Przewoźnicy pracujący dla portugalskiego oddziału IKEA przechodzą na ciężarówki elektryczne. Dekarbonizacja wykracza jednak poza proste zastąpienie pojazdów spalinowych elektrycznymi i wymaga współpracy między różnymi branżami.
IKEA stawia na ciężarówki elektryczne
Firma transportowa KLOG rozpocznie użytkowanie pierwszych z wielu elektrycznych ciężarówek od Scania. Pojazdy będą one przewozić produkty IKEA z fabryki w Paços de Ferreira do portu w Leixões oraz do sklepów. Współpraca jest owocem rozmów rozpoczętych przez IKEA Supply Chain Operations i Scania Group w ubiegłym roku.
Tworzymy historię i jesteśmy niezwykle dumni, że jesteśmy jednymi z pierwszych w Portugalii, którzy prowadzą e-transport towarów. Chcemy być uznawani na międzynarodowym rynku za wiodącą firmę logistyczną oferującą najwyższą jakość usług oraz promującą odpowiedzialne praktyki biznesowe i środowiskowe – mówi Egídio Lopes, Dyrektor Zarządzający w KLOG.
Przejście IKEA i współpracującego z firmą przewoźnika na ciężarówki elektryczne to odważny krok na portugalskim rynku, gdzie elektryfikacja ciężkiego transportu stanowi wyzwanie ze względu na wczesny etap rozwoju infrastruktury ładowania w tym kraju. Ekonomiczne i praktyczne wdrożenie pojazdów elektrycznych w Portugalii było możliwe dzięki precyzyjnym obliczeniom tras, zużycia energii oraz czasu ładowania. Podobne inicjatywy są realizowane również w południowej Francji i Polsce.
Technologia jest gotowa, ale jej wdrożenie wymaga współpracy różnych podmiotów. Ta współpraca pokazuje, jak można to zrobić w praktyce i mam nadzieję, że zainspiruje innych do podążania tą samą drogą – mówi Evalena Falck, Szefowa Zarządzania Kluczowymi Klientami Strategii w Scania.
Dekarbonizacja transportu
IKEA Industry wdrożyła rozwiązanie typu pick-and-drop, które polega na zostawianiu naczepy w terminalu i zastępowaniu jej inną, już załadowaną. To maksymalizuje czas pracy pojazdu i eliminuje puste przebiegi. Portugalska Administracja Portu Leixões (APDL) zapewni infrastrukturę ładowania w porcie, a IKEA planuje podobne rozwiązania w swojej fabryce.
Operacje portowe, które prowadzimy, mają istotny wpływ na gospodarkę Portugalii. Uznajemy naszą odpowiedzialność za wspieranie zrównoważonego rozwoju i dążymy do bycia liderem w przejściu na neutralność węglową, przede wszystkim poprzez umożliwienie elektryfikacji transportu – mówi João Neves, Prezes Zarządu APDL (Administracja Portów Douro, Leixões i Viana do Castelo).
Czytaj też: Firmy, które nie traktują poważnie dekarbonizacji, przestaną istnieć
IKEA planuje kontynuować elektryfikację transportu w innych regionach, takich jak południowa Francja i Polska, dążąc do globalnej redukcji emisji i zrównoważonego rozwoju.
Aby dokonać rzeczywistej dekarbonizacji transportu, musimy współpracować w całym łańcuchu. Ogłoszona współpraca jest doskonałym przykładem tego, jak wspólnie możemy redukować emisje dwutlenku węgla i znajdować skalowalne rozwiązania – mówi Dariusz Mroczek, Kierownik Obszaru Kategorii Transportu, IKEA Supply Chain Operations.
Znajdziesz nas w Google News