DrogowyTransport

Portugalska IKEA przechodzi na ciężarówki elektryczne. Polska też jest w planach

To odważny krok na rynku, gdzie elektryfikacja ciężkiego transportu stanowi wyzwanie

Przewoźnicy pracujący dla portugalskiego oddziału IKEA przechodzą na ciężarówki elektryczne. Dekarbonizacja wykracza jednak poza proste zastąpienie pojazdów spalinowych elektrycznymi i wymaga współpracy między różnymi branżami. 

IKEA stawia na ciężarówki elektryczne

Firma transportowa KLOG rozpocznie użytkowanie pierwszych z wielu elektrycznych ciężarówek od Scania. Pojazdy będą one przewozić produkty IKEA z fabryki w Paços de Ferreira do portu w Leixões oraz do sklepów. Współpraca jest owocem rozmów rozpoczętych przez IKEA Supply Chain Operations i Scania Group w ubiegłym roku.

Tworzymy historię i jesteśmy niezwykle dumni, że jesteśmy jednymi z pierwszych w Portugalii, którzy prowadzą e-transport towarów. Chcemy być uznawani na międzynarodowym rynku za wiodącą firmę logistyczną oferującą najwyższą jakość usług oraz promującą odpowiedzialne praktyki biznesowe i środowiskowe – mówi Egídio Lopes, Dyrektor Zarządzający w KLOG.

Czytaj też: IKEA Industry elektryfikuje flotę w Polsce. Podpisano umowę dotyczącą partnerstwa z Volvo Trucks i Grupą Raben

Przejście IKEA i współpracującego z firmą przewoźnika na ciężarówki elektryczne to odważny krok na portugalskim rynku, gdzie elektryfikacja ciężkiego transportu stanowi wyzwanie ze względu na wczesny etap rozwoju infrastruktury ładowania w tym kraju. Ekonomiczne i praktyczne wdrożenie pojazdów elektrycznych w Portugalii było możliwe dzięki precyzyjnym obliczeniom tras, zużycia energii oraz czasu ładowania. Podobne inicjatywy są realizowane również w południowej Francji i Polsce.

Technologia jest gotowa, ale jej wdrożenie wymaga współpracy różnych podmiotów. Ta współpraca pokazuje, jak można to zrobić w praktyce i mam nadzieję, że zainspiruje innych do podążania tą samą drogą – mówi Evalena Falck, Szefowa Zarządzania Kluczowymi Klientami Strategii w Scania.

Dekarbonizacja transportu

IKEA Industry wdrożyła rozwiązanie typu pick-and-drop, które polega na zostawianiu naczepy w terminalu i zastępowaniu jej inną, już załadowaną. To maksymalizuje czas pracy pojazdu i eliminuje puste przebiegi. Portugalska Administracja Portu Leixões (APDL) zapewni infrastrukturę ładowania w porcie, a IKEA planuje podobne rozwiązania w swojej fabryce.

Operacje portowe, które prowadzimy, mają istotny wpływ na gospodarkę Portugalii. Uznajemy naszą odpowiedzialność za wspieranie zrównoważonego rozwoju i dążymy do bycia liderem w przejściu na neutralność węglową, przede wszystkim poprzez umożliwienie elektryfikacji transportu – mówi João Neves, Prezes Zarządu APDL (Administracja Portów Douro, Leixões i Viana do Castelo).

IKEA elektryczne ciężarówki Scania(1)
Scania

Czytaj też: Firmy, które nie traktują poważnie dekarbonizacji, przestaną istnieć

IKEA planuje kontynuować elektryfikację transportu w innych regionach, takich jak południowa Francja i Polska, dążąc do globalnej redukcji emisji i zrównoważonego rozwoju.

Aby dokonać rzeczywistej dekarbonizacji transportu, musimy współpracować w całym łańcuchu. Ogłoszona współpraca jest doskonałym przykładem tego, jak wspólnie możemy redukować emisje dwutlenku węgla i znajdować skalowalne rozwiązania  – mówi Dariusz Mroczek, Kierownik Obszaru Kategorii Transportu, IKEA Supply Chain Operations.

Ikea testuje w USA dostawy autonomiczną ciężarówką

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button