście rosnących wymagań przewoźnika. Pokrycie taborem letniego rozkładu jazdy wynosi bowiem 87%. Brakujące 13% spółka musi pozyskać innymi sposobami, na przykład przez wynajem wagonów i lokomotyw. Niestety, w czerwcu PKP Intercity musiało unieważnić przetarg na najem 12 lokomotyw z powodu braku ofert.

Problemy z niesprawnym taborem w PKP Intercity są poważnym wyzwaniem, ale spółka liczy na poprawę sytuacji. Postęp jest widoczny, ale pełna stabilizacja wymaga czasu i dalszych inwestycji. Niestety zderzenie trzech lokomotyw w Krakowie na pewno sytuacji nie poprawi…

Szybkie pociągi i wygodne wagony? Ta, chyba na bocznicy

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button